کد خبر: ۶۱۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 11
فوق تخصص ریه در گفتگو با شفا آنلاین خبرداد:
شفا آنلاین: امروزه به وفور شاهد استعمال قلیان میان جوانان هستیم به گونه ای که انگار بدون وجود آن نمی توان خوش گذراند و تفریحی سالم داشت.درهمین راستا یک فوق تخصص ریه به عوارض جدی استعمال قلیان پرداخت.

دکتر حمید سهراب پور در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار کرد: دود قلیان از سیگار غلیط تر و حجم زیادتری دارد. ضمن این که در دود قلیان مواد سرطان زا هم وجود دارد که به شدت از دود سیگار بیشتر است.

وی ضرر و تبعات دود قلیان را از سیگار بیشتر دانست و هشدار داد: سرطان ریه یکی از عوارض جدی و خطرناک دود قلیان و سیگار است و علائم آن خلط، سرفه، خلط خونی، بی اشتهایی، تنگی نفس و لاغر شدن است که در نهایت مرگ و میر زیادی به همراه دارد.

سهراب پور اظهار کرد: سرطان ریه جزء خطرناک ترین سرطان هاست؛ 80درصد موارد این سرطان نیز غیرقابل جراحی است و تأثیر شیمی درمانی و رادیوتراپی هم دراین خصوص زیاد نیست.

وی تأکید کرد: هر نوع دود ناشی از سیگار، پیپ و قلیان همگی عوارض جدی دارند. بیماری هایی مانند برونشیت مزمن، سرطان های لب، دهان، زبان و مثانه نیزازعوارض استعمال قلیان است.

به گفته وی، قلیان و سیگار اثر مستقیمی بر کبد نمی گذراند اما به طور کلی مواد شیمیایی در کبد انسان متالیزه می شوند و امکان دارد عوارض غیر مستقیمی در پی داشته باشد.

استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: درباره مضرات قلیان و سیگار به اندازه کافی به جوانان اطلاع رسانی شده است بنابراین باید بدانند که دود سیگار و قلیان چه عوارض جدی در پی دارد و نباید آنها را مصرف کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: