کد خبر: ۶۰۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۴ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015April 27
رییس انجمن رادیولوژی ایران بیان کرد:
شفاآنلاین:سلامت>رادیولوژی>رییس انجمن رادیولوژی ایران با اشاره به کافی بودن تعداد رادیولوژیست ها در مراکز خصوصی، گفت: به دلیل نبود جذابیت فعالیت در بخش های غیرخصوصی، مراکز دولتی با کمبود رادیولوژیست روبرو هستند.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر جلال شکوهی افزود: به دلیل هزینه های بالا و تعرفه های کم و غیرواقعی، بسیاری از مراکز رادیولوژی که در آن فقط رادیولوژی و سونوگرافی انجام می شود، تعطیل شده اند.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود با ادامه این روند، طی سال های آینده شاهد تعطیلی مراکز جامع رادیولوژی و مراکزی که در آن سی تی اسکن، MRI، آنژوگرافی، تراکم استخوان و ... انجام می شود در کشور باشیم.



***سونوگرافی به عنوان منبع کسب سود برای متخصصان زنان شده است

شکوهی ،از دخالت سایر رشته ها در رشته رادیولوژی به عنوان دیگر معضل این رشته نام برد و افزود: در حالیکه قانون به متخصصان دیگر رشته ها اجازه داده است که از دستگاه های رادیولوژی مانند سونوگرافی به عنوان یک ابزار تشخیصی و نه کسب در آمد بهره ببرند، شاهدیم، دستگاه های مذکور به منابعی برای کسب سود از سوی دیگر متخصصان به ویژه متخصصان رشته زنان زایمان تبدیل شده است.

***سونوگرافی کبد توسط متخصصان زنان

شکوهی با اشاره به اینکه برخی از این متخصصان در حوزه های خارج از تخصص خود نیز در زمینه رادیولوژی به فعالیت مشغول هستند، گفت :در حالی رادیولوژیست در زمینه تشخیص بیماری ها به کل بدن اشراف دارد که متخصصان دیگر رشته ها هر یک فقط در حوزه های تخصصی خود قادر به تشخیص هستند؛ اما شاهدیم که در مواردی متخصص زنان و زایمان نسبت به سونوگرافی کبد نیز اقدام کرده است.

وی ادامه داد: با پیشرفت های تکنولوژی، رشته رادیولوژی دچار تحولات عظیمی شده، ابزارهای تشخیصی این رشته هر روز دقیق تر و البته گران تر وارد بازار می شود تا جایی که قیمت برخی دستگاه های سونوگرافی 500 تا 700 میلیون تومان است، اما متخصصان دیگر رشته ها با خرید دستگاهی 70-80 میلیونی می خواهند، همان کار رادیولوژیست را انجام دهند که طبیعی است، دقت این دستگاه ها با دستگاه های حرفه ای رادیولوژی قابل قیاس نیست.



***دستمزد رادیولوژیست ها کمتر از متخصصان دیگر رشته ها است

به گفته رییس انجمن رادیولوژی ایران، در موقع تعرفه گذاری برای این صنف به این نکته توجه نمی شود که هزینه های بالای دستگاه های رادیولوژی به همراه مواد مصرفی سبب گرانی بهای خدمات این رشته شده است وگرنه دستمزد رادیولوژیست ها کمتر از متخصصان دیگر رشته هاست.

وی اظهار کرد: قیمت یک دستگاه MRI که ده سال پیش 850 میلیون تومان بود در حال حاضر 5/4 میلیارد تومان است که با وضعیت فعلی بانک ها برای اعطای وام هیچ فردی حاضر به تاسیس مراکز جدید جامع رادیولوژی در کشور نیست تا جایی که طی سال های اخیر با وجود دریافت مجوزهای تاسیس، تنها شاهد افتتاح تعداد محدودی مرکز جدید جامع رادیولوژی در کشور هستیم.

شکوهی ادامه داد: هنوز تعرفه های جدید سال 94 اعلام نشده که همین امر سبب نارضایتی اعضای انجمن رادیولوژی شده و اعضا این اهمال را به پی گیری نکردن وضعیت تعرفه ها از سوی انجمن نسبت می دهند.

وی گفت: سی و یکمین کنگره رادیولوژی ایران که از روز های 15 تا 18 اردیبشهت ماه در برج میلاد تهران برگزار می شود که در کنار ارایه جدیدترین دستاوردهای رشته رادیولوژی، مباحث صنفی مربوط به این رشته هم به مسئولان مربوط گزارش خواهد شد.

گفتنی است در این کنگره میهمانانی از کشورهای امریکا، اروپا و آسیا حضور دارند و در آن مباحث مربوط به تصویربرداری قلبی-عروقی، تصویربرداری قفسه سینه و ریه، تصویر برداری در موارد اورژانس و همچنین سونوگرافی های عمومی و اختصاصی ارایه می شود.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: