کد خبر: ۵۹۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۸ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015April 23
شفا آنلاین:درک و دریافت بصری غذا بر طعم آن تأثیر می‌گذارد، اما این حرف که صدایی که از غذا در می‌آید نیز بر احساس ما از مزه غذا تأثیر می‌گذارد، متداول و مرسوم نیست.
به گزارش شفا آنلاین ، پروفسور روانشناس آزمایشگاهی دانشگاه آکسفورد چارلز اسپنس کار خود را به بررسی ارتباط طعم و صدای غذا اختصاص داد.

مشخص شد مواد غذایی هر چه بلندتر سر و صدا می‌کنند، به همان نسبت خوشمزه‌تر به نظر می‌رسند. برای مثال همه افراد شرکت کننده در آزمایش آب گازدار که با صدای بلند فش‌فش می‌کرد و تکه گوشتی که با صدای بلند قرچ و قوروچ می‌کرد را به مراقب خوشمزه‌تر ارزیابی کردند.

حتی اگر در لحظه خوردن غذا صدا نمی‌داد اما فرد هنگام آماده کردن آن حضور داشت و می‌شنید که غذا چگونه صداهایی را در هنگام پخت و پز یا سرخ کردن منتشر می‌کند. غذا به نظر برای فرد خوشمزه‌تر بود.

دکتر اسپنس معتقد است در مشاهدات و بررسی‌های آینده صنایع غذایی بر روی دادن صدا به مواد غذایی متمرکز خواهد شد، چرا که جمعیت اروپا و ایالات متحده آمریکا به طور مستمر درحال پیر شدن و درحال از دست دادن تازگی و طراوت درک و دریافت طعم‌ها هستند بلند شدن صدا از غذا می‌تواند کمک کند تأثیر‌پذیری از غذا برای افراد مسن و کسانی که تحت رژیم غذایی سخت قرار دارند را افزایش داد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: