کد خبر: ۶۲۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 22
شفاآنلاین :نادر منصور کیایی نماینده وزارت آموزش و پرورش گفت: خطر اعتیاد را در آموزش و پرورش پذیرفته ایم و در این زمینه برنامه ریزی می کنیم.

به گزارش شفاآنلاین،کیایی نماینده وزارت آموزش و پرورش با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما و براتلو معاون امنیتی و انتظامی استاندارتهران، صرامی مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه درباره راه های مقابله با اعتیاد دانش آموزان بحث و تبادل نظر کردند.

نماینده وزارت آموزش و پرورش گفت: آمارهایی که از میزان اعتیاد دانش آموزان مطرح می شود، دقیق نیست زیرا این مطالعات بیشتر برای شیوع شناسی و سنجش خطرپذیری استفاده می شود.

صفرعلی براتلو معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران هم در ادامه در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: پدیده اعتیاد، واقعیتی است که وجود دارد و دشمنان هم روی آن سرمایه گذاری کرده اند.

وی با تأکید بر اینکه خطر اعتیاد ، جدی است افزود: باید کار فرهنگی شود.

براتلو گفت: مبارزه با اعتیاد دانش آموزان نباید فقط بر عهده وزارت آموزش و پرورش باشد بلکه اولیا هم در این باره نقش اساسی دارند و همه از جمله صدا و سیما اصحاب رسانه باید کمک کنند.

وی گفت: خیران مدرسه ساز هم می توانند نقش مهمی در مبارزه با اعتیاد داشته باشند و در ابعاد مختلف از جمله آموزش و امورات فرهنگی کمک کنند.

سید حمید صرامی مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: نمی توانیم بگوییم که دانش آموزان در مدرسه معتاد می شوند.

وی افزود: 33 درصد دانش آموزان می گویند یکی از اعضای خانواده آنها سیگاری است، 5 درصد گفته اند یکی از اعضای خانواده مصرف مواد دارد ، 4 درصد گفته اند دوستان حشیشی دارند ، 7 درصد گفته اند دوستانی دارند که مصرف کننده تریاک هستند و 5 درصد هم گفته اند دوستانی دارند که اکس مصرف می کنند.

صرامی گفت: در نوجوانان ، گروه همسالان یکی از اثرگذارترین افراد در رفتارهای آنان است.

وی با بیان اینکه 85 درصد شخصیت در خانواده شکل می گیرد افزود: وقتی یکی از اعضای خانواده معتاد باشد قطعاً بر روی یک نوجوان دانش آموز اثر می گذارد.

صرامی افزود: آمارهای شیوع شناسی نشان می دهد که آمار اعتیاد در سال 81 ، نیم درصد از دانش آموزان مقطع سوم راهنمایی تا چهارم دبیرستان گرایش به اعتیاد داشتند و در سال 90 این شیوع به یک درصد رسیده که این نشان می دهد زمینه های خطرپذیری یعنی تمایل به مصرف بیشتر شده است.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: همه مشکل فقط بر سر خانواده نیست بلکه همه نهادهای فرهنگی و آموزشی و در کنار آن خانواده به عنوان اساس نهاد اجتماعی کوچک باید کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش یکی از 12 عضو اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدراست افزود: در سال های اخیر اقدامات آموزش و پرورش به منظور مهارت آموزی به دانش آموزان و تقویت رفتارهای مروج سلامت افزایش یافته است.

صرامی گفت: میزان سطح پوشش آموزشی متناسب با حجم تهدید نیست و طبق آمارهای وزارت آموزش و پرورش در حد 8 درصد است.

Image result for ‫اعتیادنوجوانان‬‎

کیایی نماینده وزارت آموزش و پرورش هم در ادامه گفت: درباره نرخ پوشش غیر از همکارهای وزارت آموزش و پرورش با ستاد مبارزه با مواد مخدر اقدامات دیگری هم داریم بنابراین نرخ پوشش، 8 درصد نیست و این آمار فقط در بعد پیشگیری است.

وی با اشاره به اینکه در وزارت آموزش و پرورش برنامه های متعددی را اجرا می کنیم افزود: دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی این وزارتخانه فعال است که نشانه وجود اراده برای پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی است.

کیایی افزود: بخشی از برنامه های ما برای پیشگیری و مراقبت از عموم دانش آموزان و بخشی هم برای دانش آموزان معتاد است.

عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به اینکه اعتیاد یکی از معضلات جهانی است گفت: کشور ما در مسیر ترانزیت مواد مخدر است بنابراین خطر اعتیاد برای ما بیشتر است.

وی افزود: یک میلیون و 325 هزار بیمار مبتلا به اعتیاد در کشور داریم که این افراد به طور قطع بر روی دیگران هم اثر می گذارند.

عزیزی با تاکید بر اینکه باید برای پیشگیری تلاش کنیم گفت: اگر اقدامات پیشگیرانه وزارت آموزش و پرورش و دیگر دستگاه ها نبود، آمار اعتیاد بیش از میزان کنونی بود.

وی افزود: پارسال اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخدر 142 میلیارد تومان بود و امسال دولت 8 میلیارد تومان و کمیسیون مجلس شورای اسلامی هم 15 میلیارد تومان به این مبلغ افزودند.

عزیزی با اشاره به اینکه این میزان اعتبار برای مبارزه با اعتیاد، کافی نیست تاکید کرد: اعتبارات باید افزایش یابد.

در ادامه کیایی نماینده وزارت آموزش و پرورش، عوامل روانی، اجتماعی ، محیطی و فرهنگی را موثر در افزایش آمار اعتیاد دانش آموزان دانست.

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در ادامه گفت: لذت جویی های افراطی، تفریح و سرگرمی و باورهای نادرست نوجوانان مبنی بر بی ضرر بودن مصرف مواد را از علل افزایش اعتیاد برشمرد.

صرامی افزود: بر اساس تحقیقات، مردم گفته اند دسترسی به مواد نسبت به سال های پیش کمتر شده است.

وی، کنجکاوی های هدایت نشده را از دیگر علل افزایش آمار اعتیاد در دانش آموزان دانست و گفت: باید درخصوص افزایش اطلاعات و مهارت های دانش آموزان، قدرتمندانه تر عمل کنیم و سن آموزش ها را به مقاطع پایین تر تسری دهیم.

صرامی با اشاره به اینکه حدود 13 میلیون دانش آموز داریم افزود: همه این دانش آموزان تحت پوشش برنامه های آموزشی نیستند.

وی گفت: سن 15 سالگی سن شیوع و تجربه مواد در کشور است.

صرامی افزود: آمار یک درصدی که برای دانش آموزان اعلام شده است برای دانش آموزان معتاد است و آنهایی را که به صورت تفریحی مواد مصرف می کنند شامل نمی شود.

وی گفت: 55 درصد مردم پس از 5 سال از اعتیاد فرزندان خود مطلع می شوند که این موضوع نشان می دهد خانواده ها باید بیشتر به فرزندان خود توجه کنند.

کیایی نماینده وزارت آموزش و پرورش هم در پایان برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: هفته گذشته ستاد مبارزه با مواد مخدر شیوه نامه ای را به وزارت آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ کرد از طریق آن می توانیم به افراد در معرض خطر اعتیاد کمک بیشتری کنیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: