کد خبر: ۵۸۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 14
شفاآنلاین-وزارت بهداشت سال گذشته بطور جدی روی مبارزه با دخانیات تمرکز و جلسات متعددی را برگزار کرد اما برغم همه تلاش ها، این مبارزات بی نتیجه بود.
به گزارش شفا آنلاین،اقدامات وزارت بهداشت در دولت تدبیر و امید با اجرای طرح تحول سلامت از دیگر اقدامات دستگاه های اجرایی برای مردم ملموس تر و رضایت بخش تر بود.

وزارت بهداشت در سال گذشته با کنترل بازار دارویی و اجرای طرح تحول سلامت توانست توفیقات متعددی در وظایف گوناگون خود به دست آورد.

یکی از برنامه های وزارت بهداشت در سال گذشته که بطور جدی روی آن تمرکز داشت، مبارزه با دخانیات بود.

سال گذشته اقدامات مختلفی برای مبارزه با سیگار از برگزاری جلسه ستاد کشوری کنترل دخانیات تا تدوین شش استراتژی برای مبارزه با سیگار ، تدوین پروتکل مبارزه با قاچاق سیگار و ارائه آن به کمیسیون بهداشت مجلس، کمک به ترک دخانیات ، اطلاع رسانی و هشدار در زمینه عوارض سیگار ، نصب برچسب های خطرات روی بسته های سیگار و آغاز مطالعات بررسی وضعیت مصرف دخانیات در دانش آموزان با همکاری آموزش و پرورش انجام شد.

مبارزه ای که در نهایت حیرت به نفع سودجویان تمام شد و حتی لایحه ای که وزارت بهداشت به مجلس برای افزایش قیمت سیگار ارایه داد، تصویب نشد و سیگارها همچنان جای خود را در ویترین مغازه ها حفظ کرده و در پاکت های لوکس به قیمت های گزاف به فروش رسیدند و افراد سیگاری نیز بدون توجه به سلامت دیگران و ضرر مالی ناشی از آن به اقتصاد کشور به دودکردن سیگارها پرداختند.

طبق آمارها ، سالانه 65 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف و موجب 65 هزار مورد مرگ در کشور می شود.

از سوی دیگر به گفته مسوولان وزارت بهداشت ، ایران در منطقه مدیترانه شرقی شامل 22 کشور بعد از سومالی کمترین مالیات از سیگار دریافت می کند.

طبق اعلام وزارت بهداشت، مالیات سیگار در فلسطین 83 درصد ، تونس 78 درصد ، اردن 77 درصد ، مصر 73 درصد و ایران 11 درصد است.

یک مقام مسوول وزارت بهداشت در این باره گفته بود که آیا این خجالت آور نیست که کمترین میزان مالیات سیگار بعد از سومالی متعلق به ایران باشد و آیا این مساله نشانگر مافیای سیگار در کشور نیست.



**چرا وزارت بهداشت در مبارزه با سیگار موفق نشد؟

دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت می گوید: سال گذشته برای مبارزه با دخانیات ، 16 جلسه برگزار شد و روی مسایل متعددی از جمله افزایش مالیات و ممنوعیت استفاده در اماکن عمومی کار کردیم و وزارت صنایع نیز آن را ابلاغ کرد.

وی تصریح می کند: کارهای زیادی انجام دادیم اما به نتیجه نرسیدیم علت آن هم اختلاف درآمدی بسیار بالایی است که برای تولیدکنندگان و واردکنندگان و قاچاق کنندگان وجود دارد و آنها به دلیل سود زیادی که دارند دوست ندارند بازارشان کساد شود و از هر طریقی تلاش می کنند که برنامه های مبارزه با سیگار اجرا نشود.

وی یادآور می شود: امسال نیز برنامه های مبارزه با دخانیات خود را پیگیری کرده و البته برنامه های جدیدی نیز تدوین خواهیم کرد.



**احتمال تبدیل ایران به پرمصرف ترین کشور جهان در زمینه سیگار

بی نتیجه بودن مبارزات با دخانیات در حالی صورت می گیرد که سیگار کشیدن در کشورهای پیشرفته ای مانند آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی به یک ضدارزش تبدیل شده و درحالیکه این کشورها تولیدکنندگان اصلی سیگار به شمار می روند اما مردم این کشورها کمتر سیگار مصرف می کنند.

بازار سیگار به سمت کشورهای عقب مانده و همچنین کشورهای در حال توسعه مانند ایران سوق پیدا کرده است.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، مصرف دخانیات در ایران به میزان کشورهای منطقه مدیترانه شرقی مانند اردن و مصر نیست اما اگر روند فعلی مصرف سیگار در کشور ادامه یابد ایران طی 40 سال آینده جزو سه کشور پرمصرف دنیا در زمینه سیگار به شمار خواهد آمد.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت ، هم اکنون بیش از پنج میلیون مصرف کننده سیگار در کشور بسر می برند.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: