کد خبر: ۵۹۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 20
شفاآنلاین- بسياري از افراد به دليل مشغله هاي کاري دچار کم خوابي مي شوند. با اين حال علايم کم خوابي چندان شناخته شده و آشکار نيست؛ مثلاً بيقراري يکي از علايم شايع کم خوابي است که به آن چندان توجهي نمي شود.
به گزارش شفا آنلاین،در ادامه  به چند علامت کم خوابي اشاره مي کنيم.

۱ - با خودکار در دست بازي مي کنيد و پا را به زمين مي زنيد

زماني که عضله ها را حرکت مي دهيد، به مغز براي هوشيار ماندن پيام ارسال مي شود. بنابراين اگر بيقراريد و دائم وول مي زنيد و احساس مي کنيد که نمي توانيد آرام بنشينيد و ترجيح مي دهيد از جا بلند شويد، در واقع به دنبال راهي هستيد تا مغز بيدار بماند.

۲ - چرت زدن

زماني که دچار خستگي مفرط مي شويد، بخشي از مغز که توجه و زمان واکنش را کنترل مي کند، از پردازش اطلاعات جديد باز مي ماند و چرت بسيار کوتاهي خواهيد داشت. اين چرت مي تواند به مدت نيم ثانيه باشد و حتي متوجه آن هم شويد. براي بررسي اين که آيا مغز به خواب نياز دارد، در يک اتاق تاريک و ساکت بنشينيد و براي ۵ دقيقه ساعت را کوک کنيد، در حالي که يک مداد در دست داريد. با آرامش کامل بنشينيد و نفس بکشيد. رها شدن مداد از دست، بيانگر اين است که مغز نياز به خواب دارد.

۳ - در زدن کارت ورود و خروج، متعادل نگه داشتن فنجان قهوه و خارج شدن از در قبل از اين که مجدد بسته شود، مشکل پيدا کرده ايد؛ انجام دادن ترکيبي از کارهاي ساده، به طور منظم و در محدوده زماني معين، آزمايش مناسبي است براي محک زدن توانايي شما در مواقع کم خوابي.نتايج بررسي ها نشان مي دهد ناهماهنگي حرکات در فردي که خواب شبانه کافي نداشته است همانند يک فرد مست است که ۱۰ درصد الکل محلول در خون او وجود دارد.

۴ - برخورد غيرعادي در هنگام صرف صبحانه

کم خوابي در رفتار فرد تأثير مي گذارد.

در اين موارد فرد واکنش غيرمعقولي از خود نشان مي دهد. مثلاً کوچک ترين و بي اهميت ترين چيز باعث خنده وي مي شود يا قهوه اي که هر روز صبح مي نوشد آن روز براي وي طعم فوق العاده اي پيدا مي کند و... . در اين روزها فرد دچار خلق و خوي متفاوتي مي شود.

۵ - در طول روز روحيه حساس پيدا مي کنيد

با ضعيف شدن سيستم تنظيم کننده عواطف، کنترل و بروز احساسات سخت تر مي شود به عنوان مثال ديگر انتقادپذير نيستيد و شايد دست به کاري بزنيد که ساعتي بعد باعث پشيماني شما شود. بي خوابي ۲ روز متوالي با کاهش تمرکز و تمايل نداشتن براي حل کردن مشکل همراه است به همين دليل است که افرادي که کمبود خواب دارند، نسبت به زماني که خواب کافي دارند، زود رنج، کم تحمل و خود خواه مي شوند.

۶ - بدن تمايل زيادي به مصرف کربوهيدرات پيدا مي کند

با کم خوابي، ميزان هورمون کاهش اشتها کم مي شود و ميزان توليد هورمون هاي گرلين که افزايش دهنده گرسنگي است، زياد مي شود. بنابراين فرد به ماده غذايي انرژي زا که سريع به دست مي آيد، تمايل پيدا مي کند.

کم خوابي احساس گرسنگي شديد ايجاد مي کند. خوردن صبحانه طي يک ساعت پس از بيدار شدن از خواب، باعث افزايش هوشياري و بهبود عملکرد شناختي مي شود. پس اگر بايد کربوهيدرات مصرف کنيد، از نوع مناسب آن مانند جودوسر استفاده کنيد.

۷ - دير به خواب رفتن

اغلب اوقات به خود قول مي دهيد شب به موقع بخوابيد اما با گذشت زمان احساس مي کنيد که مي توانيد چند ساعت ديگر هم بيدار بمانيد و اين امر باعث مي شود صبح خواب بمانيد. بنابراين در زمان مناسب به رختخواب برويد زيرا زود خوابيدن، راحت تر از به زور بيدار شدن از خواب است.

خراسان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: