کد خبر: ۵۸۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 12
شفاآنلاین-رئیس جمهور آمریکا از مخالفان سیاسی خود در کنگره انتقاد کرد که چرا تفسیر رهبر عالی ایران از چارچوب توافقنامه را به تفسیر جان کری از توافقنامه ترجیح می دهند.
به گزارش شفاآنلاین،باراک اوباما روز شنبه پس از سخنرانی در اجلاس سران آمریکا در پاناما در یک کنفرانس خبری شرکت کرد و درمورد سوال خبرنگاری مبنی بر وجود اختلاف بین کنگره و دولت آمریکا در مورد مسائل هسته ای ایران و همچنین ایجاد رابطه با کوبا گفت:

درمورد توافق هسته ای با ایران من به صراحت گفته ام که هنوز کار ما درمورد توافق هسته ای با ایران تمام نشده است. آنچه که ما به آن دست یافته ایم یک چارچوب سیاسی بین ایران و کشورهای 1+5 درمورد راستی آزمایی در دو دهه آینده است که براساس آن تعداد سانتریفیوژهای ایران کاهش می یابد و مسیرهای دستیابی این کشور به سلاح هسته ای مسدود می شود .

رییس جمهور آمریکا گفت: در مقابل آن تحریم ها به شیوه ای مرحله ای برداشته می شود که طبق آن ما اجازه داریم اگر ایران توافقنامه را نقض کند مجددا آنها را اعمال کنیم.

به گفته اوباما، چارچوب سیاسی آمریکا همین است و این چارچوب فقط مورد توافق آمریکا و ایران نیست بلکه ایران و دیگر کشورهای عضو 1+5 یک نیز با آن موافقت کرده اند.

وی افزود: روشن است که ایران در مورد این موضوع سیاست خود را دارد آنها تندروهای خود و صداهای مخالف خود را دارند همانطور که ما نیز در آمریکا این مسائل را داریم. من تعجب نمی کنم ازاین که رهبر عالی ایران یا افراد دیگر در ایران تلاش کنند توافق را به طریقی توصیف کنند که از موضع سیاسی آنها محافظت کند.

وی تصریح کرد: آنچه در دستیابی به توافق سیاسی مورد بحث قرار گرفته این است که احتمال برگشت به عقب وجود دارد، این احتمال وجود دارد که توافقنامه در ادامه به شیوه ای نباشد که باعث رضایت امریکا شود تا ما بتوانیم راستی آزمایی کنیم که ایران به سلاح هسته ای دست پیدا نمی کند، ما ظرفیت بازگشت سریع تحریم ها را در صورت شکسته شدن هرگونه توافق حفظ می کنیم.

اوباما گفت: به همین علت است که کار موجود بین مقطع کنونی و پایان ژوئن بسیار مهم خواهد بود تا ما بتوانیم این توافق را بیازمائیم. ما نباید در مورد معنی یک توافقنامه گمانه زنی کنیم یا یک سند وجود دارد که طی آن ایران با جامعه ی بین المللی توافق می کند و طبق آن مجموعه ای از اقدامات باید برداشته شود و یا اینکه چنین سندی وجود ندارد. بخشی از چالش در کل این روند این است که مخالفان هرگونه توافق با ایران در آمریکا به صورت مداوم تلاش کرده اند بدون آنکه توافق را ببینند آن را توصیف کنند.

رییس جمهور آمریکا ادعا کرد که اگر ما بتوانیم به یک توافقنامه نهایی مطابق با توافقنامه سیاسی برسیم، چنین توافقی به نظر من بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای خواهد بود.

وی گفت که هنوز توافقنامه نهایی نشده است و این فقط نظر من نیست بلکه دیدگاه افرادی مثل ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکاست که فیزیکدان ام آی تی و در این مورد فردی مطلع است. این نظر شمار زیادی از کارشناسان هسته ای است که توافقنامه را بررسی کرده اند.

وی افزود: شاید شما به ندرت شاهد نظر اکثریت افراد یک رشته باشید که می گویند این توافق یک رویکرد واقعگرایانه ، امکانپذیر و جدی برای بستن مسیرهای ایران به سلاح هسته ای است. طبق نظر این افراد، احتمال موفقیت این روش نه تنها بیشتر از احتمال موفقیت ناشی از حفظ تحریم های کنونی یا اعمال تحریم های اضافی است بلکه احتمال موفقیت آن از رویکرد نظامی برای حل مشکل نیز بیشتر است. این نظر شخص من نیست بلکه نظر افرادی است که حتی به دولت وابستگی ندارند.

به گفته وی، برخی از این افراد حتی در مورد توانایی آمریکا برای رسیدن به توافق تردید داشتند ولی این افراد به توافق نگاه کردند و دسترسی به این توافق را کار درستی خواندند.

اوباما تصریح کرد: در داخل آمریکا نیز مسائل و فشار سیاسی وجود دارد. همه از این مسئله اطلاع دارند. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسراییل عمیقا و به صراحت مخالفت خود را بیان کرده است. من بارها پرسیده ام که گزینه جایگزین چیست که براساس آن احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته ای کمترشود ولی هنوز هیچ پاسخ خوبی به این پرسش دریافت نکرده ام.

وی گفت: پرسشی که هفته آینده مطرح خواهد شد این است که نقش مناسب کنگره در یک توافق نهایی چه خواهد بود. من نه تنها با باب کورکر بلکه با بن کاردین عضو ارشد دمکرات سنا صحبت کردم. می خواهم با این افراد کار کنم تا کنگره بتواند به این توافق در زمانی که بدست می آید، نگاه کند. آنچه که من نگران هستم این است که اطمینان حاصل کنم درباره این توافق پیشداوری نمی شود یا اینکه کسانی که مخالف هرگونه توافقی هستند، تلاش نکنند با مطرح کردن استدلال هایی بخواهند احتمال رسیدن به توافق را تحت فشار قرار دهند.

وی افزود: آخرین نکته ای که می خواهم در این باره بگویم این است که من از برخی افراد مثل سناتور مک کین شنیده ام که می گویند جان کری وزیر خارجه آمریکا که در سنای آمریکا خدمت کرده است و نظامی با سابقه در جنگ ویتنام است در تفسیر چارچوب سیاسی توافق، کمتر از رهبر معظم ایران مورد اعتماد است. اینگونه حرف ها نشان دهنده میزان حزبگرایی در آمریکا است که همه مرزها را در نوردیده است. ما بارها شاهد این حزبگرایی هستیم. ما در نامه 47 سناتور آمریکایی شاهد این حزبگرایی بودیم که با رهبر عالی ایران به صورت مستقیم تماس برقرار کردند و گفتند که به دولت آمریکا اعتماد نکند.

وی افزود: ما سناتور میچ مک کانل را داریم که تلاش می کند به دنیا بگوید به توانایی دولت آمریکا برای عمل کردن به وعده ها در زمینه تغییرات اقلیمی اعتماد نکنید. اکنون یک سناتور آمریکایی القا می کند که وزیر خارجه آمریکا درحال تفسیر نادرست از توافقنامه است اما رهبر ایران تفسیر درست دارد.

به گفته وی قرار نیست اداره سیاست خارجی اینگونه باشد فرقی هم نمی کند که چه کسی رئیس جمهور یا وزیر خارجه است! ما می توانیم استدلال کنیم اما استدلال ها باید مشروع باشند. من درک می کنم چرا افراد ممکن است به ایران بی اعتماد و مخالف توافق باشند هرچند علت مخالفت ممکن است بد بودن ذاتی توافق نباشد اما آنها به هیچ گونه توافقی با ایران اعتماد نمی کنند و شاید ترجیح بدهند که رویکرد نظامی در پیش گیرند. وقتی که سناتورها نامه می دهند و چنین موضع گیری هایی می کنند اینها مشکلاتی است که باید متوقف شود.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه این کنفرانس خبری، از موضعگیری سناتورهای جمهوریخواه در قبال توافق اتمی با ایران انتقاد کرد.

سناتور جان مک کین اخیرا در یک گفتگوی رادیویی اعلام کرد که به نظرش تفسیر آیت الله خامنه ای از توافق اتمی، قابل اعتمادتر از برداشت جان کری وزیر امور خارجه آمریکاست.

وی درمورد ایجاد رابطه با کوبا نیز گفت: حمایتهای زیادی در آمریکا درمورد سیاست دولت در رابطه با کوبا وجود دارد و در کوبا هم از سیاست ما در قبال این کشور حمایتهای زیادی وجود دارد.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: