کد خبر: ۶۰۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015April 28
معاون وزیر بهداشت:
شفاآنلاین:سلامت>طب سنتی>معاون طب سنتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اساس طب سنتی را حفظ تندرستی، پیشگیری و بهداشت دانست و گفت: توجه به تغذیه، یکی از اصول مهم طب سنتی ایران است.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر محمود خدادوست افزود: با توجه به شعار امسال سازمان جهانی بهداشت مبنی بر ایمنی غذا از مزرعه تا سفره، یکی از اصول شش گانه حفظ تندرستی از نگاه طب سنتی ایران تغذیه است که شامل خوردنی ها وآشامیدنی ها است که باید سالم و مبتنی با مبانی طب سنتی ایران باشد.

وی به دست اندرکاران حوزه بهداشت کشور توصیه کرد که بیشتر از ظرفیت ریشه دار طب سنتی ایران در باورها و فرهنگ مردم استفاده کنند.

خدادوست با بیان اینکه طب سنتی ایران در وزارت بهداشت مورد توجه قرار گرفته، افزود: اساس این طب بر مبانی مزاجی شامل گرمی، سردی، خشکی، تری و همچنین اخلاط چهارگانه سودا، صفرا، بلغم و دم است که به کیفیات اربعه معروف است.

معاون وزیر بهداشت گفت: سازمان جهانی بهداشت طب سنتی را مجموعه ای از دانش و تجربه می داند که نسل به نسل به صورت مکتوب یا شفاهی انتقال پیدا کرده و در باور و فرهنگ مردم ریشه دارد در کنار این تعریف، این سازمان همچنین طب یا مجموعه دانش و تجاربی را که متعلق به یک کشور نباشد و مبانی آن متعلق به کشوری دیگر باشد را طب مکمل تعریف می کند، به عنوان نمونه طب سوزنی در ایران به عنوان طب مکمل شناخته می شود.

خدادوست با تاکید براینکه اساس طب سنتی ایران بر حفظ تندرستی، پیشگیری و بهداشت است، افزود: بر این اساس، فرد باید سالم بماند و بیمار نشود؛ به همین علت حکمای طب سنتی ایران شش اصل را عامل سلامتی و در صورت عدم رعایت، سبب بیماری می دانند که شامل آب و هوا، تغذیه، خواب و بیداری، دفع مواد زائد از بدن، ورزش و حرکات بدنی و همچنین حالات روحی روانی و اغراض نفسانی است.

وی گفت: اگر این اصول در فرد متعادل باشد، سلامتی فرد تامین شده و اگر این تعادل وجود نداشته باشد، موجب بروز بیماری می شود، بنابراین اگر بتوانیم سبک زندگی مردم را بر اساس این شش اصل مهم حفظ تندرستی اصلاح کنیم، موجب ارتقای سلامتی آنها می شویم.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: طبق سفارش حکمای طب سنتی ایران، قدم اول در درمان یک فرد بیمار، توجه به این شش اصل و اصلاح آن است، در مرحله بعد است که توصیه می شود به بیمار دارو بدهید یا حجامت، فسد و روش درمانی تهاجمی را به کار ببرید.

خدادوست خاطرنشان کرد: تاکید حکمای طب سنتی دخل و تصرف در این اصول شش گانه است و می توان از این اصول به صورت کمکی در کنار طب رایج بهره برد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: