کد خبر: ۵۹۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015April 25
شفا آنلاين: درباره تبخال سوالات زيادي مطرح است از جمله اينکه آيا تبخال از شخصي به شخص ديگر سرايت مي کند؟ و...در سايت هلث نيوز به سوالاتي در اين باره پاسخ داده مي شود.تبخال هاي روي لب و تبخال دستگاه تناسلي به علت ويروس بروز مي کند. اين ويروس داراي ۲ رشته است: HSV-1 که تبخال روي لب ايجاد مي کند و HSV-2 که تبخال در قسمت تناسلي ايجاد مي کند.
اين ويروس مي تواند حتي به چشم هم سرايت کند:

ز آن جا که اين ويروس از طريق تماس قابل انتقال است، هر نوعي از آن مي تواند به سطح غشاء مخاطي که با آن تماس پيدا مي کند، منتقل شود. براي مثال در صورت دست زدن به تبخال روي صورت و سپس دست زدن به چشم، امکان انتقال اين ويروس حتي به داخل چشم نيز وجود دارد. گاهي بلافاصله پس از عفونت اوليه، ويروس از طريق پوست دفع مي شود حتي اگر تبخال ايجاد نشود.

اغلب افراد ويروس HSV-1 را دارند:

از هر ۱۰ نفر ۹ نفر داراي اين ويروس هستند. بيشتر افراد از دوران کودکي اين ويروس را دارند که علت عمده آن استفاده مشترک از لوازم آشپزخانه يا تماس پيدا کردن با فرد آلوده است.

ويروسي که از بدن خارج نمي شود

به محض آلوده شدن ،اين ويروس ديگر از بدن خارج نمي شود. زير پوست مي ماند تا سيستم ايمني به خطر بيفتد و ضعيف شود. به همين دليل است که هر بار دچار استرس، بيماري يا خستگي مفرط مي شويد، تبخال ظاهر مي شود. در صورتي که سالي بيش از ۶ بار دچار تبخال مي شويد بايد با پزشک خود درباره راه درمان صحبت کنيد.

شبيه جوش است فقط ظاهر بدتري دارد:

جوش مي تواند کنار لب ظاهر شود؛ اما اگر اين جوش چرکي باشد به احتمال زياد تبخال است. با ترکيدن تبخال، خون و چرک از آن خارج مي شود. اغلب نيز پوست خشکي روي آن به وجود مي آيد و پس از چند روز از بين مي رود.

در صورت داشتن تبخال، پاک سازي پوست مي تواند آن را پخش کند:

اگر عفونت تبخال داشته باشيد، پاکسازي پوست به اين ويروس اجازه بيرون آمدن مي دهد. اين عفونت مي تواند به تمامي قسمت هاي صورت سرايت کند و نتيجه وحشتناکي داشته باشد. بنابراين اگر سابقه تبخال داريد قبل از حتي موم انداختن پوست با متخصص مشورت کنيد.

مي تواند به جنين آسيب برساند:

براي زنان باردار، اين ويروس مي تواند مشکل ساز باشد، عفونت هاي طولاني مدت که به قسمت دستگاه تناسلي سرايت مي کند، مي تواند خطر سقط جنين را افزايش دهد؛ همچنين باعث زايمان زود هنگام، وزن پايين در زمان تولد و انتقال ويروس به نوزاد در زمان تولد مي شود اما درباره تبخال لب، بيشترين نگراني سرايت عفونت در زمان بارداري است زيرا خطر آسيب ديدگي نوزاد افزايش مي يابد. به زنان باردار توصيه مي شود با افرادي که مشکوک به اين ويروس هستند تماس پيدا نکنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: