کد خبر: ۶۲۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 18
جراح کلیه و مجاری ادرار در گفتگو با شفا آنلاین به ورزشکاران هشدار داد:
شفا آنلاین- جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار با اشاره به این که متأسفانه در باشگاه های ورزشی ایران برای بدنسازی انواع و اقسام داروها توسط مربیان تجویز می شود، به بیان عوارض سوء مصرف هورمون های استروئیدی پرداخت.
دکتر محمدرضا صفری نژاد در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهارکرد: هورمون های استروئیدی(هورمون های مردانه و سردسته آنها تستوسترون) را جوانان جهت بدنسازی استفاده می کنند که متأسفانه بدون نسخه در اختیار این افراد نیز قرار می گیرند. در حقیقت این داروها توسط مربی تجویز و در باشگاه ها به فروش می رسند که مصرف بخش قابل توجهی از این هورمون برای جوانان فاجعه بار است.

تحلیل رفتن بیضه ها

وی ادامه داد: در بدن انسان دو هورمون به نام های LH و FSH وجود دارد که از غده هیپوفیز ترشح می شوند و از طریق جریان خون وارد بیضه شده و سبب ترشح تستوسترون و تولید نطفه مردانه یا همان اسپرم می شود. حال با مصرف دستی هورمون استروئید توسط مردی، ترشح این دو هورمون از غده هیپوفیز مهار می شود و به تدریج بیضه ها تحلیل می روند و در نهایت اندازه بیضه ها به اندازه هسته خرما نیز خواهد رسید.

رئیس انجمن سلامت خانواده ایران هشدار داد: متأسفانه تحلیل رفتن بیضه ها دیگر قابل برگشت نیست، در واقع این مردان هورمون مردانه و نطفه را از دست می دهند. یعنی بالطبع دچار ناتوانایی جنسی و ناباروری نیز خواهند شد.

‫داروهای بدنسازی‬‎ ile ilgili görsel sonucu

افزایش غلظت خون

وی همچنین افزود: هورمون های استروئیدی منجر به افزایش تولید گلبول های قرمز نیز می شود و اگر ورزشکاری هماتوکریت خون اش به بالای 50 برسد بلافاصله مصرف این داروها را باید قطع کند. زیرا در غیر این صورت اکسیژن و خون رسانی به اعضاء وی دچار اختلال می شود.

ایجاد بیماری های مختلف کبد

صفری نژاد ایجاد بیماری های مختلف کبد مانند کیست های خونریزی دهنده کبد و سرطان کبد را از دیگر عوارض سوء مصرف هورمون های استروئیدی نیز برشمرد.

بزرگ شدن سینه در ورزشکاران

وی با اشاره به این که بزرگ شدن سینه در ورزشکاران از دیگر عوارض مصرف هورمون های استروئیدی به شمار می رود، به شفا آنلاین گفت: علت این معضل نیز ناشی از افزایش هورمون استرادیول است که از هورمون تستوسترون در بافت چربی تولید می شود.

بزرگ شدن پروستات و تسریع سرطان پروستات

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که پروستات در همه مردان با افزایش سن نیز دیده می شود، افزود: افرادی که در سنین پائین شروع به استفاده از این هورمون ها می کنند "به ویژه افراد دارای سابقه سرطان پروستات در خانواده" بالطبع خطر ابتلایشان به سرطان پروستات هم افزایش می یابد.ضمن اینکه ازدست دادن کلیه ها نیزیکی دیگرازعواقب این قرص ها به شمارمی آیند.

مصرف هورمون های مردانه منجر به افزایش قوای جنسی نمی شود

وی با بیان این که مصرف هورمون های مردانه و هورمون های استروئیدی جایگاه خاصی ندارد مگر جز در موراد بسیار نادر که پزشک مشخص می کند؛ هشدار داد: برخلاف تصور مردان مصرف هورمون های مردانه موجب افزایش قوای جنسی نمی شود بلکه منجر به تحلیل رفتن آن خواهد شد. بنابراین مردها نباید به هیچ عنوان از این هورمون ها استفاده نمایند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: