کد خبر: ۵۶۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 01
شفاآنلاین- بینی به دلیل برجسته بودن در صورت، بیشتر در معرض شکستگی است. شکستگی بینی معمولا به علت واردآمدن ضربه روبرو، از کنار یا بالا به صورت ایجاد می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین ،شکستگی بینی به تنهایی یا توام با سایرشکستگیهای استخوانهای صورت و جمجمه ایجاد می‌شود. در ضربات خفیف گاهی فقط جابه جایی استخوان اتفاق می‌افتد ولی در ضربات شدید، علاوه بر جابه جایی، شکستگی و حتی شکستگی و جابه جایی درتیغهٔ وسط بینی به طور توام نیز رخ می‌دهد.


علایم‌ شایع‌

۱- تغییر شکل بینی
۲- پارگی مخاط و خونریزی
۳- شکستگی تیغهٔ میانی بینی
۴- درد، تورم و انسداد بینی
۵- کبودی اطراف چشم‌ها بسیار شایع است.


تشخیص و درمان

در شکستگی ساده اقدام اولیه‌ای که لازم است انجام دهید کمپرس سرد با کیسهٔ یخ است زیرا خونریزی و تورم را محدود می‌کند. اقدام بعدی مراجعه به پزشک است.
در صورت نداشتن تورم می‌تواند۲ الی ۳ ساعت بعد از ضربه جااندازی شکستگی بینی انجام گیرد. در صورت بروز تورم ۲الی ۳ روز بعد با کاهش تورم و معاینهٔ مجدد جااندازی انجام می‌شود و در صورت عدم مراجعه قبل از حدود۱۰ روز شکستگی جوش می‌خورد. بنابراین بهتر است قبل از حدود ۶الی ۱۰ روز شکستگی جااندازی شود.
جراح متخصص گوش و حلق و بینی بر اساس ماهیت و وسعت آسیب، روشهای تشخیصی ودرمانی خاصی را برای شما در نظر می‌گیرد. لازم است بدانیم فقط در ۴۰ الی ۵۰ درصد موارد در رادیوگرافی (عکس نیمرخ بینی) شکستگی قابل مشاهده است و در نیمی دیگر فقط معاینه کمک می‌کند. توجه کنید که اقدام به جاانداختن شکستگی فقط می‌تواند بینی را به ظاهری شبیه به قبل ازضربهٔ اخیر در بیاورد و نباید انتظار دیگری داشت.
برای اصلاح مشکلات قدیمی از قبیل قوز، انحراف یا بزرگی بینی، لازم است عملهای دیگری انجام شود.
جا اندازی را می‌توان در روزهای اول به طور سرپایی (در صورت تحمل شما) با بی‌حس‌کننده‌های موضعی، یا به صورت بستری و در اتاق عمل با بیهوشی سبک انجام داد.


Image result for ‫شکستگی بینی‬‎


آموزش‌های قبل از عمل جراحی

شب قبل از عمل غذای سبک میل کنید.
از نیمه شب ناشتا بمانید.
شب قبل از عمل حمام کنید.
آقایان، اگر سبیل بلند دارند باید آن را کوتاه کنید.
خانم‌ها، لاک ناخن‌ها و آرایش خود را پاک کنند.
در صورتی که داروهای ضد انعقاد (مانند آسپرین و وارفارین) مصرف می‌کنید بهتر است داروی خود را پس از مشورت با پزشک معالج خود و در صورت تایید وی قطع کنید.
قبل از رفتن به اتاق عمل زیورآلات، اجسام فلزی، گیرهٔ سر، لنز، دندان مصنوعی و پروتزهای مصنوعی قابل حرکت را خارج کنید.
کلیهٔ لباس‌ها، لباس زیر و جورابهای خود را در آورید و لباس مخصوص اتاق عمل رابپوشید.
قبل از خروج از بخش جراحی، ادرار خود را تخلیه کنید


آموزش‌های پس از عمل جراحی

معمولاً روز عمل و یا فردای آن روز مرخص می‌شوید
معمولاً جااندازی از درون بینی (جاانداختن بسته) انجام می‌شود، لذا هیچ برش و بخیه‌ای بر روی بینی شما وجود نخواهد داشت.
گاهی نیز تغییر شکل بینی یا انسداد بینی پس از جااندازی بسته باقی می‌ماند و ۳ الی ۶ ماه پس از آسیب که تورم از بین رفته واستخوان‌ها ثابت شدند اصلاح به روش باز انجام می‌شود.
معمولاً روز عمل شما نباید چیزی بخورید، از زمانیکه به شما اجازه داده شد، رژیم مایعات (آب، چای و آب کمپوت) بنوشید. در صورت تحمل وصلاحدید پزشک کم کم غذاهای نرم برای شما آغازخواهد شد.
از‌‌ همان ساعت‌های ابتدایی بعد از به هوش آمدن، از راه دهان نفس بکشیددر وضعیت نیمه نشسته استراحت کنید تا نیم تنهٔ شما بالا‌تر از پا‌ها یتان باشد و ورم کمتری درصورتتان ایجاد شود.
معمولاً بعد از جا انداختن شکستگی بینی حدود یک هفته گچ یا اسپیلنت برای محافظت، روی بینی شما قرار داده می‌شود.
می‌توانید با استفاده از مسواک نرم دندا‌‌نهایتان را مسواک بزنید، ولی لب بالا را دستکاری نکنید
با دهان باز عطسه و سرفه کنید و از حرکات شدید صورت حین خنده و گریه پرهیز نمایید.
تا ۲هفته بعد از عمل از تخلیهٔ ترشحات بینی با فشار خودداری کنید. مراقب باشید هیچ ضربه‌ای به بینیتان وارد نشود
برای شما هیچ محدودیت غذایی وجود ندارد فقط از مصرف غذاهایی که احتیاج به جویدن طولانی دارند (مانند ساندویچ و کباب برگ) و مواد خوراکی که می‌دانید به آن‌ها حساسیت دارید، خودداری کنید
گاهی تامپون بینی (رشته‌های نازک پانسمان نخی آغشته به پماد آنتی بیوتیک) برای ۲ تا ۷ روزداخل بینی شما قرار داده می‌شود تا مانع از خونریزی وجابه جایی شود.
شستن صورت یا حمام کردن با آب ولرم به شرطی که پانسمان روی بینی خیس نشود بلامانع است.
در هفته‌های اول ورزشهای سنگین، بلند کردن اشیاء سنگین و دولا شدن را انجام ندهید تا ازبر افروختگی صورت و وارد آمدن ضربه پیشگیری شود.
از برداشتن و جابه جایی گچ به طور خودسرانه پرهیز کنید. معمولاً درد زیادی بعد از عمل وجود ندارد و گاهی به خاطر وجود تامپون در داخل بینی ممکن است درد خفیف در صورت و پیشانی احساس نماییدکه با مسکنهای ساده مانند استامینوفن قابل رفع است.
هرگز بدون مشورت پزشکتان از آسپرین یا بروفن برای تسکین درد استفاده نکنید، چون باعث افزایش خونریزی می‌شوند.

Image result for ‫شکستگی بینی‬‎


طی چند هفتهٔ اول بعد از عمل و بعد از خارج نمودن تامپون یا مش بینی به علت جمع شدن ترشحات داخل بینی، نفس کشیدن مشکل می‌شود که می‌توانید برای شستشوی بینی روزانه چند نوبت ازمحلول سرم نمکی نرمال (سرم شستشو) استفاده کنید.


نکات قابل توجه دیگر

پانسمان بینی خود را دستکاری نکنید.
در صورت خونریزی از بینی و یا بلع مکرر (خونریزی ته حلق) به پزشک خود اطلاع دهید.
داروهای بعد از عمل را طبق دستور پزشک خود استفاده نمایید.
در صورت تب حتماً پزشک خود را مطلع کنید.
در تاریخ مقرر به پزشک خود مراجعه کنید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: