کد خبر: ۶۲۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 18
شفا آنلاين:سلامت>زایمان-رییس انجمن جنین‌شناسی کشور ضمن اشاره به وجود محدودیت‌های حقوقی در رابطه با اهدای جنین در عین حال گفت: ناکارآمدی سیستم بیمه‌ای نتوانسته هزینه‌های بیمه‌ها را در این حوزه جبران کند.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر آخوندی در کنفرانس خبری کنگره تولید مثل که دوم تا چهارم خردادماه سال جاری برگزار می‌شود، با بیان اینکه انجمن جنین شناسی اولین کنگره تولید مثل را در سطح بین‌المللی برگزار می‌کند، گفت: تولید مثل یکی از حوزه‌های نوپای علمی است که در چند دهه اخیر توسعه قابل توجهی داشته است و کشور ما توانسته در بخش‌های پژوهش و درمان این حوزه همپای جهان پیش رود.

وی با بیان اینکه در کشور زیرساخت‌های لازم در حوزه تولید مثل فراهم شده، گفت: از جمله آنها ایجاد دوره دکتری تولید مثل و ایجاد انجمن‌های مختلف مربوط به این حوزه، همچنین توسعه نشریات به طوری که در حال حاضر 8 نشریه مرتبط با تولید مثل در کشور وجود دارد و تاسیس دپارتمان‌های فناوری در دانشگاه‌ها که یکی از بخش‌های آن مربوط به تولید مثل است و توسعه تکنولوژی‌های باروری در زمینه‌های سونوگرافی، آزمایش‌های مرتبط و دستگاه‌هایی چه در رابطه با شکل‌گیری جنین و چه در رابطه با انتقال و تشخیص‌های مربوط به جنین لازم است نیز وجود دارد.

رییس انجمن جنین‌شناسی کشور با اشاره به پیشرفت‌های کشور در بخش درمان و تشخیص حوزه تولید مثل گفت: البته این مباحث منحصر به انسان نیست و در دام‌ها نیز مطرح می‌شود، به طوری که اولین تشخیص IVF بر روی دام انجام شد. در این راستا در حال حاضر ما می‌توانیم جنین‌های فریزشده دامی و امکان دستکاری‌های ژنتیکی برای حیوانات آزمایشگاهی را در کشور داشته باشیم. در این خصوص توافق‌نامه‌ای با اتحادیه دامداران منعقد کردیم تا به افزایش دام‌های مرغوب کمک کند.

آخوندی با بیان اینکه در کشور به بحث توسعه علمی کمتر توجه شده است، گفت: انجمن جنین‌شناسی تلاش می‌کند جای خالی این موضوع را با برگزاری این کنگره پر کند که برگزاری پنل‌های تخصصی در این کنگره در همین جهت است.

به گفته رییس انجمن جنین شناسی که ریاست کنگره تولید مثل را نیز بر عهده دارد بحث ناباروری تنها بحثی پزشکی نیست، بلکه فشارهای روانی و اجتماعی که از طرف خانواده و اطرافیان به زوج‌های نابارور وارد می‌شود، عدم شناخت سیاستگذاران کشوری از این موضوع و... نیز مطرح است. زمانی که این علم مطرح شد بحث کنترل جمعیت را در کشور داشتیم و حمایتی از این زوج‌ها بعمل نیامد در حال حاضر نیز با وجود سیاست افزایش جمعیت حمایت از زوج‌های نابارور کم است.

خلاء بیمه‌ها در پوشش هزینه‌های گران درمان ناباروری

آخوندی با بیان اینکه بیمه‌ها به علت ناکارآمدی نتوانسته‌اند گرانی هزینه‌ها را در زوج‌های نابارور جبران کنند، اظهار کرد:بعد از اعلام سیاست کشور مبنی بر افزایش جمعیت به نوعی داروهای ناباروری و خدمات تشخیصی آن تحت پوشش بیمه قرار گرفت، اما در زمینه درمان پوشش بیمه‌ای وجود ندارد. وزیر بهداشت اعلام کرده بودند که صندوقی را جهت کمک به زوج‌های نابارور قرار می‌دهیم که اقدام عملی در این زمینه انجام نشده است.

وی با اشاره به نبود محدودیت‌های شرعی در زمینه لقاح خارج از رحم چه در رابطه با اهدای جنین و چه در رابطه با انتقال آن، گفت:در مقایسه با کشورهای دیگر مجوزهای شرعی بیشتری در رابطه با استفاده از تکنولوژی‌های ناباروری داده شده و ما در موقعیتی هستیم که با درمان‌های مربوط به این فناوری‌ها چیزی کم نداریم که بخواهیم افراد را به کشورهای دیگر بفرستیم. بنابراین قطعا با این پشتوانه علمی می‌توانیم توسعه در این حوزه را با شدت و قدرت ادامه دهیم. وی تنها محدودیت موجود در زمینه فناوری‌های ناباروری را حقوقی عنوان کرد و افزود:تنها چیزی که در این رابطه داریم، قانون اهدای جنین است. البته وزارت بهداشت به دنبال راه‌اندازی دستورالعمل‌هایی در این زمینه بود که هنوز عملی نشده است.

آخوندی در بیان تفاوت میان مراکز ناباروری و مراکز بهداشتی گفت:مراکز ناباروری چند تخصصی هستند درحالیکه افراد برای عارضه خاصی به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند. حداقل تیم موجود در مراکز ناباروری متخصصین زنان، متخصصین جنین شناسی و اورولوژیست‌ها هستند که در کنار آنها متخصصین غدد، آزمایشگاه، ژنتیک، روانپزشک و... نیز برای قطعیت بخشیدن به تشخیص و کمک به درمان فعالیت می‌کنند.


ایسنا



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: