کد خبر: ۶۰۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۷ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015April 29
در واکنش به اظهارات وزیر بهداشت اعلام شد :
شفاآنلاین :در پی اظهارات وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص سرنوشت مصوبه طرح دکترای حرفه ای فیزیوتراپی (DPT) ، دکتر محمد اکبری مسئول کمیته دکترای حرفه ای انجمن فیزیوتراپی ایران و دوتن دیگر از مسولان مربوطه ،ضمن تشکر از توجه دکترهاشمی به درخواستهای مکررفیزیوتراپیست های کشور مبنی بر اجرایی شدن هرچه سریعتر این مقطع تحصيلي , نکاتی را در این باره بیان کرد.
به گزارش شفاآنلاین ،عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت : در رابطه با اجرای مقطع تحصیلی دکترای حرفه ای فیزیوتراپی در دنیا بایدگفت : این مقطع تحصیلی در اغلب کشورهای پیشرفته در امر بهداشت و درمان،ازجمله آمریکا، انگلیس، استرالیا و همچنین سایرکشورها از جمله کشورهای همسایه و منطقه خاورمیانه مانند عربستان سعودی، پاکستان، کویت ، هند ، لبنان و ... از مدت ها پیش برقرار شده است.

وی افزود: این درحالی است که در دورنمای انجمن فیزیوتراپی آمریکا اعلام شده  که در سال 2020 فقط به دارندگان مدرک دکترای حرفه ای و بالاتر مجوز تاسیس مراكز فیزیوتراپی داده خواهد شد.

دکتراکبری خاطر نشان کرد:در این کشور دانش آموختگان مقطع کارشناسي رشته فیزیوتراپی از طرف متوليان نظام سلامت ، برای تحصیل در مقطع دکترای حرفه ای تشویق می شوند. با این اوصاف شايسته نیست در ایران که از نظر بسط و توسعه دانش فیزیوتراپی جزء کشورهای برتر دنیا به شمار می رود، دارندگان مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد فیزیوتراپی که در صف اول ارائه خدمات فیزیوتراپی قرار دارند، از تحصیل در این مقطع محروم باشند و یا برای تحصیل با پرداخت هزینه های هنگفت و گرفتاری های فراوان راهی کشورهای خارجی و همسایه مانند پاکستان شوند. از طرف دیگر مردم ایران که به فرموده مقام معظم رهبری از بهترین مردمان روی زمین هستندنمی بایست از خدمات درمانی تخصصی تر فيزيوتراپي محروم بمانند.
Bildergebnis für ‫فیزیوتراپ‬‎


عضو هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران در مورد نقش و وظایف دانش آموختگان دکترای حرفه ای فیزیوتراپی افزود : وزیربهداشت اعلام کرده اند که ازدخالت این افراد در کار پزشکان و متخصصین ارتوپدی نگران هستند. در حالیکه بايد تاکید شود که طبق برنامه درسی تهیه شده برای مقطع دکترای حرفه ای فیزیوتراپی که برای ارزیابی و تصویب نهايي، به معاونت آموزشی وزارت بهداشت و درمان تحویل داده شده است، جایگاه و وظایف دانش آموختگان این مقطع بطور دقیق مشخص و طبق استاندارد جهانی تنظیم شده است .پس هیچ گونه تداخلی با جایگاه و وظایف رشته های دیگرپزشکی از جمله متخصصین محترم ارتوپدی ندارد.
دکتر اکبری در خاتمه آمادگی انجمن فیزیوتراپی ایران را براي ارائه هر نوع توضیح، مشورت یا ارایه مدارک مورد نظر در این زمینه، اعلام داشت و اظهار امیدواری کرد که طرح دکترای حرفه ی فیزیوتراپی هرچه سریعتر به نحو مطلوبي در ایران اجرا گردد.


دکتر جواد صراف زاده مسوؤل کمیته آموزش انجمن فیزیوتراپی ایران نیز در این خصوص اظهار داشت : در دهه های اخیر روند پیشرفت علم فیزیوتراپیدر دنیا چنان سریع بوده که مراکز آموزشی و سیستم های بهداشتیکشورهای صاحب نام مراكز دانشگاهي این رشته را مجبور به برنامه ریزی هرچه مناسب تر وکارآمدتر برای آموزش حیطه های مختلف آن نموده اند. امروزه تاثیراتدرمانی مثبت فیزیوتراپی در بيماريها و ضایعات مختلف سیستم استخوانیعضلانی ، سیستم عصبی ، قلبی-عروقی و صدمات و ناتواناییهای حرکتی وجسماني مختلف و ... بر کسی پوشیده نیست.


وی تصریح کرد :بدین ترتیب عدم ارتقای علمی رشته فیزیوتراپی می تواند بیماران ما را از دریافت خدمات به روز این رشته محروم ، ارتقای کیفی آن را متوقف و روند تکراری و مزمن ارجاعات بیماران و هزینه های درمانی را افزایش دهد.


 عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد : بر اساس شرح درس ارائه شده به وزارت محترم بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ، حدود فعالیتهای حرفه ای فیزیوتراپیستها در این مقطع نه تنها بین مقاطع مختلف تحصیلی آن(کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای حرفه اي و تخصصی) بیان شده بلکه به خوبی عدم تداخل حرفه ای با سایر رشته های پزشکی نيز شفاف سازی شده است. به نحوی که هیچ یک ازدانش آموختگان دوره دکترای حرفه ای فیزیوتراپی تبدیل به پزشک نخواهند شد و به امر طبابت نخواهند پرداخت . بلکه در همان حيطه قبلي اما با درجه علمی و مهارتی بالاتر فعاليت خواهند نمود.




 دكتراي تخصصي فيزيوتراپي افزود : رشته فیزیوتراپی در کشورما سابقه ای فراتر از نیمقرن داشته و در این بازه زمانی به خوبی عملکرد و تعامل سازنده خود را باسایر رشته های پزشکی و به ویژه ارتوپدی و نورولوژی و جراحان مغز و اعصاب و سایرمتخصصین نشان داده و بسیار واضح است که امکان قرارگیری یک فيزيوتراپيست به جای یک پزشک متخصص به هیچ عنوان وجود نداشته و در اينده نيزنخواهد داشت. ارزیابی و معاينه یک فیزیوتراپیست در محدوده تشخیص اختلالات حرکتی بوده و در غير اين صورت چگونه می تواند ميزان موفقیت درمانفیزیوتراپی خود را مورد نقد و بررسي قراردهد.

Bildergebnis für ‫فیزیوتراپ‬‎

این استاد دانشگاه با تعریف فیزیوتراپی به عنوان یک روشدرمانی محافظه کارانه و کم هزینه ، گسترده و همچنین پیشگیرانه اظهار داشت :امروزه به خوبی مشخص شده که درمانهای غیر تهاجمي مانند فیزیوتراپیبسیار کم هزینه تر و با عوارض کمتری برای بیمار بوده و می تواند بارمالی عظیمی را از دوش نظام سلامت کشورها بردارند.


به گفته وی ،در موارد انجام جراحي مانند جراحی ارتوپدی ، موفقیت آن وابستگی زیادی به فیزیوتراپی متعاقب ان دارد. ضمنا کاملا واضح است كه دوره 4 ساله کارشناسی ، نمیتواند پاسخگوی مناسبی برای آموزش روشهاي نوين فیزیوتراپی باشد . پدیده مهاجرت فیزیوتراپیستهای کشور جهت ادامه تحصیل در مقطع دکترای حرفه ایفیزیوتراپی رو به تزاید بوده و این در حالیست که توانایی کافی از هر نظربرای راه اندازي دکترای حرفه ای فیزیوتراپی در کشور وجود دارد و بی توجهی به آن و عدم توجه به اشتیاق همکاران فیزیوتراپیست به یادگیری بیشتر, محروم کردن بیماران از خدمات پيشرفته فیزیوتراپی را در پی خواهد داشت.

دکتر فرجود شکوهی عضو شورای عالی نظام پزشکی هم در واکنش به اظهارات وزیر بهداشت و دغدغه های وی در مورد راه اندازی دکترای حرفه ای فیزیوتراپی گفت : در درجه اول فیزیوتراپیستها در هیچ مقطعی و از جمله دکترای حرفه ای فیزیوتراپی ، پزشک تلقی نشده و جایگاه همکاران پزشک را تهدید نخواهند کرد . کما اینکه در کشور امریکا ، در حال حاضر بیش  از شصت هزار فیزیوتراپیست در مقطع دکترای حرفه ای مشغول به فعالیت بوده و بهترین تعامل را با پزشکان اين كشور دارند .
وی افزود :دوم اینکه لزوم ارتقای علمی جامعه فیزیوتراپی کشور در افق 1404 کاملا احساس می شود . زیرا که سایر کشورهای منطقه مانند پاکستان ، هند و عربستان سعودی این مقطع را راه اندازی کرده به نحوی که از سال 2011 میلادی فقط دانشجو در مقطع دکترای حرفه ای فیزیوتراپی در کشور پاکستان پذیرش شده است .

از طرف دیگر خدمات علمی و به روز رشته فیزیوتراپی به نحوی گسترش یافته است که امکان آموزش آن در یک دوره کارشناسی چهارساله مقدور نمی باشد . لذا برای آموزش مطلوب و ارائه خدمات مناسب به بیماران ، چاره ای جز ارتقای سطح پایه فیزیوتراپی به مقطع دکترای حرفه ای وجود ندارد .
رئیس کمیسیون نظارت و ارزشیابی سازمان نظام پزشکی ادامه داد : سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران ، اعضای شورای عالی و ریاست کل سازمان، همواره حمایت قاطع خود را نسبت به ارتقای علمی و حرفه ای فیزیوتراپیستهای کشور به مقطع دکترای حرفه ای با رعايت حريم ها اعلام نموده اند .بنابراین امیدواریم در سال جاری که بنا به فرموده مقام معظم رهبری سال "دولت و ملت ، همدلی و هم زبانی" نام گرفته ، شاهد تحقق شايسته این مهم باشیم تا نظام سلامت و آحاد مردم از منافع بیشمار آن بهره مند گردند
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
فیزیوتراپیست حکیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
0
1
بسیار ممنون و متشکرم از اساتید بزرگوارم . ان شالله که با راه اندازی مقطع DPT شاهد بهبودی شگرفی در پیشرفت درمانی بیماران ایران زمین خواهیم بود.
مهدی پور
|
United States
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
0
1
تشکر از مسولان شفا آنلاین و درود بر دکتر شکوهی نماینده همیشه فعال و شایسته جامعه فیزیوتراپی و پزشکی کشور
حسن محمدی
|
United States
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
0
0
تشکر از دکتر شکوهی
یزدانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
0
0
تشکر از شفا آنلاین بابت انتشار این مطلب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: