کد خبر: ۶۱۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 13
فوق تخصص جراحی چاقی و لاپاراسکوپی پیشرفته در گفتگو با شفا آنلاین خبرداد:
شفا آنلاین- چاقی مفرط عوارضی دارد که منجر به بروز بیماری های مختلف می شود. اما انجام جراحی های چاقی موجب بهبود یا مانع پیشرفت آنها می شود که یک فوق تخصص جراحی چاقی و لاپاراسکوپی پیشرفته به بیان آنها پرداخت
دکتر محسن کلهر در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار کرد: دیابت نوع دویکی از مهم ترین بیماری هایی است که به وسیله عمل جراحی بهبود پیدا می کند. یا اگر هنوز ایجاد نشده از آن جلوگیری می کند یا آن را به تعویق می اندازد.

فشار خون بالا: که روی قسمت های مختلف بدن به صورت کلی آسیب رسان است و با عمل جراحی چاقی در اغلب موارد بهبود می یابد.

بیماری های قلبی- عروقی: در افراد چاق خیلی شایع است و پس از انجام عمل جراحی که به دنبال آن منجر به کاهش وزن می شود و با کنترل چربی خون روند آسیب به عروق قسمت های مختلف بدن را اصلاح و کند می کند.

کبد چرب: کبد یکی از اعضاء بدن است که چربی در قسمت های مختلف آن نیز جایگزین می شود .که در طولانی مدت عملکرد سلول های کبد از بین می رود و نارسایی کبد نیز ایجاد می شود و با عمل جراحی چاقی این روند به تاخیر می افتد.

مشکلات تنفسی: با انجام عمل جراحی چاقی، مشکلات تنفسی افراد مبتلا به چاقی مفرط کاهش می یابد یا گاهی هم به صورت کامل بر طرف می شود. زیرا این افراد خواب مناسبی ندارند و به دلیل عدم تنفس خوب در هنگام خواب، مشکلات اساسی ریوی یا مغزی برای آنها ایجاد می شود که با انجام عمل جراحی چاقی کم رسیدن اکسیژن به مغز ناشی از آن هم کاهش می یابد.

مشکلات روانپزشکی یا افسردگی شدید: افراد خیلی چاق خیلی مستعد به ابتلا به افسردگی هستند. برای نمونه به دلیل تحقیر شدن از سوی مردم به دلیل چاقی زیاد که با عمل جراحی، حس اعتماد به نفس به آنها بر می گردد.

اختلالات سیکل های فیزیولوژیک در خانم ها: سیکل باروری آنها به وسیله چاقی مفرط دچار ایراد می شود، بنابراین بسیاری از خانم های دچار چاقی مفرط از نظر فیزیولوژیک دارای اختلالات باروری هستند و عملأ نابارورند که پس از جراحی در اغلب موارد، باروری آنها بر می گردد.

اختلالات اسکلتی- عضلانی: این افراد پس از ابتلا به چاقی مفرط، اختلالات خیلی زیاد و قابل توجه اسکلتی عضلانی دارند که با انجام عمل جراحی چاقی بار بزرگی از روی زانوها و ستون فقرات آنها برداشته می شود.

بیماری های دستگاه گوارش فوقانی: از جمله این بیماری ها،برگشت اسید معده به داخل مری(ریفلاکس) است که مرتبط با چاقی مفرط می باشد که به صِرف انجام عمل جراحی چاقی،برطرف می شود.

سرطان های مختلف: ثابت شده بسیاری از سرطان ها با چاقی فرد،نسبت دارد یعنی چاقی موجب افزایش انواع سرطان ها می شود یا اگر خودش هم باعث افزایش نشود موجب ایجاد نوع بدتر سرطان و یا پیشرفت آن می شود که عمل جراحی چاقی و کاهش وزن این پتانسیل را دارد که جلوی ایجاد سرطان و پیشرفته تر بودن آن را بگیرد.

مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران توصیه کرد: افراد چاق باید از افزایش روند چاقی به هر روشی از جمله با رژیم غذایی و ورزش جلوگیری نمایند. اما افرادی که به چاقی مفرط می رسند خودشان به تنهایی قادر نیستند با رژیم و ورزش، به کاهش وزن مطلوب برسند، به همین دلیل عمل جراحی به کمک آنها می آید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: