کد خبر: ۶۱۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 09
شفا آنلاين:جامعه پزشکی>آموزش پزشکی-وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: نیازمند تجدیدنظر جدی در آموزش پزشکی هستیم چراکه در این سال‌ها درمان، پژوهش و آموزش از روند کنونی آسیب دیده‌اند.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر سیدحسن هاشمی در شانزدهمین همایش آموزش پزشکی و جشنواره شهید مطهری با اشاره به مشکلاتی که آموزش پزشکی هم‌اکنون با آن دست به گریبان است، یادآور شد: گام چهارم در تحول نظام سلامت، تحول در نظام آموزشی است. اگر صریح درباره آموزش پزشکی صحبت کنیم به این نتیجه می‌رسیم که نمی‌توانیم ادعا کنیم شرایطمان رو به تعالی بوده است.

وی افزود: سه دهه قبل اساتید ما برای خدمات آموزش نمی‌دادند، آموزش عالی و آموزش پزشکی از هم جدا بود. اما پس از ادغام و خودگردانی بیمارستان‌ها مسائل زیادی به وجود آمد و متاسفانه هر بار که می‌خواهیم این موضوع را آسیب‌شناسی کنیم به این متهم می‌شویم که می‌خواهیم آموزش پزشکی را در آموزش عالی ادغام کنیم. در حالی که اینطور نیست. نه وزارت علوم وزارت ۳۰ سال پیش است و نه فرصت ایجاد شده قابل برگشت است.

وزیر بهداشت یادآور شد: اشتباهی که صورت گرفته این است که در این فرآیند ادغام مردم فراموش شده‌اند و آموزش و دانشگاه محور اصلی شد و بهداشت و درمان پس از آن قرار گرفت. درست است که در آن برهه تصمیم خوبی برای توسعه نیروی انسانی پزشکی در کشور گرفته شد و در حالی که کشور مملو از متخصصان فیلیپینی و پاکستانی بود رشد خوبی در این عرصه پیدا کردیم اما دانشگاه اصل و مردم فرع شد.

هاشمی یادآور شد: ما برای انتخاب متولی امر سلامت در استان بهترین فرد و استاد را به عنوان رئیس دانشگاه انتخاب کردیم و پس از آن، آن را به بیمارستان‌ها هم تسری دادیم تا جایی که حتی معاون بیمارستان را هم عضو هیات علمی انتخاب کردیم. به همین سبب هم درمان مردم معطل ماند و هم استاد دانشگاه و رئیس دانشگاه مجبور بودند برای کوچکترین امور اجرایی هم برنامه‌ریزی کنند. این مشکل آن زمان آسیب جدی وارد کرد که قرار شد بیمارستان‌ها خودشان را اداره کنند. طبیعی بود که هر بیمارستانی برای اداره خود مجبور بود فشار بیشتری را برای درمان وارد کند و از طرف دیگر رئیس دانشگاه هم به توسعه دانشکده‌های مختلف سوق پیدا کرد.

وی تاکید کرد: از همین رو به دو دلیل خودگردانی بیمارستان‌ها و دیگر اینکه فضاهای آموزشی به فضاهای درمانی تبدیل شده بودند و در عوض فضاهای درمانی توسعه پیدا نکردند، درمان بر آموزش فائق آمد و آموزش آسیب دید. در این زمان ضربه بدتری به آموزش زدیم با این عنوان که عضو هیات علمی باید ارتقا پیدا کند و با عنوان تولید علم همان مانده آموزش هم در پژوهش صرف شد.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه حتما باید در ساختار اداره بیمارستان‌ها تجدیدنظر کنیم و در این راه نگاه‌ها باید تغییر کند یادآور شد: نقش روسای دانشگاه‌ها در حوزه آموزش حمایتی است نباید توقع داشت که بقیه کارها را رها کنند و به سراغ آموزش بیایند اما این تحول باید از سوی معاونین آموزشی جدی گرفته شود. نمی‌توان یک معاونی داشت که دست و پا شکسته وقت بگذارد و سایر وقتش را در بخش‌های دیگر صرف کند. در تهران و مراکز استان‌ها متاسفانه شاهد عدم حضور اساتید و فراگیران در بخش‌های آموزشی، بستری و سرپایی و به خصوص در کشیک‌های شب و برنامه روزانه هستیم.

جلوگیری از رشد بی رویه پزشکی

وی با اشاره به تصویب سند آمایش سرزمین سلامت گفت: این سند مهمترین راهکار برای جلوگیری از گسترش بی‌رویه آموزش عالی در حوزه پزشکی است و اگر برای همین یک اتفاق آمده باشیم بسیار می‌ارزد چراکه هم عدالت آموزشی را در نقاط مختلف فراهم می‌کند و هم دانشگاه‌ها در قالب قطب‌ها و مراکز استانی ماموریت‌محور می‌شوند.

وزیر بهداشت رشد علوم پزشکی را مرهون رشد دانشگاه‌ها در عرصه بین‌المللی عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌های ما بیش از گذشته باید شناخته شوند ضمن اینکه باید توجه داشت و در استان به صورت هماهنگ عمل کرد. استقلال دانشگاه‌ها به این معنی نیست که دانشگاه هر کاری خواست انجام دهد چراکه در امور مالی و اجرایی می‌تواند استقلال داشته باشد اما در آموزش باید هماهنگ با سایر حوزه‌ها فعالیت کند.

کشیک فروشی دانشجویان پزشکی

وی با اشاره به ۲ تصمیم مهم در شورای آموزش پزشکی برای امتحانات دستیاری و دانشنامه گفت: ما بر حضور دانشجویان پزشکی در سال آخر آموزش خودشان تاکید داریم به همین منظور این تغییر را ایجاد کردیم که افراد یکسال پس از فارغ‌التحصیلی‌شان در امتحان دستیاری شرکت کنند چراکه متاسفانه دانشجویان پزشکی در سال آخر که بسیار مهم بود در بخش‌ها حضور نداشتند و کشیک‌فروشی صورت می‌گرفت که مسئولیت اخلاقی و حرفه‌ای همه اینها برعهده دانشگاه است و به همین دلیل ما این تغییر را در روند آزمون دستیاری ایجاد کردیم.

وی افزود: تضمین دیگر هم این بود که دستیاران فارغ‌التحصیل تخصصی ۸ ماه بعد از فارغ‌التحصیلی در امتحان دانشنامه شرکت کنند چراکه باید در سال آخر حتما در بخش‌ها حضور کامل داشته باشند که متاسفانه تاکنون اینطور نبوده است. البته من معتقدم به صلاح کشور نیست که امتحان دانشنامه را آنقدر مهم کرده‌اند. اجرای تمام این تصمیمات برعهده دانشگاه‌ها است و اگر بد عمل کنند ظلم کرده‌اند و اولین ظلم هم به جوانان است.

تأکید بر توانبخشی اساتید

وی با تاکید بر موضوع توانبخشی اساتید و لزوم جدی بودن دانشگاه‌ها در اجرای این مساله گفت: من خودم در بخش خصوصی فعال بوده‌ام و معتقدم حتما باید فردی که می‌خواهد استادی یا کار در بخش خصوصی را انتخاب کند باید تنها در یکی از این دو فعال باشد. نمی‌شود که استادی داشته باشیم که فکر و ذکرش جایی غیر از آموزش باشد. این پروسه طولانی باید اجرایی شود اما نه همچون گذشته با زور. چراکه دیدیم بازخورد مثبتی نداشت. ما باید به این سمت پیش برویم که مجهزترین، بهترین و زیباترین بیمارستان‌های ما بیمارستان‌های آموزشی باشد و این غیر از مسیر توانبخشی هیات علمی نمی‌گذرد.

عدم تمایل به عضو هیأت علمی شدن

وی با اشاره به تفاوت‌هایی که این موضوع نسبت به گذشته پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: زمانی بود که ما آرزو داشتیم استاد دانشگاه تهران شویم و در خواب خود هم نمی‌دیدم اما اکنون ۱۰ بار هم فراخوان می‌دهند اما در برخی از رشته‌ها افراد حاضر به عضویت هیات علمی شدن در دانشگاه‌های بزرگ همچون تهران، شیراز و شهید بهشتی نمی‌شوند؛ این بلا را خودمان سر خودمان آورده‌ایم.

وزیر بهداشت با تاکید بر جدی گرفتن کلینیک‌های ویژه گفت: اساتید و دستیاران پزشکی کلینیک‌های پزشکی را جدی بگیرند چراکه حوزه مهمی هم برای درمان و هم آموزش خواهد بود.

آموزش پزشکی زخم های عمیقی دارد

وی یادآور شد: حوزه آموزش اساس کار ما است در این زمینه زخم‌های عمیقی وجود دارد که باید برخی جراحی و برخی مداوا شوند. ما در آموزش پزشکی و انتخاب‌هایمان دچار مشکل شده‌ایم که باید آن را حل کنیم.








نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: