کد خبر: ۵۸۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 13
شفا آنلاين-چندي پيش خانمي سي و پنج ساله به کلينيک مراجعه کرده و شاکي بود در چند ماه گذشته قاعدگي‌هايش بسيار نامنظم و فواصل قاعدگي‌ها بسيار طولاني شده است، او از گرگرفتگي، بي‌خوابي و اضطراب رنج مي‌برد.

به گزارش شفا آنلاين، اينها مي تواند زنگ خطر شروع يائسگي زودرس براي اين بيمار باشد؛ مشکلي که مي تواند پيامدهاي متعددي ازجمله ناباروري، کاهش ميل جنسي، مشکلات خلقي ـ رواني، خستگي مفرط، کاهش تمرکز و حافظه و افزايش خطر عفونت هاي زنانه را به همراه داشته باشد.


يائسگي يک فرآيند طبيعي است که معمولا در سنين حدود 50 ـ 48 سالگي اتفاق مي افتد، اما اگر توقف قاعدگي در سنين جوان تر مثلا حدود 40 سال يا کمتر از آن رخ دهد به آن يائسگي زودرس مي گويند.

هر عاملي که باعث اختلال در ترشح هورمون هاي زنانه شود، مانند بيماري هاي استخوان، درآوردن تخمدان ها و مصرف برخي داروها يا پاسخ ندادن تخمدان ها به تحريکات هيپوفيز مي تواند علت يائسگي زودرس باشد. در برخي موارد، سابقه فاميلي و ژنتيک نيز وجود دارد.

اما در صورت وجود چه علائمي بايد به يائسگي زودرس شک کرد؟ قاعدگي نامنظم به همراه فواصل طولاني بين دوره هاي قاعدگي يا قطع ناگهاني قاعدگي به همراه کاهش ميل جنسي، گرگرفتگي، اختلالات خواب و اختلالات خلقي در خانمي که هنوز به سن يائسگي نرسيده است.

در صورت وجود اين علائم حتما بايد به پزشک مراجعه کرد، زيرا اين بيماري در صورت تشخيصي و درمان بموقع و مناسب قابل پيشگيري يا اصلاح است.

غير از درمان رايج هورموني، روش هاي ديگري نيز وجود دارد که مي تواند به درمان يائسگي زودرس کمک کند.

اصلاح الگوي تغذيه اي و مصرف بيشتر مواد غذايي حاوي استروژن هاي گياهي نظير سويا، نخود فرنگي، عدس، لوبيا و به طور کلي حبوبات مي تواند کمک کننده باشد.

گياه پنج انگشت که حاوي استروژن گياهي است، داراي مواد موثره اي است که مي تواند روي محور هيپوفيز ـ تخمدان تاثير گذاشته و به بهبود اختلالات قاعدگي از جمله يائسگي زودرس کمک کند البته به علت تداخل اثر بهتر است از مصرف همزمان آن با قرص هاي ضد بارداري و داروهاي هورموني پرهيز شود. مصرف ترکيب رازيانه، تخم کرفس، آنيسون، شيرين بيان و پونه نيز در درمان يائسگي زود رس کمک کننده است.

فوفل و جينسينگ نيز از گياهان اثربخش در اين زمينه است. دم کرده زنجبيل، زعفران و دارچين نيز مي تواند موثر باشد. گل پامچال، شبدر قرمز، گل ساعتي، گزنه و شنبليله هم از ديگر گياهان موثر در کمک به درمان اختلالات قاعدگي است البته با توجه به تفاوت مزاج ها و علل بيماري در افراد مختلف، مصرف تمام گياهان فوق بايد با نظر پزشک متخصص گياهان دارويي يا طب سنتي انجام شود.

طب سوزني نيز با مکانيسم ايجاد آرامش در فرد، تحريک ترشح هورمون هاي زنانه و افزايش جريان خون و انرژي در تخمدان و رحم، روش موثري در کمک به درمان اختلالات قاعدگي و يائسگي زودرس است.

چي گنگ و انرژي درماني البته نوع علمي آن که بايد از سوي متخصص زبده انجام شود نيز مي تواند يک روش مکمل در درمان باشد.



آریا




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: