کد خبر: ۶۰۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۵ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015April 28
شفا آنلاين:طب سنتی>گیاهان دارویی-روغن ميخک به علت اسانس قوي اي که دارد براي بهبود حالت تهوع در خانم هاي باردار و نيز دفع حشرات نيز کاربرد دارد.

به گزارش شفا آنلاين،روغن ميخک در حقيقت گياهي است که غنچه آن به عنوان ادويه در بسياري از کشورها مانند چين و هند استفاده مي شود. در اين کشورها از ديرباز به علت خواص درماني بسيار زياد کاربرد داشته است و سپس به ساير کشورها و از جمله بسياري از کشورهاي اروپايي وارد شده است و اکنون روغن اين گياه استخراج و براي اهداف درماني، آرايشي، بهداشتي، ضد عفوني کننده و ... استفاده مي شود. در مقاله قبل تعدادي از اثرات درماني روغن ميخک را براي شما بر شمرديم. در اين مقاله با ما همراه باشيد تا با ساير خواص درماني اين گياه آشنا شويد.



روغن ميخک، افزايش دهنده جريان خون

اوگنول موجود در روغن ميخک باعث افزايش متابوليسم بدن از طريق افزايش جريان خون مي شود. افزايش جريان خون به معناي کاهش انقباض رگ‌هاي خوني مي باشد که اين انقباضات عروقي خود از عوامل اصلي بسياري از سردردها مي باشند و روغن ميخک با کاهش اين انقباضات از بروز بسياري از اين گونه سردردها مانند سردردهاي ميگرني پيشگيري مي کند. افزايش جريان خون همچنين به معناي افزايش خونرساني به بافت ها، افزايش متابوليسم و افزايش کارآمدي ارگان‌هاي بدن است.


بهبود حالت تهوع در مادران باردار

روغن ميخک براي بهبود حالت تهوع و استفراغ استفاده مي شود. بالاخص براي خانم هاي باردار که از حالت تهوع و استفراغ در هنگام صبح گلايه مي کنند بسيار مفيد است. اين روغن به علت بوي تند و قوي اي که دارد مي تواند بر بسياري از بوهاي ناخوشايندي که يک مادر باردار را آزار مي دهد غلبه کند.


بهبود ديابت با کمک روغن ميخک

روغن ميخک قند خون را کنترل مي کند؛ در نتيجه اين روغن براي بيماران مبتلا به ديابت مفيد است. فنول هاي بسيار قوي که در روغن ميخک وجود دارند، باعث تنظيم انسولين بعد از وعده غذايي مي شوند؛ در نتيجه ي اين عمل، قند خون بعد از وعده غذايي کنترل مي شود. اين روغن در افرادي که مبتلا به مقاومت به انسولين هستند نيز کارآمد است.

يکي از کاربردهاي روغن ميخک تسکين نفخ دستگاه گوارش است. براي اين منظور 5 عدد ميخک را درون يک فنجان آب در حال جوش ريخته و بگذاريد براي مدت 10 دقيقه بجوشد. بعد از آنکه خنک شد، آن را بنوشيد


دفع کننده حشرات



روغن ميخک به علت ترکيبات فنلي بسيار قوي براي دفع کردن حشرات کاربرد دارد. زيرا دستگاه بويايي حشرات به بخارات اين روغن بسيار حساس است. براي استفاده از اثرات خارق العاده آن، چند قطره از روغن ميخک را قبل از خواب بر روي بالش خود بچکانيد تا پشه ها از شما دور شوند.


روغن ميخک، تصفيه کننده خون

تحقيقات نشان مي دهد مواد معطر استخراج شده از روغن ميخک، مواد سمي را از خون مي زدايد. در حقيقت اين روغن تصفيه کننده خون است. روغن ميخک فعاليت آنتي اکسيدان ها را در بدن تحريک مي کند و راديکالهاي آزاد موجود در سلول ها و نيز پلاسماي خون را از بين مي برد.


روغن ميخک و تسکين نفخ

يکي از کاربردهاي روغن ميخک تسکين نفخ دستگاه گوارش است. براي اين منظور 5 عدد ميخک را درون يک فنجان آب در حال جوش ريخته و بگذاريد براي مدت 10 دقيقه بجوشد. بعد از آنکه خنک شد، آن را بنوشيد. سه بار در روز از اين جوشانده مصرف نماييد؛ تا حالت نفخ شما بهبود يابد.


رايحه درماني با کمک گياهان

مبحث بسيار جديدي که اخيرا مطرح مي شود. درمان بيماري ها از طريق رايحه بسياري از گياهان دارويي مي باشد؛ زيرا روغن اين گياهان داراي فنول هاي فعالي است که از طريق سيستم بويايي به سرعت وارد مغز شده و سريعا بر روي قسمت مربوطه اثر مي گذارند. از اين جمله مي توان به اسانس ريحان، اسانس رزماري، روغن رز، اسانس دارچين، اسانس گريپ فروت، اسانس ليمو، اسانس جوز، عرق نعناع، اسانس پرتقال، اسانس اسطوخودوس، اسانس شمعداني و ... اشاره کرد. روغن ميخک نيز به دليل دارا بودن ترکيبات بسيار فعال شيميايي براي اهداف رايحه درماني بسيار مناسب است.
روغن ميخک


طريقه مصرف

مي توانيد چند قطره روغن ميخک را درون سوپ، سالاد، سس و ... بريزيد تا از اثرات درماني آن بهره مند شويد. يا اينکه بدن خود را با اين روغن مالش دهيد. همچنين مي توانيد اين روغن را ببويد تا فنول هاي فعال موجود در آن از طريق سيستم بويايي وارد مغز و سپس بدن شما شوند.


خودتان در خانه روغن ميخک درست کنيد

درست کردن روغن ميخک در خانه بسيار ساده است. براي اين منظور يک هشتم فنجان ميخک را در يک دوم فنجان روغن گياهي مثلا روغن ذرت يا آفتابگردان قرار دهيد و بگذاريد به مدت 24 ساعت در آن بماند. سپس ميخک ها را از درون روغن خارج کنيد. به اين صورت روغن ميخک شما آماده است.



آریا



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: