کد خبر: ۵۶۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۹ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 05
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سرطان در گفتگو با شفا آنلاین اعلام کرد:
شفاآنلاین :عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهیدبهشتی با بیان این که هر سال حدود 10 هزار زن به تعداد مبتلایان سرطان سینه اضافه می شود تاکید کرد: حذف برخی از ریزفاکتورهای خطر و افزایش معنویات درکاهش ابتلا به این بیماری نقش جدی دارند.

دکتر محمد هادیزاده در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین تصریح کرد: در حال حاضر هر 50 دقیقه یک خانم به سرطان سینه مبتلا می شود.البته ما نسبت به دنیا کمترین سرطان را داریم اما بین10 تا 15 سال آینده به عددهای بالاتری می رسیم، به گونه ای که در این مدت توقع شیوع 2 تا 3 برابری سرطان سینه را درکشور داریم.

 وی در خصوص علل بروز سرطان سینه اظهار کرد: مهم ترین علل بروزاین بیماری مربوط به کیفیت زندگی، مصرف غذاهای چرب، عدم فعالیت های بدنی مناسب، استعمال دخانیات، الکل و هورمون های استروژن است.

‫سرطان سینه‬‎ ile ilgili görsel sonucu

به گفته وی با کاهش فعالیت بدنی خانم ها شانس ابتلا به این سرطان افزایش می یابد .ضمن اینکه نقش ارث در بروز این بیماری 10 درصد است و سایر موارد حدود  85 درصد غیر ارثی و تحت تأثیر عوامل محیطی و تغییر ژن های اثرگذراند.

فوق تخصص جراحی بیماری های پستان با اشاره به این که خانم ها باید زمان معاینه خود آزمایی سینه را بدانند؛ ادامه داد: ما از آنان توقع تشخیص توده را نداریم، بلکه برای ما تشخیص هر نوع تغییری مانند سفتی، ترشح خونی و دیگر علائم و مراجعه به پزشک  حائز اهمیت است.

وی در پاسخ به این که سرطان سینه همراه با درد است یا نه، اظهار کرد: متأسفانه درصد کمی از این توده های سینه با درد همراه اند حال آن که به طور کلی شایع ترین علامت آن با یک توده و سفتی در سینه همراه بوده و علائم دیگری نظیر تغییررنگ پوست، دانه دانه شدن و کشیدگی پوست به سمت داخل است.

هادیزاده توصیه کرد: خانم ها حداقل روزانه 20 دقیقه پیاده روی کنند زیرا این امر شانس ابتلا به سرطان سینه را 1 و نیم تا 2 برابر  کاهش می دهد. از طرفی دیگر تغذیه سالم داشته باشند، چربی و نمک کمتری بخورند و در مقابل غذاهای فیبردار و میوه جات بیشتری را مورد استفاده قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: اما توصیه من بر افزایش عواملی است که معنویت را ایجاد می کند که آنهم رعایت وتوجه به اصول انسانی است .ازجمله عشق ورزی، محبت و... زیرا اثبات شده که همه این موارد در کاهش شانس ابتلا به سرطان موثراند.

وی درمان سرطان سینه را به 4 مرحله تقسیم کرد و اظهار داشت: دومرحله زودرس و دومرحله دیگر دیر رس است.حال آنکه متأسفانه آمار ما در مرحله دیررس زیاد است،50 درصد زودرس و 50 درصد دیر رس است. در حالی که در دنیا تنها 15 درصد در مرحله دیر رس سرطان برای درمان مراجعه می کنند.

به گفته فوق تخصص جراحی بیماری های پستان، برای درمان این نوع سرطان در گذشته سینه را به صورت کامل بر می داشتند اما الان ما با روش های جدید جراحی پلاستیک ،سینه به همان شکل باقی می ماند و درمان کامل نیز میسر می شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر شفا آنلاین مبنی براینکه بیشترین طیف سنی ابتلا به سرطان سینه در کشورچیست خاطرنشان کرد: در واقع با افزایش سن  میزان ابتلا نیزبیشتر می شود. در دنیا متوسط سن ابتلا به این سرطان 50 سال است اما متأسفانه در ایران متوسط سن 10 سال جلوتر است و مبتلایان زیر 40 سال هستند. بنابراین خانم های جوان نیز باید هوشیار باشند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: