کد خبر: ۵۸۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۶ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015April 22
رئیس شبکه هپاتیت کشور در گفتگو با شفا آنلاین:
شفا آنلاین- رئیس شبکه هپاتیت کشور ،کبد چرب را از شایع ترین بیماری های کبدی دانست وگفت: 30 تا 40 درصد افراد جامعه به دلیل تغذیه بد و بی تحرکی به این بیماری مبتلا هستند.

دکتر سیدموید علویان در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار کرد: هپاتیت ویروسی و هپاتیت ویروسی نوع B هم از شایع ترین بیماری های کبد در کشور ما به شمار می روند که خوشبختانه هپاتیت ویروسی نوع B در کشور ما کنترل شده است.

وی ادامه داد: هپاتیت نوع B در برخی از نقاط کشور بالای 5 درصد بوده اما در حال حاضر در اکثر نقاط کشور زیر 2 درصد است.

فوق تخصص بیماری های کبد بیان کرد: بیماری شایع دیگر هپاتیت نوعC است که کمتر از نیم درصد مردم کشور به آن مبتلا هستند و شیوع ایران در مقایسه با کشورهای منطقه در پائین ترین حد است.

وی هشدار داد: اما طی سال های اخیر بحث کبد چرب رو به ازدیاد است که طبق برآوردهای صورت گرفته حدود 30 تا 40 درصد مردم کشور ما به دلیل کم تحرکی و بد غذایی دچار آن شده اند.

علویان تأکید کرد: در حقیقت امروزه شایع ترین علت بیماری کبدی در ایران هپاتیت نیست بلکه بیشتر کبد چرب است، زیرا هپاتیت کنترل شده است و نگرانی هم در این زمینه وجود ندارد.

‫کبدچرب‬‎ ile ilgili görsel sonucu

وی درباره رده های سنی بیماری های مذکور خاطرنشان کرد: هپاتیت نوع B بیشتر در گروه های سنی بالای 20 سال وهپاتیت نوع C در گروه های سنی جوانان بیشتر دیده می شود . شایع ترین راه انتقال آن نیز اعتیاد تزریقی است.

به گفته معاون اسبق سلامت وزارت بهداشت:کبد چرب از کودکی شروع و با افزایش آن هم شیوع بیشتر می شود.ضمن اینکه بیش از 50درصد افراد بالای 60 سال دارای کبد چرب هستند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: