کد خبر: ۶۰۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 01
فلوشیپ انکولوژی زنان در گفتگو با شفا آنلاین تشریح کرد:
شفا آنلاین- فلوشیپ انکولوژی زنان هشدار داد: افراد مبتلا به ایدز و نقص ایمنی بدن، استعمال کنندگان سیگار و زنانی که روابط زناشویی را در سنین پائین آغاز می کنند بیشتر از خانم های دیگر در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند.

دکتر فرح فرزانه در حاشیه شمشمین کنگره بین المللی سرطان های زنان ایران که در سالن همایش های بیمارستان میلاد برگزار شد در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: این سرطان قسمت دهانه رحم را گرفتار می کند و به طور معمول علائم آن بعد از ایجاد با خونریزی و به خصوص لک بینی بعد از رابطه جنسی ایجاد می شود.

وی ادامه داد:اما قبل از این که بیماری بخواهد به این مرحله برسد در حد ضایعات پیش سرطانی می شود بنابراین با تست پاپ اسمیر تشخیص داده می شود.

به گفته متخصص زنان و زایمان، سرطان دهانه رحم قابل پیشگیری است، زیرا نوع ویروس آن یعنی اچ پی وی( جزء ویروس های مقاربتی) شناختشه شده است و خوشبختانه برایش واکسن وجود دارد.

وی تأکید کرد: در واقع این سرطان جزء سرطان هایی است که امیدواریم طی 10 تا 20 سال آینده حذف شود.این درحالی است که متاسفانه سرطان دهانه رحم در صورت پیشرفت، مرگ بدی را در پی دارد در حالی که با تشخیص در مراحل پیش سرطانی امکان تشخیص و درمان قطعی آن نیز وجود دارد.

فرزانه تصریح کرد: سرطان دهانه رحم در ایران سیزدهمین سرطان زنان است و جزء 10 سرطان اول و خیلی شایع نیست اما به هر حال چون روش پیشگیری از آن ارزان است، ارزش دارد که روی آن کار شود.

وی هشدار داد: یکی از عوامل خطرساز ابتلا به سرطان دهانه رحم داشتن شرکای متعدد جنسی است. البته نه به طور هم زمان، بلکه در زمان های متفاوت هم ریسک ابتلا به این سرطان افزایش می یابد.

وی توصیه کرد: همه خانم ها غربالگری سرطان را انجام دهند و چنانچه متوجه مشکلی مانند ترشحات مزمن و خونریزی های نا مشخص شدند حتمأ برای بررسی دهانه رحم نیز به پزشک مراجعه نمایند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: