کد خبر: ۵۶۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - 2015March 31
شفاآنلاین :روستای فارسیان از توابع آزادشهر علی رغم وجود بافت بسیار با ارزش و سنتی و اجرایی طرح الگوسازی مسکن روستایی برای حفظ آداب و سنن تاریخی، به درستی معرفی نشده و از چشم گردشگران دور مانده است.

به گزارش شفاآنلاین، روستای فارسیان بخش چشمه ساران آزادشهر در مسیر خوش ییلاق و آزاد شهر به شاهرود واقع شده است.

در حال حاضر در ۷۰ درصد واحد های مسکونی در این روستا، الگو سازی مسکن روستایی انجام شده است.

طبق برنامه چهارم توسعه کشور بهسازی حدود ۵۰ روستای دارای بافت با ارزش کشور به تصویب هیات دولت رسید که یکی از این روستاها فارسیان آزادشهر است.

در همین راستا و به دلیل اجرای این دو طرح در این روستا، روستای فارسیان را به روستایی منحصر به فرد و زیبا تبدیل کرده است.

روستایی که می توان به لحاظ معماری و بافت سنتی آن را با ماسوله قابل قیاس دانست ولی تاکنون این روستا هرگز نتوانسته است در جذب گردشگر موقعیتی مانند ماسوله کسب کند چرا که شناختی از این روستا برای مردم کشور وحتی استان وجود ندارد.

روستای فارسیان قانچی از توابع بخش چشمه ساران شهرستان آزادشهر در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی آزادشهر و ۹۰ کیلومتری شهر گرگان واقع شده است.

این روستای کوهستانی، در ارتفاع ۱۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد، رودخانه تیل آباد از جنوب روستا می گذرد.

روستای فارسیان، تحت تأثیر اقلیم کوهستانی، زمستان های سرد و تابستانهای معتدل دارد.

با توجه به فقدان آثار و بناهای تاریخی، این روستا قدمت چندانی ندارد، اما شرایط آب و هوایی و موقعیت طبیعی مناسب، مراتع، جنگل ها و ارتفاعات پیرامون آن تأثیر فراوانی در شکل گیری و استقرار این روستا داشته است. مردم روستای فارسیان قانچی به زبان ترکی سخن می گویند.

۷۰ درصد بهسازی بافت فارسیان انجام شده است

مدیر کل بنیاد مسکن استان گلستان در خصوص بهسازی روستای فارسیان گفت: از سال ۸۹ مطالعات این طرح آغاز شده است و حدود دو سال از اجرای این طرح می گذرد. حدود ۷۰ درصد آن اجرایی شده است و بیش از یک میلیارد تومان برای بهسازی این روستا هزینه شده است.

محمدتقی زمانی نژاد با بیان این که فاز یک اجرای این طرح تا خرداد سال جاری به اتمام می رسد گفت: در استان، روستاهایی مانند زیارت و شاهکوه نیز دارای بافت با ارزش هستند که قرار است این بافت حفظ و بهسازی شود.

دهیار روستای فارسیان قانچی نیز در باره وضعیت کنونی این روستا گفت: این روستا به دلیل پله کانی بودن و بافت منحصر به فرد و کوچه های مالرو مورد توجه قرار گرفته است و در حال حاضر توسط بنیاد مسکن در حال بهسازی است.

۶۰ خانه الگویی در روستا ساخته شده است

مسلم گیلکی افزود: این روستا دارای بافت با ارزش است و حتی افرادی که در این روستا خانه نو می سازند خانه های خود را به گونه ای می سازند که به بافت اصیل روستا صدمه نزند و ظاهر خانه دارای بافت سنتی و داخل خانه مدرن باشد که بر این اساس ۶۰ خانه الگویی ساخته شده است.

وی تصریح کرد: اولین و مهم ترین کاری که می خواهیم برای روستا انجام دهیم این است که زیرساخت ها و امکانات را به گونه ای در این روستا فراهم کنیم تا باعث جذب و ماندگاری گردشگر شود چرا که ماندگاری گردشگر می تواند اقتصاد روستا را هم متحول کند.

گیلکی گفت: کارشناسان میراث فرهنگی هم برای ثبت بافت روستا بازدید هایی داشته اند ولی هنوز این اعتبارات اختصاص نیافته است.

دهیار روستای فارسیان افزود: در نظر داریم صنایع این روستا که شامل چادر شب بافی و ابریشم بافی است را مجدد احیا کنیم و بتوانیم با فروش این محصولات به گردشگران در رونق اقتصاد روستا تاثیر گذار باشیم.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان هم گفت: امسال برای شروع کار و ثبت بافت باارزش روستای فارسیان حدود 30 میلیون تومان اعتبار اختصاص دادیم که کارهای اولیه ثبت مانند تعیین حریم انجام شود.

بنیاد مسکن برای بهسازی فارسیان با میراث هماهنگ نبود

حمید عمرانی رکاوندی گفت: برای ساماندهی بافت روستاهای با ارزش بنیاد مسکن باید با میراث فرهنگی هماهنگی داشته باشد ولی در استان این هماهنگی صورت نگرفت و ما از ابتدا از این اقدام مطلع نبودیم.

وی افزود: برای ثبت شدن یک بافت باارزش مسائل زیادی مد نظر است که حفظ بافت اصیل روستا یکی از این موارد مهم است و روستای بافت تاریخی دارای تعریف خاص خود است.

عمرانی اظهارداشت: دهیاری و شورای روستای فارسیان باید پیگیر حفظ بافت باقی مانده اصیل روستا باشد تا بتوانیم با حفظ بافت اصیل باقی مانده روستا با کمک مردم بافت روستای فارسیان را به ثبت برسانیم.

مدیر کل امور روستایی استانداری گلستان نیز در رابطه با شناسایی روستای فارسیان برای گردشگران گفت: روستای فارسیان به لحاظ بافت باارزشی که دارد ظرفیت بالایی در جذب گردشگر دارد و ما در حوزه کاری خود باید بتوانیم فضا را به گونه ای فراهم کنیم که گردشگران بتوانند با شناخت از این روستا بازدید کنند.

قاسم سمیعی افزود: یکی از اقدامات ما شناسایی این روستا در فضای مجازی بود و نیروهایی که از استان های دیگر به استان ما می آیند برای بازدید علمی و آموزشی به فارسیان می بریم تا با این ظرفیت خوب آشنا شوند.

وی اظهارداشت: چون این روستا در مسیر جاده بین المللی است ما در نظر داریم با در نظر گرفتن سکونت گاه هایی از خانه های روستایی بتوانیم گردشگر را در این روستا نگه داریم و با این کار و فروش صنایع دستی و محصولات غذایی سنتی روستا در بازارچه ای که به همین منظور ایجاد می شود، در اقتصاد روستا نیز تحولی ایجاد کنیم.

مدیر کل امور روستایی استان افزود: تورهای روستاگردی برای گردشگران چه استانی و چه کشوری می تواند مردم کشور را با این روستای زیبا و سنتی بیشتر آشنا کند.

برای چگونگی اجرای طرح بهسازی روستای فارسیان با مسئولین بنیاد مسکن استان هم تماس داشتیم ولی موفق به گرفتن پاسخی از این سازمان مسئول نشدیم و پیگیری های ما بی نتیجه ماند.مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: