کد خبر: ۵۹۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015April 24
شفا آنلاین:خود مراقبتی شعار هفته سلامت سال گذشته بود که از طرف سازمان بهداشت جهانی تعیین شده بود ولی با توجه به شعار امسال که ایمنی غذا از مزرعه تا سفره است می‌توان نقش خود مراقبتی را در ارتقاء ایمنی غذا در سفره بسیار با اهمیت دانست.
به گزارش شفا آنلاین،رفیعی‌فر سرپرست دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت  گفت: برای تضمین سلامت کالا علاوه بر نقشی که ارگان‌ها و سازمان‌های تأمین کننده این محصولات در ارائه محصول سالم دارند، هر یک از ما به عنوان مصرف‌کنندگان اصلی و نهایی محصول، نقش فردی در تأمین سلامت موادغذایی داریم که می‌توان با عنوان خود مراقبتی در مصرف موادغذایی از آن یاد کرد. 

رفیعی‌فر در ادامه گفت: محصولاتی که به عنوان موادغذایی خام یا پخته عرضه می‌شود افراد هم موظفند با دقت در انتخاب آگاهانه، نقش فردی خود را در خود مراقبتی ایفا کند.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: انتخاب، نگهداری، طبخ و درجه حرارتی که یک ماده غذایی باید درآن نگهداری شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. علاوه بر مواردی که در نگهداری موادغذایی باید لحاظ شود، مواد و ملزوماتی که برای طبخ یا نگهداری یک ماده غذایی باید مورد استفاده قرار گیرد، مهم است.

در این رابطه رفیعی‌فر گفت: رعایت بهداشت فردی، استفاده از آب پاک، استفاده از وسایل پاک در حین طبخ غذا و نحوه نگهداری مواد غذایی بسیار مهم است. در مجموع خود مراقبتی در بحث ایمنی و سلامت غذا باید مورد نظر فرد و جامعه قرار گیرد. 

رفیعی‌فر به نقش مهم و تأثیرگذار مادران خانواده در ارتقاء خود مراقبتی برای ایمنی موادغذایی اشاره کرد و گفت: مادران، تغذیه کننده خانواده هستند و نقش جدی در خود مراقبتی خانواده دارند اگر فردی سالم‌ترین ماده غذایی را تهیه کند ولی در مراحل نگهداری، طبخ و ... نکاتی که موجب ایمنی ماده غذایی می‌شود را رعایت نکند، سلامت غذا به خطر می‌افتد. به علاوه احتمال ایجاد مسمومیت و افزایش فاکتورهای بیمار‌یزا در ماده غذایی افزایش پیدا می‌کند. 

رفیعی‌فر به نقش مراکز عرضه کننده موادغذایی و رستوران‌ها در ارتقا‌ء خود مراقبتی اشاره کرد و گفت: رعایت نکات بهداشت فردی و نحوه نگهداری و طبخ موادغذایی در رستوران‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. مراکز عرضه موادغذایی برای رعایت بهداشت نباید منتظر بازرسین وزارت بهداشت باشند و خود مراقبتی از خود و مشتریان را سرلوحه کارشان قرار دهند. 

سرپرست دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت نقش فرهنگ سازی و آموزش را در ارتقاء خود مراقبتی بسیار موثر دانست و گفت: مردم سلامت خود را خلق می‌کنند برای خلق سلامت باید انتخاب سالم داشته باشند و برای این نوع انتخاب لازم است آگاهی داشته باشند و باور کنند که اگر بخواهند می‌توانند به سلامت برسند. هرچند تمام این موارد با اهمیت است ولی آنجه موجب تغییر نگرش می‌شود فرهنگ سازی است که در کنار آن باید به نقش رسانه‌ها اشاره داشت. خط مقدم ارتقاء سلامت مردم هستند و رسانه‌ها با فرهنگ سازی مداوم موجب این آموزش سلامت به مردم می‌شوند.
برچسب ها: سرپرست ، سلامت ، بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: