کد خبر: ۶۲۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 17
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سرطان در گفتگو با شفا آنلاین اعلام کرد:
شفاآنلاین :عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهیدبهشتی با بیان این که هر سال حدود 10 هزار نفر زن به سرطان سینه مبتلا می شوند، حذف برخی از ریزفاکتورهای خطر و افزایش معنویات را عامل کاهش ابتلا به این بیماری برشمرد.

دکتر محمد هادیزاده در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین تأکید کرد: در واقع هر 50 دقیقه یک زن به سرطان سینه مبتلا می شود حال آنکه ما نسبت به دنیا میزان کمترابتلابه این سرطان را داریم .اما پیش بینی می شود تا 15 سال آینده به عدد بالاتری برسیم، به گونه ای که در این مدت توقع شیوع وافزایش 2 تا 3 برابری سرطان سینه را داریم.

وی در خصوص علل بروز سرطان سینه اظهار کرد: مهم ترین بحث مربوط به کیفیت زندگی، مصرف غذاهای چرب، عدم فعالیت های بدنی مناسب، استعمال دخانیات، الکل و هورمون های استروژن بوده که متأسفانه مصرف آنها در حال افزایش است.

به گفته وی با کاهش فعالیت بدنی خانم ها شانس ابتلا به این سرطان افزایش می یابد و نقش ارث در آن 10 درصد است. و سایر موارد حدود 85 درصد غیر ارثی و تحت تأثیر عوامل محیطی و تغییر ژن های اثرگذراند.

فوق تخصص جراحی بیماری های پستان با اشاره به این که خانم ها باید زمان معاینه خود آزمایی سینه اشان را بدانند؛ ادامه داد: ما از آنان توقع تشخیص توده را نداریم، بلکه برای ما تشخیص هر نوع تغییری مانند سفتی، ترشح خونی و دیگر علائم و مراجعه به پزشک حائز اهمیت است.

وی در پاسخ به این که سرطان سینه همراه با درد است یا نه، اظهار کرد: متأسفانه درصد کمی از این توده های سینه با درد همراه اند .حال آن که به طور کلی شایع ترین علامت آن با یک توده و سفتی در سینه همراه و علائم دیگری نظیر تغییر پوست، دانه دانه شدن و کشیدگی پوست به سمت داخل است.

هادیزاده توصیه کرد: خانم ها حداقل روزانه 20 دقیقه پیاده روی کنند زیرا این امر شانس ابتلا به سرطان سینه رایک و نیم تا 2 برابر کاهش می دهد. از طرفی دیگرباید تغذیه سالم داشته باشند، چربی و نمک کمتری بخورند و در مقابل غذاهای فیبردار و میوه جات بیشتری را مورد استفاده قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: اما توصیه من بر افزایش عواملی است که معنویت را ایجاد می کند وآنهم یعنی انسانیت؛ عشق ورزی، محبت و... زیرا اثبات شده که همه این موارد در کاهش شانس ابتلا به سرطان نیز موثر واقع می شوند.

به گفته فوق تخصص جراحی بیماری های پستان، برای درمان این نوع سرطان در گذشته سینه را به صورت کامل بر می داشتند اما الان ما با روش های جدید پلاستیک سینه به همان شکل باقی می ماند و درمان کامل نیز میسر می شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر شفا آنلاین مبنی بر بیشترین طیف سنی ابتلا به سرطان سینه در کشور توضیح داد: در واقع با افزایش سن میزان شانس ابتلا بیشتر می شود. در دنیا متوسط سن ابتلا50 سال می باشد اما متأسفانه در ایران متوسط سن 10 سال جلوتر است و مبتلایان زیر 40 سال ما در ایران 12 درصد و در دنیا 6 درصد است. بنابراین خانم های جوان باید هوشیار باشند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: