کد خبر: ۶۱۱۳۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۶ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 07
شفاآنلاین :اجتماعی >پلیس >گشت ارشاد>تابستان که می‌آید هشدارهای پلیس هم برای آمدن دوباره گشت‌های ارشاد سفت و سخت‌تر می‌شود. حضور پررنگ پلیس با ون‌های سبز رنگ در میدان‌ها، اطراف مراکز خرید، اماکن تفریحی و ایستگاه‌های مترو این پیام را به بانوان کشور می‌دهد که با آمدن فصل گرما، گشت‌های امنیت اخلاقی هم فعال تر می شوند.
به گزارش شفاآنلاین ،دیروز سخنان سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی کشور در یاسوج روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که طرح‌های امنیت اجتماعی با جدیت بیشتری در سال جاری ادامه می‌یابد. او تأکید کرد که امسال با هماهنگی و همکاری دستگاه قضایی و دیگر نیروهای امنیتی رضایت‌مندی مردم در زمینه برقراری امنیت اجتماعی پایدار بیش از پیش حاصل خواهد شد.

طی این سال‌ها درباره گشت‌های سبز رنگ ارشاد حرف‌های بسیاری زده شده و موافق و مخالف وارد بحث‌های داغی شده‌اند. موضوعی که بازتاب‌هایش نزد مردم موجب شده تا رئیس جمهوری نیز بارها در این زمینه وارد شود.

 روحانی پیش تر نیز در همایش سراسری فرماندهان، رؤسا و مدیران ناجا تأکید کرده بود: «برخی به ما ایراد می‌گیرند که این دولت بنا بود دولت پلیسی نباشد و فضای امنیتی را کم کند، [می‌گویند] پس چرا بودجه نیروهای مسلح را افزایش می‌دهد؟ اما یادمان باشد امنیت جامعه و امنیتی کردن جامعه دو مقوله دیگر(متفاوت) است. برای امنیت باید هزینه کرد.»

 البته سال گذشته نیز روحانی انگشت اشاره اش را به برخوردهای نیروی انتظامی گرفت و درجمع نخبگان استان خراسان رضوی تأکید کرد: «حجاب با «ون» درست نمی‌شود.» این صحبت‌های رئیس‌جمهوری در حالی در همایش‌ها و دیدارهای مختلف عنوان می‌شود که «حجاب»و «بدحجابی» از موضوعاتی است که در یک دهه گذشته محل چالش نهادها، مسئولان و طیف‌های مختلف صاحبنظران قرار گرفته است. گروهی از نمایندگان مجلس،روحانیون و برخی از تشکل‌ها معتقدند که برای رسیدگی به وضعیت حجاب برخوردهای انتظامی و قضایی پاسخگو نیست و باید برخوردهای فرهنگی را جایگزین آن کرد. موضوعی که رئیس‌جمهوری نیز در همایش فرماندهان ناجا با دفاع از افزایش بودجه نیروهای مسلح، گفت که وظیفه پلیس «اجرای قانون» است.» او خواست پلیس با جوانان و زنان؛ با ادب و حسن‌خلق بیشتر برخورد کند. روحانی همچنین تأکید کرد که بسیاری از مسائل شرعی به «ایمان» و «عبادت فردی» افراد مربوط است و به نیروهای پلیس ربطی ندارد.

 او البته بارها از نیروی انتظامی خواست که با زنان نرمش بیشتری داشته باشند. او گفت: «امام علی فرمودند اگر زنی به شما فحش داد، حق جواب دادن ندارید و حساب زن فرق می‌کند.»


البته فرمانده سابق نیروی انتظامی هم پاسخی به اظهارات رئیس جمهوری داشت.اسماعیل احمدی مقدم در دفاع از عملکرد پلیس، گفت: «ما در اولویت اقدامات فرهنگی بر انتظامی تردیدی نداریم و اینکه حل مشکل عفاف و حجاب به علما و نخبگان سپرده شود را کار شایسته‌ای می‌دانیم، چرا که این جمع وظیفه فرهنگی دارند نیروی انتظامی در چارچوب قانون وظیفه خود را در قبال عفاف و حجاب انجام می‌دهد.»

موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟
گشت ارشاد یکی از موضوعاتی است که همواره با چالش‌های مختلفی همراه بوده و البته در اجرا نیز دچار شدت و ضعف بوده است. برخی بدون آنکه مبنا را نشانه بگیرند، منتقد شیوه اجرای طرح هستند و می‌گویند این‌گونه طرح‌ها فایده‌ای درپی ندارد. برخی نیز موافق آن هستند و چنین طرح‌هایی را موجب ایمنی بیشتر جامعه می‌دانند. سال 85 بود که «طرح ارتقای امنیت اجتماعی» براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان «طرح جامع عفاف» از سوی نیروی انتظامی اجرا شد درست تابستان همان سال بود که مردم شاهد حضور ون‌های سبزرنگی بودند که عبارت «گشت ارشاد» روی آن دیده شد. تابستان سال 89 گشت‌های ارشاد تغییر نام دادند چرا که مسئولان انتظامی می‌خواستند موضوع ارشاد را کلان تر از این بحث ببینند. موضوعی که در سال‌های گذشته دایره بازداشت شدگانش با ورود به اماکن و شرکت‌های خصوصی، کنسرت ها، مجامع فرهنگی و هنری باز شد.


سید حسن حسینی، جامعه شناس و استاد دانشگاه، در این باره معتقد است: «چندین دهه است که مسئولان جامعه در زمینه مواد مخدر برخوردهای پلیسی داشتند اما متأسفانه نتیجه‌ای را که می‌خواسته‌ایم به دست نیاوردیم. هم اکنون هم می‌دانیم درزمینه حجاب هم این مشکل وجود دارد و رئیس جمهوری نیز بارها تذکراتی داده‌اند. مگر می‌شود موضوعات اجتماعی را با این روش ها حل کرد.»

عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه با برخوردهای پلیسی نمی‌توانیم اقدامات فرهنگی انجام دهیم، اظهار داشت: «مگر می‌توانیم با اجبار وضعیت حجاب را در جامعه بهبود بخشیم. ترویج حجاب کامل نیازمند داشتن متولی فرهنگی و اجتماعی است تا با فرهنگ‌سازی و برنامه‌ریزی درست فرد را نسبت به ضرورت رعایت حجاب در جامعه توجیه کند و شرایط به نحوی فراهم شود که فرد خود راه درست و غلط را بررسی و انتخاب کند. در مسأله حجاب نباید با زور و از طریق اهرم فشار عمل کرد و همچنین نباید به افراد اختیار مطلق داد.»

معصومه فرزانه، مشاور امور بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه نیز درباره وجود گشت‌های ارشاد نیز در جامعه می‌گوید: «نمی‌توانیم به طور شفاف بگوییم که این طرح کارکرد مثبتی تاکنون برای جامعه داشته یا خیر ؟ اما می‌توانیم بگوییم که از نظر فرهنگی مشکل بسیاری داریم. متأسفانه در زمینه فرهنگی ضعیف عمل کردیم. وقتی با افراد بد حجاب برخورد می‌کنیم، متوجه می‌شویم همه آنها فقر فرهنگی دارند. باید جامعه را با فضایل اخلاقی آشنا کنیم. ما باید به شبهات حجاب پاسخ دهیم که تاکنون این اتفاق در جامعه برای بانوان نیفتاده است. ما ارشاد و امربه معروف و نهی از منکر را باید در کنار هم قرار دهیم و آنها را با هم اجرایش کنیم.»
در هرحال باید منتظر ماند و دید با پیشروی فصل گرما اجرای طرح امسال چگونه پیش خواهد رفت.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: