کد خبر: ۵۷۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۷ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 05
شفاآنلاین :سازمان نظام‌پزشکي کشور براي چندمين‌بار در چند ماه اخير، نسبت به برنامه‌هاي طنز با کاراکتر پزشکان انتقاد کرد. اين‌بار هم عليرضا زالي رييس سازمان نظام‌پزشکي کشور به نمايندگي از پزشکان کشور لب به انتقاد گشود و صريح‌تر از دفعات قبل اعلام کرد: «برنامه‌هاي صداوسيما متاسفانه‌ نمايي غيرقابل اعتماد، نااميدکننده و آکنده با انواع ناهنجاري‌ها و فسادها را در ذهن مخاطب از نظام سلامت به يادگار مي‌گذارد.»

به گزارش شفاآنلاین، اين واکنش تند اما به همين‌‌جا ختم نشده. چراکه در ١١فروردين‌ماه امسال نيز سايت سازمان نظام‌پزشکي اقدام به درج نظرسنجي‌اي کرده است و در آن از پزشکان پرسيده شده «آيا در اعتراض حضوري (با کسب مجوزهاي لازم) به پخش برنامه هتاکانه «در حاشيه» و رويه صداوسيما به صورت قطعي حضور مي‌يابيد؟»

پيش از تعطيلات نوروز نيز سيدحسن هاشمی،‌ وزیر بهداشت طي نامه به رييس سازمان صداوسيما خواستار جلوگيري از پخش سريال طنز در حاشيه ساخته مهران مديري شده بود. نامه‌اي که در ساعات ابتدايي رسانه‌اي‌شدن آن با واکنش‌هاي منفي از سوي سايت‌ها و خبرگزاري‌ها مواجه شد و رسانه‌ها از «گاف آقاي وزير» در اين نامه خبر مي‌دادند. نامه‌اي که بخش زيادي از آن بدون هيچ تغييري، کپي نامه رييس سازمان نظام‌پزشکي کشور در دي‌ماه ١٣٩٣ بود.

بااين‌حال، اين واکنش‌ها تاکنون از سوي سازمان نظام‌پزشکي بارها رخ داده است و اين شائبه را براي اذهان ‌عمومي ايجاد کرده که اين سازمان در رويکردي جديد سعي در مقابله جدي با منتقدان دارد و هيچ‌گونه نقدي در مورد عملکرد پزشکان را نمي‌پذيرد.
نمونه‌هايي که مي‌تواند اين مساله را تاييد کند، رفتار‌شناسي اين سازمان در مواجهه با منتقدان از خردادماه ١٣٩٣ تا فروردين ١٣٩٤ است. (شرح کامل در جدول) در اولين نمونه سازمان نظام‌پزشکي کشور در خردادماه ١٣٩٣ در نامه‌اي به رييس سازمان صداوسيما خواستار برخورد با برنامه تلويزيوني «شوق زندگي» شد. در اين برنامه، بخشي از تخلفات پزشکان در حوزه‌هاي مختلف مورد بحث و نقادي قرار گرفته بود و پس از آن طي نامه‌اي به عزت‌الله ضرغامي رييس سازمان صداوسيما اعتراض خود را اعلام کرد. پس از آن پخش برنامه ثريا در شبکه يک ‌سيما و انتقاد از اختلاف درآمدي بالا ميان پزشکان و پرستاران و همچنين درآمدهاي نجومي برخي پزشکان صداي اين سازمان را درآورد. به طوري‌که سازمان نظام‌پزشکي کشور طي نامه‌اي با عنوان اعتراض جمعي از پزشکان، اعلام کرد: «در اين برنامه (ثريا) با ارايه آمار و ارقام غيرواقعي از درآمدهاي نجومي پزشکان سعي در معرفي آنان به عنوان مرفهيني بي‌درد شد که به تحصيل درآمد نامشروع مشغول‌اند و از سوي ديگر با مقايسه درآمد آنان با جامعه پرستاري سعي شد به‌نحوي پزشکان را عامل تضييع حق آنان معرفي کند.»

از مردم هم شکايت مي‌کنيم!

رويکرد تعجب‌برانگيز سازمان نظام‌پزشکي در مواجهه با منتقدان اما به اينجا و برنامه‌هاي صداوسيما ختم نمي‌شود. چراکه اين سازمان در دي‌ماه سال ١٣٩٣ همزمان با فعاليت سامانه ثبت شکايات تعرفه‌اي اعلام کرد: «اگر کسي به‌ناحق از پزشکان شکايت کند، نظام‌پزشکي از او شکايت مي‌کند.» علاوه بر اين، در اسفندماه سال ١٣٩٣، سازمان نظام‌پزشکي خبر از شکايت از پزشک ايراني دانشگاه مونستر آلمان داد. دکتر علي گرجي پزشک ايراني دانشگاه مونستر آلمان در گفت‌وگو با يکي از خبرگزاري‌ها عنوان کرده بود: «برخي پزشکان ايراني درآمدي پنج‌برابر پزشکان آلماني دارند.» انتقادي که بازهم به مذاق اين سازمان خوش نيامد و رييس سازمان نظام‌پزشکي کشور با ارسال نامه‌اي به معاونت انتظامي اين سازمان از وي شکايت و خواستار بررسي دقيق موضوع شد.»

واکنش‌هاي متفاوت از سوي پزشکان

با اين حال، رويکرد سازمان نظام‌پزشکي کشور، واکنش‌هاي متفاوتي را در ميان پزشکان ايجاد کرده است. به طوري‌که دکتر کيانوش جهانپور در واکنش به نامه دکتر زالي رييس کل سازمان نظام‌پزشکي با بيان اينکه: «اگر قرار باشد هر صنفي به محض پخش سريال يا فيلمي طنزآميز لب به تهديد و... بگشايد، در خوشبينانه‌ترين حالت به‌مثابه دورشدن از فضاي نقادي است.» تاکيد کرد: «طنزپرداز مي‌تواند با رعايت اصول و اخلاق حرفه‌اي و رسانه‌اي حوزه‌هاي مختلف اجتماعي را به نقد بکشد.»

از سوي ديگر، دکتر مجيد پويا در نوشتاري کوتاه که در سايت سازمان نظام‌پزشکي کشور درج شده، به گوشزدکردن بخش‌هايي از زندگي جامعه پزشکي پرداخته و عنوان کرده: «مهران مديرى عزيز، اگرچه سوژه‌ها زياد است ولى ما همچنان هوادار هنرمندان زيرک و باهوشى هستيم که با مطالعه عميق و مشورت کارآمد مشکلات جامعه را در معرض ديد و قضاوت و البته چاره‌انديشى بگذارند و اميدواريم شما نيز بر اين صراط بمانى.»

واکنش برخي کاربران فضاي مجازي به خبر اعتراض سازمان نظام‌پزشکي

بخش ديگري از واکنش‌ها، نسبت به رويکرد سازمان نظام‌پزشکي، مربوط به کاربران فضاي مجازي در کشور مي‌شود. خبر واکنش سازمان نظام‌پزشکي، بازتاب زيادي در فضاي مجازي داشته و براي نمونه يکي از کاربران توييتر، ذيل خبر مندرج شده اين اتفاق در توييتر رسمي روزنامه «شرق»، نوشته: «چطور وقتي با بقيه صنوف شوخي ميشه کسي حق اعتراض نداره؟ چرا عزيزان صنف پزشکي فکر مي‌کنند تافته‌اي جدا بافته‌اند؟»همچنين، فرشيد يکي ديگر از کاربران توييتر، عنوان کرده: «بهتره الان که خيلي ناراحت‌شدن بيان ضعف‌ها رو برطرف کنن که مديري هم برجسته‌شون نکنه!» از سوي ديگر، محمدرضا نظر خود را اين‌گونه درج کرده است: «متاسفانه وقتي قشر فرهيخته و باسواد جامعمون ظرفيت نقدپذيري ندارن چه انتظار از ساير اقشار!»

برای دیدن جدول در ابعاد بزرگترِ،‌ روی آن کلیک کنید.شرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: