کد خبر: ۵۷۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 04
شفاآنلاین-صبحانه برخلاف جایگاه متزلزلی که در کشور ما دارد، از اهمیت فوق‌العاده ای در بیشتر کشورهای جهان برخوردار بوده و حتی گاهی از دیگر وعده‌های غذایی آنها کامل‌تر است.

به گزارش شفا آنلاین،به همین دلیل می‌توانید انواع و اقسام خوراکی‌های سبک و سنگین از گوشت گوزن و آهو گرفته تا چیزی شبیه اشکنه خودمان یا همین کره و پنیری را که صبح‌ها به زور از گلویمان پایین می‌رود، در منوی صبحانه برخی کشورها بیابید.

گفته می‌شود کامل‌ترین صبحانه را انگلیسی‌ها می‌خورند، چون صبحانه آنها اغلب شامل خوراک لوبیا، سوسیس، بیکن (گوشت ورقه شده)، تخم‌مرغ، قارچ، گوجه، پودینگ سیب‌زمینی و در صورت تمایل پودینگ سیاه و نان تست است که این صبحانه معمولا با چای، قهوه یا آب‌پرتقال صرف می‌شود. دانمارکی‌ها هم صبحانه کاملی دارند که مخلفات زیادی دارد؛ در بشقاب صبحانه دانمارکی معمولا نان چاودار، پنیر، کالباس، ژامبون، مغز انواع خشکبار، عسل، مربا و بعضی مواقع حتی یک ظرف کوچک شکلات پیدا خواهید کرد. اردنی‌ها هم عادت به خوردن صبحانه‌هایی پر و پیمان دارند، به طوری که فلافل، روغن زیتون، سوسیس گوشت بره، گوشت گاو و کره و مربا اجزای این وعده غذایی را تشکیل می‌دهد. صبحانه مردم سرزمین آلاسکا گرچه شاید چندان کامل نباشد، اما سنگین و بسیار هوس‌انگیز است، زیرا شامل گوشت گوزن شمالی، گوشت آهو و تخم‌مرغ است که اگر ما آن را نوش‌جان می‌کردیم، به احتمال قوی دیگر تا صبحانه روز بعد هیچ اشتهایی برایمان باقی نمی‌ماند.

اما شاید عجیب‌ترین صبحانه‌ها را بتوانید در کشورهایی همچون تایلند، فیلیپین، هند، چین، اوگاندا و مغولستان بیابید.

صبحانه تایلندی‌ها که می‌توان آن را در سراسر این کشور و تمام دکه‌های آن پیدا کرد، شامل ماهی نعنایی تند و گوشت خوک تند و شیرین است که به همراه برنج سرو می‌شود. این صبحانه بسیار ارزان است و تقریبا با آن چیزی که به عنوان ناهار یا شام خورده می‌شود، تفاوت چندانی ندارد. فیلیپینی‌ها هم برای صبحانه خود برنج را سرخ کرده و سپس آن را با تخم‌مرغ و انواع گوشت و لوبیا مخلوط و نوش‌جان می‌کنند. هندی‌ها هم که مشهور به خوردن غذای تند هستند، برای تهیه صبحانه خود سیب‌زمینی را با رزماری، تخم‌مرغ، توفوی هندی، عدس، سوسیس گیاهی و موز برشته فلفلی سرخ و سپس میل می‌کنند. چینی‌ها هم از جمله مردمانی هستند که صبحانه‌شان عجیب و البته شبیه ناهار و شام است. این صبحانه شامل نودل، برنج، مرغ و سبزیجات سرخ شده است. گوشت آبپز شده و پر از چربی گوسفند یا اسب، به همراه آرد، برخی لبنیات و برنج هم صبحانه مغولی‌هاست که حتی تصورش هم ممکن است برای ما غیرقابل هضم باشد. صبحانه مکزیکی‌ها هم شامل یک بشقاب پر از مخلفاتی تند همچون گوشت گاو، لوبیا، تخم مرغ و پنیر است که مخلوطشان چندان خوشایند به نظر نمی‌آید. صبحانه رایج و البته عجیب در اوگاندا هم ترکیبی از موز سبز پخته شده مخلوط با گوشت گاو یا سس سبزیجات است. صبحانه ایرلندی‌ها هم کمی عجیب به نظر می‌آید، زیرا شامل بلغور جو است که با شکر قهوه‌ای، کشمش و آجیل مخلوط شده و طرفداران زیادی هم در این کشور دارد. ویتنامی‌ها هم یکی از عجیب‌ترین غذاها را برای وعده غذایی صبحانه خود تهیه می‌کنند که توصیه می‌کنیم هیچ‌وقت حتی تصویر آن را هم مشاهده نکنید تا همین نان و پنیر ساده خودمان براحتی از گلویتان پایین برود. بشقاب صبحانه ویتنامی‌ها شامل مقداری خوراک گوشتی و دیگر مخلفات است که به آن فرنی خوک می‌گویند. این غذا ترکیبی از دونات چینی، جوانه لوبیا، روده خوک پر شده از گوشت خوک چرخ کرده تند و مخلفات دیگر است. وعده صبحانه مردم پرو نیز که شامل ماهی تازه خوابانده شده در لیمو و فلفل است، گرچه عجیب نیست، اما به هر حال آن‌قدر سنگین هست که در هر سه وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام مورد استفاده قرار گیرد.

صبحانه‌های سالم و سبک

البته صبحانه در همه جای دنیا مانند کشورهایی که گفتیم سنگین و عجیب و پر از مخلفات نیست. در این میان کشورهایی هم هست که صبحانه‌های سبک و سالم‌تری دارند. به‌طور مثال صبحانه مردم هاوایی را میوه‌های خوشرنگ و آبدار و کمی شیرینی مقوی و انرژی‌زا تشکیل می‌دهد. صبحانه پرتقالی‌ها هم یک ساندویچ نان پر شده از سبزیجات و مواد مغذی است. مصری‌ها و عربستانی‌ها هم عادت به خوردن صبحانه‌ای دارند که بیشتر از سبزیجاتی همچون باقلا، نخود، سیر، لیموترش، روغن زیتون و تخم‌مرغ آب‌پز تشکیل می‌شود. صبحانه مالزیایی‌ها هم شامل یک کاسه نودل با تخم‌مرغ و انواع سبزیجات است. ایتالیایی‌ها هم گرچه ملیتی مشهور به خوردن غذاهای سنگین هستند که گاهی پیتزا و پاستا را هم می‌توان در صبحانه آنها مشاهده کرد، اما به‌طور معمول صبحانه سبکی شامل یک فنجان کاپوچینو به همراه نان کروسانت را ترجیح می‌دهند. آلمانی‌ها هم عادت به خوردن سوسیس و پنیر محلی با نان و قهوه دارند که صبحانه چندان سنگینی به‌شمار نمی‌رود. اما شاید باورتان نشود، شبیه‌ترین صبحانه به صبحانه ما ایرانی‌ها را می‌توانید در ترکیه مشاهده کنید. یک صبحانه کامل ترکی شامل چند نوع پنیر، کره، زیتون، گوجه‌فرنگی، خیار، مربا، عسل و البته گوشت ادویه‌دار است که فقط همین یک قلم آخرش را نمی‌توان صبحگاه سر سفره ایرانی‌ها مشاهده کرد.

در هر صورت شاید بسیاری از صبحانه‌هایی که در کشورهای دیگر سرو می‌شود، خیلی به مذاق ما خوش نیاید، اما باید بدانید که با ذائقه خودشان سازگار و حتی خیلی هم خوشمزه است. با این حال فکر می‌کنید اگر ایرانی نبودید و می‌خواستید خوشمزه‌ترین صبحانه دنیا را انتخاب کنید، انتخابتان کدام بود؟ یک جهانگرد انگلیسی این کار را کرده، یعنی تقریبا تمام صبحانه‌های دنیا را امتحان و خوشمزه‌ترین آن را انتخاب کرده است. شاید باورتان نشود، اما ویکتوریا فیلبوت، صبحانه ایرانی را خوشمزه‌ترین صبحانه دنیا معرفی کرده است.

صبحانه ما ایرانی‌ها هم که شامل چای، نان، پنیر، گردو، کره، مربا، عسل و گاهی هم حلیم و املت است، در گروه صبحانه‌های سبک و مغذی جای می‌گیرد و جالب این‌که فیلبو‌ت املت و کشک و بادمجان ایران را نوش جان کرده و آن را بهترین صبحانه دنیا عنوان کرده است.

جام جم سرا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: