کد خبر: ۶۱۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 10
شفا آنلاين:پزشکي>يافته ها- محققان آمریکایی رنگ جدیدی تولید کرده‌اند که می‌توان آن را برای درخشان‌کردن سلول‌های تومور مغزی، به رگ‌های بیمار تزریق کرد.

به گزارش شفا آنلاين،جراحی مغز فرآیند بشدت پیچیده‌ای است و پیش از این که جراحان شروع به حدف تومور کنند، اندازه و مکان آن را بررسی می‌کنند؛ با این حال، طی عمل جراحی و برای تشخیص‌دادن درست سلول‌های تومور از سلول‌های سالم مغز، جراح باید به انگشتان و چشمان خود متکی باشد.

محققان مرکز پزشکی Cedars Sinai در لس‌آنجلس رنگ جدیدی را تولید کرده‌اند که می‌توان از آن برای درخشان‌کردن سلول‌های تومور مغزی استفاده کرد. پس از انجام مطالعات موفقیت‌آمیز رنگ جدید بر روی موش‌ها و سگ‌ها، این ماده هم‌اکنون در کالیفرنیا بر روی انسان‌ها آزمایش می‌شود.

این رنگ از دو ماده شیمیایی تشکیل شده که نخستین ماده موسوم به chlorotoxin پروتئینی است که از زهر عقرب گرفته شده و گیرنده‌های کلراید موجود بر روی سطح سلول‌های تومور را هدف قرار می‌دهد.

این پروتئین، ماده شیمیایی غیرسمی دوم را حمل می‌کند و این ماده با قرارگرفتن در معرض نور نزدیک به مادون‌قرمز، سلول‌ها را درخشان می‌کند.

محققان رنگ تومور را به رگ‌های بیمار تزریق کردند و این رنگ با موفقیت توانست از مایغ مغزی خون عبور کند؛ این مایع از مغز در مقابل مواد شیمیایی مضر موجود در خون محافظت می‌کند.

نخستین سوژه‌های آزمایشی، تومورهایی در عمق مغزشان داشتند، بنابراین جراحان باید پیش از تاباندن نور بر روی بافت، بخشی از آن را حذف می‌کردند.

شاید بتوان در آینده از این رنگ برای شناسایی انواع دیگر تومورها استفاده کرد.




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: