کد خبر: ۵۹۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۵ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015April 22
علل سقط جنین‌های مکرر چیست؟
شفا آنلاين:سلامت>پزشکی>زایمان-تشویق زنان به ازدواج زودتر، پرهیز از استرس، داشتن تحرک مناسب و کاهش وزن بسیار حائز اهمیت است. در صورت برخورداری از اضافه ‌وزن و چاقی؛ به‌ویژه اندکس وزن ( (BMI بالای30، قبل از هرگونه اقدام برای بارداری، 3 تا 6 ماه رژیم غذایی و ورزش تا اصلاح وزن، توصیه می‌شود.

در غیر این‌صورت نه‌تنها احتمال سقط بالا می‌رود، بلکه بروز عوارض ناخوشایند دیگر مانند مسمومیت بارداری و کاهش رشد جنین نیز افزایش می‌یابد. پرهیز از سقط‌های غیرقانونی نیز مهم است؛ چراکه ممکن است باعث چسبندگی رحم و سقط بعدی شود.

به گزارش شفا آنلاين،یک متخصص زنان و زایمان در تعریف اختلال سقط مکرر گفت: سقط مکرر یا عادتی به 2 یا بیشتر سقط بارداری اطلاق می‌شود و حدود 2 تا 5 درصد زنانی که برای بارداری اقدام می‌کنند، دچار سقط مکرر می‌شوند. در برخی از کشورها بعد از2 مورد سقط و در دیگر کشورها بعد از 3 بار سقط، بررسی علت و درمان آغاز می‌شود.


دکتر سهیلا انصاری‌پور با بیان این مطلب افزود: اصولاً یک‌بار سقط به دلیل تشکیل تصادفی جنین غیرطبیعی از لحاظ کروموزومی بوده که در این صورت سقط باید اتفاق افتد و دخالت درمانی در این موارد بی‌تأثیر است، اما بعد از 2 یا 3 بار سقط دلایل دیگری به‌جز موارد ژنتیکی مطرح می‌شوند که اغلب نیز قابل ‌درمان‌اند.

50 تا 75 درصد موارد سقط مکرر بدون توضیح است

وی با بیان این‌که علل متعددی برای سقط مکرر مطرح است، اظهار داشت: برخی از این علل قابل‌ تشخیص و درمان هستند، ولی برای برخی از زوجین هرگز دلیل مشخصی پیدا نمی‌شود. حتی بعد از بررسی‌های وسیع 50 تا 75 درصد موارد سقط مکرر بدون توضیح باقی می‌مانند. البته جای امیدواری وجود دارد؛ چراکه اغلب زنانی که سقط بدون توضیح داشته‌اند، بارداری‌های بعدی‌شان موفقیت‌آمیز بوده است. برای مثال در یک خانم 30 ساله باسابقه 2 بار سقط بدون توضیح، به ‌احتمال 75% تنها با مراقبت دقیق قبل و حین بارداری، بدون دریافت دارویی خاص، بارداری موفق گزارش ‌شده است.

اختلالات کروموزومی از علل سقط

این فلوشیپ ناباروری و سقط مکرر زنان در خصوص اختلالات کروموزومی اظهار داشت: اگر یکی از والدین یا هردوی آن‌ها حامل جابه‌جایی کروموزومی متعادل باشند، در این صورت زوجین سالم بوده، ولی احتمال داشتن جنین غیرطبیعی و سقط افزایش می‌یابد. این قضیه علت درخواست آزمایش کروموزومی را در زوجین مبتلا به سقط مکرر توجیه می‌کند. حدود 2 تا 3 درصد موارد، یک یا هر دو والدین حامل کروموزوم غیرطبیعی‌اند.

وی ادامه داد: اختلالات کروموزومی جنین ممکن است منجر به سقط تک‌گیر یا مکرر شود که به‌خصوص با افزایش سن مادر بروز این عارضه افزایش می‌یابد. اخیراً بر بررسی محصولات جنین سقط‌شده ازلحاظ پاتولوژی و ژنتیک، جهت تشخیص و تعیین مسیر درمان، بسیار تأکید می‌شود.

اختلالات رحمی؛ 15 درصد علل سقط مکرر

انصاری‌پور با بیان این‌که یکی دیگر از علل سقط مشکلات رحمی است که در حدود 15 درصد علل سقط را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: شایع‌ترین این نوع اختلال سپتوم رحمی است که برای تشخیص آن از روش‌های ام‌‌آرآی، جراحی لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی استفاده می‌شود. هم‌چنین بعضی از لیومیوم‌ها و چسبندگی‌های رحمی هم ممکن است باعث سقط مکرر شوند. از دلایل دیگر می‌توان به نارسایی سرویکس اشاره کرد که در سه ماهه دوم می‌توانند مشکلات سقط مکرر یا زایمان زودرس را به وجود آورند.

زنان مبتلا به کم‌کاری تیروئید در معرض سقط مکرر قرار دارند

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اختلالات غددی به عنوان علت دیگر سقط مکرر، اظهار داشت: زنان مبتلا به کم‌کاری تیروئید در معرض سقط مکرر قرار دارند. دیابت درمان‌نشده یا تشخیص داده‌نشده نیز می‌تواند منجر به سقط شود و همچنین زنان دارای سندروم تخمدان‌های پلی‌کیستیک به علت افزایش هورمون‌های مردانه و یا انسولین بالا، بیشتر در معرض سقط قرار دارند.

(در همین زمینه: تخمدان پلی‌کیستیک؛ درمان و پیشگیری)(در همین زمینه: علائم تخمدان‌های پلی‌کیستیک)

افزایش انعقادپذیری و سقط مکرر

وی افزود: این اختلالات با افزایش تمایل به تشکیل لخته (ترومبوفیلی) از علل سقط مکرر مطرح‌شده‌اند. بعضی مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از داروهای ضدانعقادی، شانس بارداری در این موارد را افزایش می‌دهد؛ اگرچه مطالعات وسیع‌تری لازم است. اما باید توجه داشته باشیم که بسیاری از زنان مبتلا به این دسته از اختلالات، بارداری موفقی را پشت سر می‌گذارند؛ درحالی‌که بعضی دچار سقط مکرر به‌خصوص سقط سه‌ماهه دوم می‌شوند. اشیوع این نوع اختلال آن در جوامع مختلف متفاوت است، اما حدود 15 درصد علل سقط مکرر را، ترومبوفیلی دانسته‌اند.

سندروم آنتی‌فسفولیپید

انصاری‌پور در خصوص سندروم آنتی‌فسفولیپید گفت: این سندرم یک بیماری خودایمنی است که بدن فرد علیه بافت خود فعالیت می‌کند و با تولید آنتی‌بادی –مثلاً- به جفت آسیب می‌زند. در حدود 15 درصد زنان با سقط مکرر، سطوح بالای آنتی‌بادی گزارش ‌شده است؛ اگرچه شیوع این بیماری نیز بسیار متفاوت است. این مورد درمان‌پذیرترین علت سقط مکرر است. همچنین در برخی موارد افزایش آنتی‌بادی‌های تیروئید را نیز علت سقط مکرر اعلام کرده‌اند که البته مورد توافق همگان نیست.

(در همین زمینه: زنانی که قصد بارداری دارند قبل از حاملگی تست تیروئید دهند/ عوارض کم‌کاری و پرکاری تیروئید برای مادر و جنین)

افزایش سلول‌های کشنده طبیعی رحمی تشکیل جفت را مهار می‌کند

عضو تیم درمان مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن‌سینا اظهار داشت: علت دیگری که در مورد آن نیز اتفاق‌نظر وجود ندارد، افزایش سلول‌های کشنده طبیعی رحمی است که تشکیل جفت را مهار می‌کند. مطابق این عارضه در برخی مراکز، اندازه‌گیری این سلول‌ها در خون انجام می‌شود که البته این‌که افزایش سلول‌های کشنده‌ طبیعی خون با افزایش این سلول‌ها در رحم همراه باشند، هنوز ثابت‌ شده نیست و درمان‌های سرکوب‌گر فعالیت این سلول‌ها نیز منجر به بهبود باروری نشده است.

اشتراک ژن‌های HLA والدین و افزایش سقط

وی ادامه داد: مطالعات اولیه نشان می‌دهد که اشتراک ژن‌های HLA والدین ممکن است با افزایش سقط همراه باشد که این نظریه در مطالعات بعدی رد و درمان‌ها در این مورد نیز مطرود شده‌اند. همچنین ایمنی مادر علیه آنتی‌ژن‌های خاص پدری به‌خصوص در موارد سقط ثانویه؛ یعنی حالاتی که قبلاً تولد زنده وجود داشته باشد، مطرح ‌شده است که البته هنوز مطالعات بیشتری برای تائید این نظریه لازم است.

بالارفتن ریسک سقط با افزایش سن مادر

این فلوشیپ ناباروری با بیان این‌که علت بعدی کاهش رزرو تخمدان است، گفت: با افزایش سن مادر ریسک سقط بالا می‌رود؛ درحقیقت زنان در سنین بالا که کاهش رزرو تخمدان دارند، به دلیل کم‌شدن کیفیت تخمک، مستعد سقط مکرر می‌شوند. ازطرفی علت دیگر، نقص فاز لوتئال است که مبحثی پیچیده بوده و تشخیص آن نیز مشکل است. در این نقص کمبود پروژسترون مطرح می‌شود؛ گرچه فایده تجویز پروژسترون مشخص نیست، ولی به دلیل بی‌خطری آن تجویز برای پیشگیری از سقط مکرر صورت می‌گیرد.

چاقی مادر و کم‌تحرکی از علل سقط جنین مکرر

این متخصص زنان و زایمان با علت دیگر سقط مکرر را فاکتورهای سبک ‌زندگی دانست و تأکید کرد: گرچه فاکتورهای سبک ‌زندگی با افزایش سقط مکرر همراه هستند، اما در شمار علل اصلی سقط مکرر قرار نمی‌گیرند. چاقی مادر و کم‌تحرکی از مواردی‌اند که در سقط‌جنین بی‌تأثیر نیستند؛ چراکه با وجود اضافه ‌وزن و کم‌تحرکی، مواد سمی داخل خون، غلظت خون و انعقادپذیری خون خصوصاً در صورت ابتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک که بروز آن متأسفانه در کشور ما رو به افرایش است، بالا می‌رود. بنابراین تغییر سبک زندگی در این موارد بسیار حائز اهمیت است.

عفونت‌های دخیل در سقط مکر

روی اظهار داشت: بعضی انواع عفونت‌های مادر شامل توکسوپلاسموز و ویروس‌های سرخجه، سرخک، سیتومگال و تب‌خال نیز می‌توانند منجر به سقط تک‌گیرشوند، اما دخالت این عوامل در سقط مکرر مطرح نیست. همچنین عفونت‌هایی مانند تب مالت و مالاریا می‌توانند موجب سقط مکرر شوند.

چگونه از سقط جنین پیشگیری کنیم؟

انصاری‌پور در خصوص راه‌های پیشگیری اظهار داشت: تشویق زنان به ازدواج زودتر، پرهیز از استرس، داشتن تحرک مناسب و کاهش وزن بسیار حائز اهمیت است. در صورت برخورداری از اضافه ‌وزن و چاقی؛ به‌ویژه اندکس وزن ( (BMI بالای30، قبل از هرگونه اقدام برای بارداری، 3 تا 6 ماه رژیم غذایی و ورزش تا اصلاح وزن، توصیه می‌شود. در غیر این‌صورت نه‌تنها احتمال سقط بالا می‌رود، بلکه بروز عوارض ناخوشایند دیگر مانند مسمومیت بارداری و کاهش رشد جنین نیز افزایش می‌یابد. پرهیز از سقط‌های غیرقانونی نیز مهم است؛ چراکه ممکن است باعث چسبندگی رحم و سقط بعدی شود.

(در همین زمینه: مسمومیت حاملگی؛ سومین عامل مرگ مادران در دوران بارداری/ چه باید کرد؟)

بهترین زمان بارداری مجدد بعد از سقط جنین

عضو تیم درمان مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن‌سینا در خصوص زمان بارداری مجدد بعد از سقط بیان کرد: پس از سقط‌جنین زمان ایده‌آل برای بارداری مجدد، رعایت فاصله‌ یک سال است و زمان کمتر از 3 ماه برای بارداری مجدد، به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود؛ چراکه همین عامل کم‌بودن فاصله بین 2 بارداری احتمال سقط را افزایش می‌دهد.

وی افزود: با افزایش سن احتمال سقط هم افزایش می‌یابد. برای مثال اگر برای یک خانم 23 ساله به‌احتمال 12 درصد احتمال یک‌بار سقط وجود دارد، این احتمال برای خانم 40 ساله به 50 درصد و برای خانم 45 ساله به 80 درصد می‌رسد. علت سقط در سن بالا، به دلیل کاهش کیفیت تخمک و تشکیل جنین با کروموزوم غیرطبیعی است که طبیعتاً جنین در این موارد سقط می‌شود و درمان بی‌فایده است.

درمان تضمین‌کننده‌ صد درصدی برای رفع این عارضه وجود ندارد

سهیلا انصاری‌پور در نهایت با بیان این‌که درصدی از موارد سقط با وجود درمان بازهم اجتناب‌ناپذیرند، گفت: برای مثال خانمی 38 ساله که سپتوم رحم دارد و درگذشته سه بار سقط داشته است، حتی اگر سپتوم رحمی‌اش برداشته شود، 30 درصد احتمال سقط مجدد به دلیل تشکیل جنین‌های‌ غیرطبیعی وجود دارد. درواقع یک خانم 38 ساله در 30 درصد موارد جنین‌های غیرطبیعی دارد که درهرحال سقط می‌شوند و ما باید این نکته را در نظر بگیریم که درمان تضمین‌کننده‌ صد درصدی برای رفع این عارضه وجود ندارد.




مهرخانه




غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
فاطمه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
0
0
من یک زایمان طبیعی داشتم واسه بارسقط اولی چهارماهه دومی به دلیل خشکی کیسه آب وسومی بدلیل خونریزی شدید علت چیست،همه ازمایشاتم سالم بوده وشوهرمم غریبه آیاشانس بارداری مجددوموفق هست یانه
مدیر پایگاه
درجواب به سوالات کاربران شفا آنلاین ارایه شد:
کد خبر: ۶۵۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
شفا
آنلاین- دکتر شهره بهروزی، متخصص زنان و زایمان واز مشاوران افتخاری شفا
آنلاین به مهم ترین سوالات مطرح شده ازسوی مخاطبین شفاآنلاین پاسخ داد.

سوال: سلام من
43سال سن دارم

.
طبق سونوگرافی که در آ ذر ماه سال گذشته
انجام دادم تصویر میوم بزرگ ساب سروزال /اینترامورال در دیواره خلفی رحم به
ابعاد108*76 میلیمتر و همچنین تصویر میوم ساب موکوزال در دیواره قدامی رحم
10 میلیمتر مشهود است ویک کیست تخمدان 27میلیمتری در تخمدان راست مشهود
است

من مشکل خونریزی ندارم فقط روز دوم خونریزیم خیلی زیاده وحتی روز پنجم
بصورت لکه بینی میباشد فقط ناحیه ی زیر نافم سفته و اذیت میشم به هیچ عنوان دلم
نمیخواد کارم به جراحی بکشه.وتا حد ممکن میخوام بصورت دارویی درمان کنم لطفا منو
راهنمایی کنید



پاسخ: با توجه
به سن و این که علائم خونریزی و درد شدید ندارید به طور محافظه کارانه باید با
دارو درمان شوید، مانند آمپول دکاپپتیل که موجب کوچک شدن میوم های رحم می شود.



سوال: باسلام
خانم 28ساله هستم سابقه سقط دارم علت ترشح انتی بادی علیه اسپرم تشخیص داده شد
راهنمایی کنید که برای ادامه درمان چیکارکنم؟



پاسخ: شما
بهتر است که از روش های لقاح داخل رحمی یا آی یو آی استفاده کنید یعنی اسپرم
همسرتان توسط دستگاه و بدون بیهوشی داخل رحم شما منتقل شود.



سوال: سلام
خسته نباشید من حاملگی پوچ داشتم و31فروردین کورتاژ شدم خواستم بدونم بعد از دوبار
پریودی میتونم برای حاملگی اقدام کنم آیا امکانش هست که دوباره پوچ بشه اگر هست
برای جلوگیری ازآن چه باید بکنم البته برای اینکه باردار بشم دارو مصرف میکردم
(کلومیفن، آمپول...) ولی الآن دیگه نمیخوام دارو بخورم



پاسخ: در
حقیقت بهتر است که در حاملگی های کمتر از 8 هفته تا 3 ماه از قرص های جلوگیری
استفاده کنید و بعد اقدام به بارداری انجام شود.



سوال: سلام من
تو6هفتگی هستم وتازه متوجه شدم که رحمم دوشاخ است ولی همه چیز مرتب است
جنین،ساک،وضربان قلب جنین اما بهم گفتن اختمال سقط خدایی نکرده وجود داره و باید
مراقب خودم باشم.میشه راهنماییم کنید دقیقا چطوری باید مراقب باشم؟احتمال سقط تا
چند هفتگی وجود داره؟برای جلوگیری ازاون باید چیکار کنم؟



پاسخ: به طور
معمول احتمال سقط در رحم های دوشاخ 10درصد بیشتر از موارد عادی است و شما باید با
سونوگرافی های مکرر پیگیری نمائید تا در صورت کوتاه شدن دهانه رحم عمل جراحی دوختن
دهانه رحم برای شما در راستای جلوگیری از سقط جنین نیز انجام شود.



سوال: سلام من
تنبلی تخمدان دارم تو این سه سال ک قصد بارداری داشتم دکتر بهم متفورمین و کلومیفن
داده میخواستم ببینم آیا مصرف این داروها برای من کافی است؟



پاسخ:
متفورمین در درمان تنبلی تخمدان تا 4 عدد در روز بستگی به شدت تخمدان نیز داده می
شود و جهت پیشگیری از نازایی موثر است.



سوال: من دختر
26 ساله هستم که 2 روز اول پریود دچار دل درد بسیار شدیدی می شوم که در 3 سال اخیر
از شدت درد با عرض پوزش استفراغ میکنم ، آیا این علایم نگران کننده اند؟ و پیشنهاد
شما برای بهبود چیست؟



پاسخ:
بهتر است که سونوگرافی انجام شود که از عدم وجود کیست و چسبندگی و آندومتریوز در
این بیماری اطمینان حاصل شود و در صورت بدتر شدن علائم باید به پزشک مراجعه شود و
برای بهتر شدن درد از داروهای مسکن قبل از شروع درد هر 6 ساعت استفاده کنید.



سوال: باسلام
من زنی 42 ساله هستم که پریودم نامنظم است وهرازگاهی دکترم به من آمپول استروژن
تجویزمی کند که مشکل ام حل می شود می خواست م بدانم آیا این آمپول ها وداروهایی که
برای این منظورتجویزمی شوند اشکالی برای من بوجودنمی آورند مخصصوصا شنیده ام که
ممکن است سرطانزاهم باشند؟



پاسخ: امروزه
آمپول های استروژن و هورمونی توصیه نمی شود و بهتر است که از داروهای دیگر برای
تنظیم استفاده شود.



سوال: من یک
زایمان طبیعی داشتم واسه بارسقط اولی چهارماهه دومی به دلیل خشکی کیسه آب وسومی
بدلیل خونریزی شدید علت چیست،همه ازمایشاتم سالم بوده وشوهرمم غریبه آیاشانس
بارداری مجددوموفق هست یا نه؟



پاسخ: باید سن
شما در هر سقط مشخص شود زیرا علت و درمان در هر سن متفاوت است و شما باید آزمایشات
کامل مربوط به سقط مکرر انجام دهید.



سوال: با سلام
من بیست و چهارسالمه و سه ساله ازدواج کردم، قدم 160 و وزنم 59، از بعد از ازدواج
موهای زاید صورتم همین طور داره زیاد می شه و همین طور ضخیم تر، با تو جه به این
که پریود من منظم است، علت این موضوع چی می تونه باشه؟



پاسخ:
آزمایشات کامل هورمونی و یک سونوگرافی از رحم و تخمدان ها جهت تنبلی تخمدان انجام
شود تا بر اساس آن دارو تجویز شود.



سوال: سلام
برای درمان عفونت قارچی آب تنی در دریا موثر است؟



پاسخ: نه
خیر.عفونت باید با دوش واژینال شستشو داده شود و بر اساس نوع عفونت دارو درمانی
انجام شود، متأسفانه آب های دریا شمال کشور برای شستشو مناسب نیست و حتی خود می
تواند موجب عفونت زایی شود.

باران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
0
0
سلام من سه ماه پیش بخاطر حاملگی پوچ در 8هفتگی کورتاژ شدم بعداز آن پریودهایم بادرد خیلی شدید وخونریزی زیاد است میتونم برای بارداری اقدام کنم ؟
مدیر پایگاه باسلام شما باید حتما برای آزمایشات قبل ازبارداری به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید
باران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
0
0
سلام یعنی ممکنه مشکلی داشته باشم؟اینا نشونه چیه؟خیلی نگرانم؟
مدیر پایگاه سلام سوال شما چیست؟
فاطمه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
0
0
باسلام

من 33سال دارم تابه حال 5بارحامله شدم حاملگی اول ودوم وسومم سقط شده به ترتیب دوماهه چهارماهه وشش ماهه سقط شد علت حاملگی اول ودومم مشخص نیست ولی علت مردن جنین درحاملگی سومم وجود روبلا درخونم تشخیص داده شدبعداز درمان یه پسر کاکل زری وسالم به دنیا آوردم بعداز شش سال که الان 33سال دارم حامله شدم ولی متاسفانه این حاملگی درهشت هفتگی خاتمه یافت جنین داخل رحمم مرده بودوکورتاژ شدم میخواستم بدونم علت این همه چیست ممنون وسپاسگزارم
مدیر پایگاه باسلام
شما باید تحت نظر متخصص زنان وزایمان نسبت به بارداری اقدام نمایید پاسخ به سوال شما نیزنیازمند داشتن اطلاعات تخصصی است که مادراختیار نداریم
باران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
0
0
باسلام من سه ماه پیش بخاطر بارداری پوچ کورتاژ شدم بغیر از مواقع پریود که درد زیادی دارم اکثر مواقع موقع نشستن رحمم درد شدیدی میگره وموقع راه رفتن هم دردی شبیه پریود دارم،آیا این ها طبیعیه یامشکلی دارم؟دکتر هم رفتم میگن عوارض کورتاژه ولی بعضی مواقع دردش قابل تحمل نیست
مدیر پایگاه باسلام
شما باید نظر متخصص زنان را بگیرید چراکه ایشان بعد ازمعاینات لازم به شما نظرمی دهند
مژده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
0
0
امروز رفتم سونوگرافی بهم گفتن جنین من قلب ندارن ولی دو روز پیش آبرومو هاشور کردم استرس زیادی داشتم امکانش هست ب خاطر اون بود باش تو رونده کمک کنید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
0
0
سلام من مهر ماه باردار شدم ودر هفته ششم بارداري قلب جنين تشكيل شده بود ولي متاسفانه در هفته هشتم قلبش ديكه نمي زد و مجبور به كورتار شدم حالا بعد از ٣٠ روز خون ريزي منظم شده و سه ماه مي كذره مي تونم دوباره باردار بشم خيلي مي ترسم دوباره اين مشكل دوباره تكرار شه لطفلا راهنمايي كنيد ممنونم
مدیر پایگاه باسلام
توصیه اکید می کنیم که شما تحت نظر متخصص زنان به بارداری اقدام نمایید
فريبا
|
Austria
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
0
0
سلام من قبلا در ايران دكتر زنان ميرفتم برام متفورمينم كنار داروهام تجويز ميكرد الان ٤ماهه اروپام متفورمين از ايران اوردم با خودم و بيست روزه كه بچه اولم رو تو هفت هفته كورتاژ كردم ميتونم از الان متفورمين و فوليك اسيد استفاده كنم و روزي چند عدد بخورم .نميخام دوباره اين اتفاق برام بيوفته كمكم كنييد ممنون
مدیر پایگاه
دکترمرضیه عباسی متخصص زنان ،زایمان و نازایی درگفتگو باشفاآنلاین اعلام کرد:
کد خبر: ۱۰۵۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰
شفاآنلاین:دکترمرضیه عباسی متخصص زنان ،زایمان و نازایی به مهم ترین سوالات مطرح شده ازسوی مخاطبان شفاآنلاین پاسخ داد.

سوال:
سلام دو کیست 3 سانتی در رحم دارم که بالغ بر یک ماه است که عادت ماهانه نمی شوم
دکتر به من دارویی نداده و گفته اگر تا 2 ما عادت ماهانه نشوید باید
کورتاژ انجام دهید
 
پاسخ :
باید سونوگرافی داخل رحم انجام شود و بعد از آن آزمایش خون بارداری صورت گیرد تا پس ازاعلام نتایج تصمیم گیری شود.
 
 
سوال :
با سلام 32 ساله هستم و خداراشکر مشکلی ندارم می خواهم برای بارداری اقدام
کنم و تعیین جنسیت پسر با روش کم خطر .دکتر رفتم از روز اول پریود سونو
کرده و گفتند از روز 3 تا 7 روزی 2 عدد قرص لتروزول بخور..نگران از اینم که
آیا تاثیری روی سلامت جنین دارد؟منجر به چند قلو زایی می شود؟ چه آثاری
خواهد داشت؟
 
پاسخ :
ممکن است منجر به چند قلویی زایی شود. منجر به  آسیب به سلامت جنین و مشکلات مادرزادی نخواهد شد.
سوال:
سلام. اگه خانمی یک قرص ال دی مصرف کنه اونم موقع پریودی وبعد قطع کنه احتمال خونریزی هس یانه؟
پاسخ:
بستگی به بدن فرد دارد ممکن است منجر به یک سری خونریزی ها شود. 
 
 
سوال:
سلام من20ساله هستم ومتاهل وهردو تخمدانم پراز کیست های ریز ریز است دکترم
قرص متفورمین داده وپروژسترون 8ماه است دارو میخورم اما اصلا کیست هایم
برطرف نشده در ضمن هر3 یا4ماه 1بار پریود میشم باخونریزی شدید لطفاکمکم
کنید .ممنون

پاسخ :
در این مورد باید حتما ویزیت صورت گیرد و بنا به مورد مربوطه درمان صورت گیرد
سوال:
سلام...من در زمان کودکی توده ای روی تخمدان راست داشتم که با عمل
لاپاروسکوپی برداشته شد و لی تخمدان برداشته نشد در آن زمان صحبت کمی با من
در این باره میشد و اکنون میخواهم بدانم این موضوع چه عوارضی ممکن است
داشته باشد هم چنین آیا عمل لاپروسکوپی میتواند باعث پاره شدن پرده بکارت
شود
 
پاسخ :
پاتالوژی عمل مهم است
. اصلا ربطی به پارگی پرده بکارت ندارد.اگر سیستم قاعدگی منظم است و توده ای وجود ندارد عوارضی هم نخواهد داشت
 

 
سوال :
سلام من قبلا در ايران دكتر زنان ميرفتم برام متفورمينم كنار داروهام تجويز
ميكرد الان ٤ماهه اروپاهستم متفورمين از ايران اوردم با خودم و بيست روزه كه
بچه اولم رو تو هفت هفته كورتاژ كردم ميتونم از الان متفورمين و فوليك اسيد
استفاده كنم و روزي چند عدد بخورم .نميخام دوباره اين اتفاق برام بيوفته
كمكم كنييد ممنون

پاسخ :
این مورد حتما نیاز به ویزیت دارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
0
0
سلام من ۲۳ سال دارم زایمان اولم طبیعی بود ولی دوتا سقط داشتم اولین سقطم به خاطره ضربه ای که به شکمم خورد ۳ماهم بود سقط شد ودومی به خاطره خونریزی آیا الان اگر بخوام دوباره باردار شم باید به پزشک مراجعه کنم؟
مدیر پایگاه باسلام
بدلیل شرایطی که داشتید حتما به پزشک مراجعه نمایید
پری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
0
0
سلام من ۲۳ سال دارم زایمان اولم طبیعی بود ولی دوتا سقط داشتم اولین سقطم به خاطره ضربه ای که به شکمم خورد ۳ماهم بود سقط شد ودومی به خاطره خونریزی آیا الان اگر بخوام دوباره باردار شم باید به پزشک مراجعه کنم؟ هردو بار هم کورتاژ شدم
مدیر پایگاه باسلام
بله حتما مراجعه نمایید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
0
0
سلام من دو تا سقط داشتم بعد اولین سقطم ۶ماه بعدش دوباره باردار شدم که اونم سقط شد الان ۳ماه از سقطم میگذره چند وقت دیگه میتوانم باردار شوم وباید چیکار کنم
مدیر پایگاه باسلام
شما می بایست حتما برای معاینات و بررسی های لازم به متخصص زنان مراجعه نمایید
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
0
0
سلام من بارداری اولم پوچ بود ودر بارداری دوم یک پسر 9 ساله دارم برای بچه دوم اقدام کردم و در هفته 5 سقط شد پزشکم می گفت نیازی نیست صبر کنی برای بارداری مجدد ولی من شک دارم به نظر شما چیکار کنم
مدیر پایگاه باسلام
به توصیه پزشک عمل کنید بهتراست
باران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
0
0
سلام.
من اسفند 94 و مرداد 95 سقط 5 هفته ای داشتم. الان خیلی نگرانم. میشه راهنماییم کنین؟
مرتبه دوم،فقط آزمایشم میگفت حامله هستم، وگرنه بعدش عادی پریود شدم.چیکار باید بکنم؟
مدیر پایگاه باسلام شما باید حتما تحت نظر متخصص زنان باشید
Sara
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
0
0
سلام من ۲ ماه پیش سقط ۱۸ هفته داشتم همه چیز خوب بود یکدفعه شکم درد گرفت و بعد تبدیل به انقباض شد همه ازمایش پاتولوژی و عکس رنگی سالم بود ازمایش مربوط به رماتیسم و لوپوس هم دادم سالم بود ازمایش کلی هم دارم
مدیر پایگاه دکتر شهره بهروزی متخصص زنان و زایمان در پاسخ به سوال شما

توصیه می شود

از نطر نارسایی سرویکس
بررسی شوید علت سقط سه ماهه دوم هم مشخص شود و سپس اقدام به بارداری مجدد نمایید



نفیسه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
0
0
سلام در بارداری دوم(اولی موفق بود و دخترم 5 سالشه) در هفته 6 ام خونریزی داشتم و سقط شد. بعد از 2 ماه اقدام مجدد کردم ولی الان 6 ماه بعد از سقط است یعنی 4 ماه بعد از اقدام مجدد،و باردار نشدم. ایا مشکلی هست؟
مدیر پایگاه دکتر فرشته دانشمند متخصص زنان و زایمان


درصورتی که یک سال از سقط بگذرد و
نتوانید باردارشوید حتما باید پیگیری های لازم را با انجام آزمایش های کامل
هورمونی و سونوگرافی انجام دهید .ممکن هم هست که شما دچار عفونت شده باشید . 4ماه
زمان مناسبی برای این که  به شما اعلام شود
که قطعا برای بارداری مجدد مشکل دارید نیست .



مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
0
0
باسلام وخسته نباشید من یه بارداری پوچ داشتم حدود7اسفند به طور طبیعی سقط شد بعدش جلوگیری کردم الانم یه دوره پریود شدم آیا لازمه که بازم جلوگیری داشته باشم
مدیر پایگاه دکتر فرشته دانشمند متخصص زنان و در مان ناباروری
پیشنهاد می شود حداقل تا سه دوره پرید صبر کنید و سپس اقدام به بارداری کنید 
زینب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۸
0
0
باسلام.من سه بار باردار شدم بچه اولم سه ماهه سقط شد .بعدش بارداری موفق داشتم.بعد از 5سال دوباره باردار شدم بازم بچه ام دو ماهه سقط شد.خیلی بچه دوس دارم بعد از چه مدت میتونم دوباره اقدام برا بارداری کنم؟
مدیر پایگاه دکتر شهره بهروزی متخصص زنان ،زایمان و درمان ناباروری



3
تا 6 ماه بعد از سقط می توانید بعد از انجام آزمایشات مربوط به سقط مکرر مجدد
اقدام به بارداری نمایید



مژده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
0
0
سلام خسته نباشيد من ٤٠ سال سن دارم وبعد از چهار ماه اقدام در سن ٣٩ سالگي اولين بارداريم به صورت طبيعي در هفته يازدهم منجر به سقط جنين با كورتاژ شد به دليل رشد نكردن جنين در هفته هفتم و نداشتن ضربان قلب در هفته دهم من بعد ازدو ماه اقدام به بارداري كردم ولي متاسفانه بعد ازسه ماه هنوز باردارنشدم ميخواستم بدونم من ميتونم به صورت طبيعي دوباره باردار شم وتا چند ماه ميتونم اقدام كنم در ضمن همه آزمايشات من و شوهرم خوب بود اينوهى اضافه كنم در بارداري اول دكتر گفت اسپرم شوهرم ضعيف بوده وبا خوردن دارو اين مشكل در طول يك هفته حل شد ممنون ميشم راهنماييم كنيد
مدیر پایگاه سلام.اگر واقع مشکل ضعیف بودن اسپرم باشد باتوجه به سن شمابهترهست ازروشهای کمکی مثل آ یوآ زیرنظر متخصص استفاده کنید
ناشناس
|
Afghanistan
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
0
0
سلام ببخشید من دو سال از عروسیم میشود سه بار سقط داشتم هر سه اش در ماه اول سقط شدک پیش داکتر رفتم همه چیز را نورمال گفت فعلا از سقط آخرم چهارماه تیر شده اگر باردار شوم بازام میترسم سقط نشود لطفا رهنمایی نمایید تشکر
مدیر پایگاه شما حتما باید تحت نظر متخصص آزمایشهای مربوط به سقط مکرر را انجام دهید سپس اقدام به بارداری نمایید
سپیده
|
United Arab Emirates
|
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
0
0
باسلام.۲۷ سالمه .در روز بیستم بارداری سقط از طریق دارو داشتم ولی بدلیل سقط نشدن ساکشن انجام شد.حال امکان داره سقط باعث نازای بشه؟فعلا قصدبارداری ندارم ولی ب شدت ذهنم رو مشغول کرده.آیابامراجعه ب دکتر میتونن تشخیص بدن؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: