کد خبر: ۶۰۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 01
شفا آنلاین:یک متخصص زنان گفت: کاهش مرگ ومیر مادران نشان دهنده وجود سیستم بهداشتی منسجم توسعه یافته و نیز توسعه زیر ساخت های اقتصادی، اجتماعی و دسترسی همگانی به این توسعه است.
به گزارش شفا آنلاین - دکتر مریم کاشانیان متخصص زنان و زایمان  با بیان اینکه سالانه هزاران زن بر اثر عوامل قابل پیشگیری دوران بارداری و زایمان جان خود را از دست می دهند که با مرگ مادر بنیان خانواده متزلزل و تاثیرات عمیق اجتماعی آن غیر قابل انکار است، افزود: مراقبت ماهرانه قبل، حین و بعد از زایمان می تواند زندگی مادران را نجات بخشد. 

وی با اشاره به اینکه مرگ و میر مادران علاوه بر اینکه یک شاخص بسیار مهم بهداشتی است، بدلیل اهمیت فوق العاده اش توسط بانک جهانی یکی از شاخص های توسعه نیز به حساب می آید، افزود : کاهش مرگ ومیر مادران (نشان دهنده وجود سیستم بهداشتی منسجم توسعه یافته و نیز توسعه زیر ساخت های اقتصادی ،اجتماعی و دسترسی همگانی به این توسعه است. 

متخصص زنان و زایمان ادامه داد: بهبود شاخص مرگ و میر مادران یکی از اولویت های کلیدی سازمان بهداشت جهانی و نیز متولی سلامت در ایران یعنی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی میباشد. 

وی با بیان اینکه برای کاهش مرگ و میرمادران نیاز به مجموعه ای منسجم از مداخلات اساسی توسط سیستمهای بهداشتی است که بر پایه آموزش روشهای کلینیکی مبتنی بر شواهد،برنامه ریزی مبتنی بر شواهد بر پایه استانداردهای جهانی و ارائه پشتیبانی جدی برای آنها استوار است تصریح کرد : باید از تصمیمات موجود سیستمهای بهداشتی ملی درجهت ارتقاء سلامت مادران حمایت کرد. 

دکتر کاشانیان با اشاره به اینکه ارتقاء سلامت فقط بصورت کار گروهی منسجم می تواند صورت گیرد و هر فرد در سیستم بهداشتی به نوبه خود نقش اساسی در بهبود بهداشت و سلامت جامعه مادران دارد یادآور شد : این کنگره فرصت مناسبی برای تبادل اندیشه وتجربیات محققین٬ اساتید وکارگزاران نظام سلامت برای یافتن راهکارها وریشه کردن علل قابل پیشگیری مرگ ومیر مادران( MMR) وبهبود مراقبت از مادران است. 

وی اظهار کرد : در سال 1996 سازمان بهداشت جهانی حذف مداخلات غیرضروری در زمان زایمان را مطرح کرد ولی با این وجود هنوز بسیاری از این مداخلات بدون دلیل جدی ، توسط سرویس دهندگان خدمات به مادر در موقع تولد صورت میگیرد . 

این متخصص زنان و زایمان این کنگره با بیان اینکه هدف از بیان مسئله توسط WHO انجام زایمان بطور فیزیولوژیک بدون مداخلاتی است که بر شواهد کافی و مستدل استوار نیست تصریح کرد : متاسفانه مداخلات مامایی در بسیاری از مراکز زایمان ، به طور روتین صورت میگیرد که باید مورد بررسی جدی قرار بگیرد ، به طور مثال ، حدود نیمی از زنان حامله ، در موقع زایمان ، اکسی توسین صناعی برای شروع یا تقویت زایمان دریافت میکنند که خود این مسئله ، مداخلات بیشتری ایجاب میکند . 

وی با اشاره به اینکه مداخلات دیگر شامل بستری زودرس در بیمارستان ، پاره کردن زودرس کیسه آب و... می باشند اظهار کرد: بر اساس طب مبتنی بر شواهد برای هیچیک مستندات قوی وجود ندارد و بر عکس در مورد لزوم انجام نشدن آنان دلایل جدی وجود دارد . 

دکتر کاشانیان در پایان خاطرنشان کرد : منافع و ضرر مداخلات باید سنجیده شود و در زمان انجام هر مداخله ای در موقع زایمان باید از لزوم آنجام ان بر اساس شواهد علمی مطمئن شود تا صدمه ای به مادر و نوزاد وارد نشود .

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: