کد خبر: ۵۷۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 05
شفاآنلاین-اکنون 70 درصد جمعیت کشور در سن 15 تا 64 - یعنی سن فعال - به سر می برند که نشان دهنده دوران طلایی جمعیت است، اما از سوی دیگر سالانه دو دهم درصد به جمعیت پیر ایران اضافه می شود، دورانی که از آن به عنوان «دوران خاکستری» یاد می کنند.
به گزارش شفا آنلاین،نرخ جوانی روز به روز در کشور کمتر می شود و کارشناسان پیش بینی می کنند که چهار دهه دیگر، جمعیت سالمندان ایران، به حدود 20 درصد از جمعیت کل کشور برسد که این مساله کشور را با چالش های متعددی روبرو کرده و باید به صورت جدی از امروز به فکر برنامه های اجتماعی و بهداشتی برای سالمندان باشیم.

اکنون نیز تعداد افراد 60 سال به بالای کشور با تعداد کودکان صفر تا چهار سال برابری می کند، یعنی شش میلیون و 159 هزار سالمند معادل 8،2 درصد جمعیت در کشور زندگی می کنند که نشان دهنده لزوم برنامه ریزی گسترده برای ارائه خدمات منسجم جهت ارتقا سطح سلامت سالمندان است.

مهمترین نیاز سالمندان، مراقبت و پرستاری خواهد بود، زیرا تحقیقات بین المللی نشان داده که جمعیت بالای 65 سال کشور بیش از هر قشر دیگری به مراقبت های پرستاری نیاز دارد.

اما تا چه حد برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به سالمندان آمادگی داریم و تا چه حد ساختمان ها و مراکزی با توجه به تغییرات فرهنگی و سبک زندگی برای آنان ساخته شده و آیا نیروی انسانی کافی برای مراقبت و پرستاری از سالمندان در کشور وجود دارد؟

مراقبت از سالمندان نیاز به تخصص خاص، دانش و مهارتی دارد که اغلب پرستاران آن را در دانشگاه ها فرا نمی گیرند و فقط درصد ناچیزی از پرستاران به سمت این مهارت ها سوق داده می شوند.

تغییرات فیزیولوژیک ناشی از افزایش سن، بدن را برای ابتلا به انواع بیماری ها مستعد می کند و سالمندان به درمان دیرتر پاسخ می دهند، بنابراین به پرستاران متبحر نیاز دارند.

درصدی از سالمندان نیز به پرستاری دائمی و شبانه روزی نیاز پیدا می کنند که در اینصورت استخدام پرستار مجرب و متخصص برای نگهداری و مراقبت از سالمندان در منزل نیز امکان دیگری است که پیش روی خانواده ها است که البته انتخاب آن مستلزم دقت، تجربه، پختگی و مشاوره با موسسات مسوول اعزام پرستار به منازل است.



** اقدامات متعدد برای تربیت پرستار برای سالمندان در کشور

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می گوید: اکنون نیروهایی برای کسب تخصص پرستاری سالمندی در مقطع کارشناسی ارشد در کشور در حال تربیت هستند.

دکتر محمد میرزابیگی می افزاید: اما ظرفیت ها و گرایش هایی در پرستاری سالمندان وجود دارد که با افزایش صدور مجوز در دانشگاه های علوم پزشکی با همکاری بورد پرستاری، تلاش داریم این گرایش ها را ایجاد کنیم.

وی تصریح می کند: طی چند سال آینده با پدیده سالمندی در کشور مواجه خواهیم شد، اکنون پرستاری سالمندی در دنیا یک تخصص است و بطور قطع باید مراقبت های دوران سالمندی به لحاظ تخصصی در جامعه پرستاران ایجاد شود.

معاون وزیر بهداشت ادامه می دهد: با این وجود دانشگاه های علوم پزشکی باید شرایط ایجاد رشته های کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی را داشته باشند و اگر دانشکده ای، شرایط خاص ایجاد این رشته را داشته باشد، می توان مجوز آن را صادر کرد.

به هرحال اکنون شش میلیون و 159 هزار سالمند معادل 8،2 درصد جمعیت در کشور زندگی می کنند که 4،02 درصد آنان مرد و 4،13 درصد آنان زن هستند و از اکنون باید برنامه ریزی منسجمی برای ارائه خدمات بهداشتی به آنان داشت.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: