کد خبر: ۵۶۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 01
شفاآنلاین - خبرگزاری ایتارتاس روسیه به نقل از سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور در شهر لوزان سوئیس اعلام کرد که ایران و گروه1+5 به توافق اولیه شامل همه موارد اصلی به عنوان مقدمه ای برای حل نهایی مساله دست یافتند.

به گزارش شفاآنلاین ،خبرگزاری ایتارتاس روسیه با اعلام این خبر افزود: لاوروف گفته است که با اطمینان کافی می توان گفت که وزیران خارجه به توافق کلی درباره همه موارد اصلی حل نهایی مساله هسته ای ایران دست یافته اند.

وی خاطر نشان کرد که تدوین توافق در چند ساعت آینده صورت خواهد گرفت.

پیشتر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران پیشرفت مذاکرات را 'بسیار خوب' ارزیابی کرد و گفته است که راه حل اکثر موضوعات کاملا مشخص شده و از امروز باید نگارش متن توافق شروع شود.

وی بامداد چهارشنبه در لوزان گفت: پیشرفت های خیلی خوبی در مذاکرات بوجود آمده است .

وزیر امور خارجه کشورمان نیز پس از پایان نشست ایران و ۱+۵ با اشاره به این که پیشرفت های بسیار خوبی در صحبت ها بوده است، از احتمال صدور بیانیه خبر داد.


 ظریف بعد از پایان نشست ایران و ۱+۵ گفت: از ساعت ۷.۳۰ صبح سه شنبه  ، ما و همه هیات ها مشغول مذاکره بودند, شاید کمتر از دو تا یکساعت برای نماز ما و برای وقت استراحت و غذای دیگران, هیچ فرصتی دیگری نبوده و از همه فرصت ها استفاده شده است.

محمد جواد ظریف در جمع خبرنگاران افزود: پیشرفت های بسیار خوبی در صحبت ها بوده ولی به دلیل اینکه تا نیمه شب بوقت سوییس ,کار ادامه داشته است, تصمیم گرفتند که بقیه کار را از صبح چهارشنبه شروع کنیم و امیدواریم  که بتوانیم چهارشنبه به نتیجه برسیم.

وزیر خارجه ایران گفت : در مورد اکثر موضوعات راه حل ها کاملا مشخص شده است ,البته بعد از چهارشنبه باید نگارش شروع شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امیدی وجود دارد که بیانیه ای امروز صادر شود ,گفت : احتمالش خوب است.

آغاز نشست وزرای خارجه ایران و 5+1

نشست وزرای خارجه ایران و کشورهای 1+5 ساعت 21 و 30 دقیقه بوقت محلی سوییس در هتل بوری واژ لوزان آغاز شد.

این چهارمین دور از مذاکرات وزرای خارجه ایران و کشورهای 5+1است.

معاون وزیر خارجه چین به نمایندگی از وزیر خارجه کشورش در این نشست حضور دارد.

بعیدی نژاد: بخش اندکی از موضوعات مربوط به تحریم ها باقی مانده است

عضو تیم مذاکره کننده ی هسته ای ایران در لوزان سوئیس گفت:بسیاری از جنبه های مربوط به تحریم های نفتی ، گازی، بانکی و مالی حل شده اند و فقط بخش های محدودی از آنها باقی مانده اند.

حمید بعیدی نژاد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پرس تی وی در لوزان سوئیس گفت تهران و پنج بعلاوه ی یک بسیاری از موضوعات درخصوص تحریم های ضد ایرانی را حل کردند ، با این وجود بعیدی نژاد گفت: برخی موضوعات کوچک همچنان باقی است.

بعیدی نژاد گفت: تحریم ها جنبه های متعددی دارند، تحریم های یکجانبه وجود دارند، تحریم های آمریکا وجود دارند، تحریم های اتحادیه ی اروپا وجود دارند، تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود دارند، پس تحریم ها جنبه های بسیاری دارند.  بسیاری از این جنبه ها حل شده اند اما هنوز برخی بخش های محدودی وجود دارد که باید آنها هم حل شوند. ما اکنون روی جنبه های فنی باقیمانده در خصوص تحریم ها تمرکز کرده ایم.

حمید بعیدی نژاد افزود:بسیاری از این جنبه ها حل شده اند که شامل پایان یافتن تحریم های نفتی، تحریم های گازی ، تحریم های مالی و بانکداری است که بسیاری از آنها حل شده اند اما هنوز تعدادی محدود از عرصه ها باقی مانده است که روی آنها مذاکره می شود. ما امیدواریم که بتوانیم این موضوعات را هم حل کنیم. ما اکنون روی برخی جنبه های محدود مربوط به تحریم ها متمرکز شده ایم که به طور خاص به تحریم های مربوط به شورای امنیت سازمان ملل متحد مربوط می شود.


رئیس جمهور آمریکا برای بررسی آخرین تحولات مذاکرات هسته ای با ایران جلسه شورای امنیت ملی آمریکا را تشکیل می دهد.

جان کری روز چهارشنبه هم در سوئیس خواهد بود

سخنگوی وزارت امور خارجه ی آمریکا گفت جان کری روز چهارشنبه همچنان در سوئیس خواهد بود.

آمریکا می گوید گفتگوهای جاری بین ایران  و پنج بعلاوه ی یک برای رسیدن به تفاهم مشترک بر سر همه ی موضوعات مورد اختلاف درباره ی برنامه ی هسته ای این کشور ، تا روز چهارشنبه هم ادامه خواهد یافت.

ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه ی آمریکا گفت پیشرفت کافی در گفتگوها بدست آمده است که تمدید را تضمین کند چون دو طرف نیازمند آن هستند که موضوعات دشوار را حل کنند.

 لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه بامداد چهارشنبه لوزان سوئیس محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای را ترک کرد. منابع نزدیک ضمن اعلام این خبر افزودند هر زمان که مفید باشد، وی بار دیگر به لوزان بازخواهد گشت.

کاخ سفید:گزینه نظامی همچنان روی میز است.

 جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت:اگر ایران تمایلی برای عمل به تعهدات از خود نشان ندهد،ما ناچار خواهیم بود از میز مذاکره کنار برویم .همه گزینه ها در این صورت روی میز خواهد بود.گزینه نظامی از قبل نیز روی میز بوده است و همچنان روی میز است.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: