کد خبر: ۵۶۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 02
شفا آنلاین:کمبود ویتامین D خطر بروز بیماری‌ سل را در افراد افزایش می‌دهد.
به گزارش شفا آنلاین، مصرف ویتامین D ، جذب کلسیم از روده و جذب مجدد آن از کلیه را به همراه دارد و این ویتامین چندین ماه در کبد افراد سالم ذخیره می‌شود مهم ترین و موثرترین‌ کارکرد ویتامین D ، حفظ کلسیم و فسفر سرم در محدوده طبیعی آن محسوب می‌شود که در نتیجه آن سلامت سیستم عصب، حفظ تراکم استخوان و انقباض‌ عضلانی برای فرد به وجود می‌آید.

 همچنین مصرف ویتامین D در حفظ استحکام استخوانها به واسطه بهبود جذب‌ کلسیم از مواد غذایی، کاهش شکستگی‌سنین پیری و به خصوص دوران یائسگی‌ موثر واقع می‌شود کمبود این ویتامین در نوزادان و کودکان منجر به بروز بیماری‌راشی تیسم می‌گردد همچنین در صورتیکه بزرگسالان برای مدت طولانی در معرض کمبود ویتامین D قرار بگیرند به دردهای استخوانی، استئومالاسی ( نرمی استخوان) و پوکی استخوان مبتلا می‌شوند.

 علاوه بر آن کمبود ویتامین D خطر بروز بیماری سل را در افراد افزایش می‌دهد همچنین کمبود آن به بروز برخی از بیماری‌های خود ایمنی‌ نظیر مالتیپل‌ اسکلروزیین، آرتریت روماتوئید و بیماری های التهابی روده می‌گردد.

توصیه‌هایی در خصوص ویتامین D
در زمستان که افراد کمتر از خانه خارج می‌شوند و به همین دلیل کمتر در معرض نور آفتاب قرار دارند در این هنگام باید مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین D را افزایش داد.

 همچنین به دلیل افزایش سن از توانایی‌ پوست به منظور ساخت ویتامین D کاسته می‌شود بنابر این استفاده از دارو  به منظور تامین مقادیر کافی ویتامین D در افراد مسن ضرورت دارد.
برچسب ها: ویتامین D ، کلسیم ، کلیه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: