کد خبر: ۶۰۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 01
شفاآنلاین_سلامت جنسی>ناباروری>مرکز تحقیقاتی و درمانی ناباروری یزد در سال 68 توسط متخصصان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی افتتاح شد.

به گزارش شفاآنلاین،در آن مرکز، متخصصین طرح تحقیقاتی بررسی میزان موفقیت لقاح خارج رحمی در زوج های نابارور را اراده داده بودند و هدف از راه اندازی این مرکز پایه گذاری تکنولوژی درمان ناباروری به شکل تخصصی در کشور بود که برای اولین بار انجام می شد تا زوجین نابارور ایرانی مجبور نشوند برا درمان به کشورهای اروپایی و آسیایی مسافرت کنند.


اکنون با گذشت بیش از دو دهه از افتتاح این مرکز، پژوهشکده علوم تولید مثل یزد خیلی از زوج های دارای مشکل را از سراسر کشور و حتی کشورهای همسایه به یزد می کشاند.

 

 بیش از 20 سال قبل که رویان پایه گذاری شد، دکترسید کمال حسینی،متخصص ناباروری مردان، کارش را در قسمت مردان آغاز کرد. او یکی از استادان و مشاورانی است که در این مرکز کار می کند و به شکل تخصصی در زمینه مشکلات مردانه در ناباروری فعالیت می کند.وی تقسیم بندی ها و درمان های اثبات شده این عرصه را برای ما شرح می دهد.


*شایع ترین دلایل ناباروری چیست؟
ناباروری در زوجین معمولا 50 درصد مردانه است و 50 درصد زنانه. شایع ترین دلایل ناباروری در زنان اطلاع نداشتن از
روابط زناشویی و اختلال در انجام رابطه شان است. اگر از این مساله بگذریم به ایرادهایی می رسیم که هورمونی هستند. اگر به هر دلیلی هورمون های مردانگی از مرکز مغز ترشح نشوند نطفه سازی یا کلا انجام نمی شود یا به شکل کاملا ناقص و ناکار آمد است.


مردان ممکن است در اثر بیماری هایی که در سیر تکاملی شان از زمان تولد یا طفولیت به همراه دارند، مثل عفونت، چرخش هی ناگهانی بیضه، صدمات و ضرباتی که در اثر سانحه به فرد وارد می شود، نیز با ناباروری درگیر شوند. ژنتیک و مشکلاتی که در مسیر تولید نطفه به وجود می آید نیز از مشکلات ناباروری است.


مردان از نظر ژنتیکی به طور طبیعی باید 46 کروموزوم XY داشته باشند، اگر یک کروموزوم اضافه شود،(XXy)، نشانه های ناباروری بروز می کند که اصطلاحا به اینها می گویند سندروم کلاین فلتر.


*شایع ترین نوع ناباروری مردانه چیست؟
همین مشکلات ژنتیکی


*مردان بیشتر نابارور هستند یا زنان؟
به دلیل مشکلاتی که گفتم، مردان بیشتر دچار نازایی هستند.


*درمان ها در این موارد به چه صورت است؟آیا شبیه درمان هایی است که برای زنان صورت می گیرد؟ 
بعد از اینکه افراد به ما مراجعه می کنند،معاینه را روی هر دو نفر شروع می کنیم و با توجه به دلیل ناباروری، کارمان آغاز می شود.


*جالب ترین خاطره ای که از 20 سال کار در رویان دارید؟
20 سال زمان زیادی است برای دیدن موردهای عجیب و غریب.
خیلی ها در لیست درمان بودند و هیچ امیدی به بچه دار شدنشان نبود. اما بعد از چند ماه که تماس می گرفتیم تا از اوضاعشان باخبر شویم، می فهمیدیم که بچه دار شده اند و این برای ما خیلی جالب بود.


*نظرتان درباره دستاوردهای ایران در زمینه ناباروری نسبت به کل دنیا چیست؟
در موقعیت خیلی خوبی هستیم و این را می توان از کنگره های بین المللی که به آن دعوت می شویم و مقالات درمانی علمی مان که در سطح منطقه، اروپا و حتی کل دنیا مورد تایید است، متوجه شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: