کد خبر: ۵۷۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 08
در گفت‌وگو با یک متخصص تغذیه مطرح شد:
شفاآنلاین-یک متخصص تغذیه با اشاره به شعار امسال هفته سلامت به نام «ایمنی غذا از مزرعه تا بشقاب» بر جداسازی غذای خام از پخته در یخچال و ممنوعیت گرم کردن غذا بیش از یکبار تأکید کرد.
به گزارش شفا آنلاین،نسرین امیدوار با بیان توضیحاتی در رابطه با رفتار تولید کنندگان،‌توزیع کنندگان و مصرف کنندگان مواد غذایی به مناسبت هفته سلامت که با نام «ایمنی مواد غذایی از مزرعه تا بشقاب» نام‌گذاری شده است پرداخت.

این متخصص تغذیه ادامه داد: امنیت غذا به  معنی دسترسی به غذای کافی است و سلامت آن موضوع دیگری است به طوری که اگر غذا وجود داشته باشد اما سبب بیماری انسان‌ها شود خاصیتی برای انسان نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: پس برای ما همان قدر که دسترسی همه مردم به غذای کافی اهمیت دارد ایمنی غذا نیز دارای اهمیت است و این ایمنی باید در تمام مراحلی که غذا تولید، توزیع و مصرف می شود لحاظ شود.

دانشیار گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: اگر در هر یک از مراحل تهیه،‌توزیع و مصرف غذا آلودگی اتفاق بیفتد غذا غیرقابل استفاده بود و مصرف آن توصیه نمی‌‌شود.

به گفته وی، از زمانی که یک محصول کشاورزی در مزرعه تولید و در کارخانه فرآوری می‌شود اگر به هر دلیلی مانند استفاده از کودهای شیمیایی،‌سموم و نگهدارنده‌ها و همین طور تزریق هورمون‌ها و ... در دامداری‌ها به دام اتفاق بیفتد و این اعمال طبق استاندارد و زمان‌بندی مناسب نباشد می‌تواند موجب آلوده شدن غذا شود.

امیدوار با بیان اینکه اگر غذاها دارای مقادیر بیش‌ از اندازه هورمون و مواد شیمیایی باشند موجب بروز بیماری در مصرف کننده می‌شوند گفت: تولید محصولات غذایی در مزرعه‌ها و دامداری‌ها، همینطور حمل و نقل و نگهداری آنها در شرایط صحیح و استاندار باید باشد در غیر این صورت شرایط برای بروز بیماری فراهم می‌ شود.

وی خاطر نشان کرد: اکنون یکی از معضلاتی که بخش کشاورزی ما با آن روبغرو است مصرف بیش از اندازه کودهای شیمیای و سموم است که با توجه به زمان برداشت و آبیاری محصولات استفاده نمی‌شوند و در هنگام مصرف میوه‌ها  حاوی باقیمانده‌های کودهای شیمیای در خود هستند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: استفاده از هورمون‌‌ها نیز در دام‌ها باید با  توجه به زمان ذبح آنها صورت گیرد تا هورمون‌های باقیمانده در دام به بدن انسان ضرر نرساند.

وی با تاکید بر اینکه برای افزایش ایمنی غذا و محصولات غذایی باید سیستم‌های نظارتی را تقویت کرد و به آموزش تولید کننده ، عرضه کننده و مصرف کننده پرداخت گفت: مصرف کننده باید بداند که اگر غذای سالم به دست او رسید چگونه آن را مصرف کند تا در مرحله آخر دچار آلودگی نشود.

امیدوار در رابطه با نقش رفتار تغذیه‌ای در ایمنی غذا گفت: اگر ما از بعد رفتاری به قضیه بنگریم متوجه می‌شویم که رفتار سیاست‌گذار،‌تولید کننده،‌توزیع کننده و مصرف کننده در این موضوع اهمیت دارد و همه باید به مسئولیت‌های خود آگاه باشند و بدانند در حوزه خود چه‌ کارهایی را باید و چه‌ کارهایی را نباید انجام دهند.

وی توضیح داد: اطلاع رسانی به گروه‌های مختلف و آموزش آنها در این موضوع می‌تواند مفید باشد چرا که گاهی بسیاری از تولیدکنندگان مواد غذایی نمی‌دانند که رفتارهایی مانند استفاده از کودهای شیمیایی پرخطر است و به بیماری انسان‌ها می‌انجامد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: در خانه‌ها نیز باید مصرف کنندگان بدانند غذا را چگونه نگهداری کنند یا چگونه یک غذای سالم را از غذای ناسالم تشخیص دهند.

وی با بیان اینکه نباید غذای پخته و خام را در کنار یکدیگر در یخچال قرار داد گفت: مادر خانواده باید بداند که در کنار هم قرار دادن مواد پخته و خام می‌تواند غذاهای پخته را آلوده کرده و موجب بیمار شدن اعضای خانواده شود بنابراین باید مواد پخته را در طبقات فوقانی یخچال و مواد خام را در طبقات زیرین بگذارد.

امیدوار افزود: مادر خانواده همچنین باید بداند که نباید از یک تخته مشترک برای خرد کردن سبزی و گوشت استفاده کند چرا که باقیمانده این مواد در شیارهای تخته می‌تواند به آلوده شدن ماده دیگر بینجامد.

وی در مورد مدت زمان مجاز نگهداری غذای پخته خارج از یخچال گفت: اعضای خانواده باید بدانند که غذای پخته را نمی‌توان بیش از 2 ساعت خارج از یخچال نگهداری کرد حتی ماده غذایی مانند برنج که برخی‌ها تصور می‌کنند ساعت‌ها خارج از یخچال می‌تواند بماند نیز در صورت بیرون ماندن از یخچال دچار آلودگی شده و ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: غذاها باید به محض سرد شدن به داخل یخچال منتقل شوند تا از آلودگی‌ها دور بماند.

دانشیار گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: در مجموع خانواده‌ها باید مواردی را چون تفکیک محل نگهداری مواد پخته و خام در یخچال، جدا کردن تخته خرد کردن گوشت و سبزی، عدم بیرون گذاشتن مواد غذایی پخته شده از یخچال بیش از 2 ساعت، قرار دادن غذاهای پخته در یخچال بلافاصله پس از سرد شدن، نگهداری لبنیات در محیط خنک را بدانند و این موضوعات را رعایت کنند.

وی درمورد نگهداری لبنیات خارج از مغازه‌های سوپرمارکت و جلوی در مغازه‌ها هشدار داد و گفت: ما باید به توزیع کنندگان خود آموزش دهیم که نگهداری لبنیات در محیط‌های گرم موجب فاسد شدن آنها می‌شود و دستگاه‌‌های نظارتی باید با نظارت دقیق خود مانع این امر شوند.

امیدوار در مورد اینکه یک غذا را پس از پخت چند مرحله می توان گرم کرد گفت: ما نباید غذای پخته شده را بیش از یک بار گرم کنیم و در این راستا به خانواده‌ها و مادران توصیه می‌کنم تا غذای مانده را در ظروف کوچک ذخیره کنند که مجبور نباشند برای استفاده تمام غذا را گرم و دوباره آن را در یخچال قرار دهند.

وی با بیان اینکه با هر بار گرم و سرد گردن غذا ارزش غذایی آن کم می‌شود گفت: یکی از مشکلاتی که در برخی از رستوران‌‌های ما وجود دارد عرضه غذا به صورت «سلف سرویس» است که در بعضی موارد غذاها مدت زیادی را روی گرم‌کننده‌ها می‌مانند و این امر سبب می‌شود تا احتمال آلودگی آنها افزایش یافته و همینطور خواص خود را از دست بدهند.

این متخصص تغذیه درمورد نحوه گرم کردن غذا و اینکه برای این منظور اجاق گاز بهتر است یا ماکروویو گفت: تنها موردی که ما با اطمینان توصیه به استفاده از ماکروویو می‌کنیم موضوع گرم کردن غذا است چرا که تاکنون هیچ تحقیقی درمورد این که گرم کردن و از فریز خارج کردن غذا با ماکروویو اشکال دارد منتشر نشده است.
فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: