کد خبر: ۵۶۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۴ - 2015March 27
شفا آنلاین:برای سالم ماندن این گرد سفید برای طولانی مدت بهتر است که در اینگونه ظروف نگهداری شوند.
به گزارش شفا آنلاین - زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت  در خصوص نمک یددار تصفیه شده اظهار داشت: نمک تصفیه نمکی است که در آن ناخالصی‌های نامحلول من جمله فلزات سنگین و همچنین ناخالصی‌های محلول مانند آهک، شن و ماسه طی فرآیندی در کارخانه حذف شده است. همچنین نمک خوراکی باید از نوع یددار و تصفیه شده باشد، زیرا نمک‌های تصفیه شده به دلیل خلوص بالا میزان ید را بهتر و به مدت بیشتر حفظ می‌کند.

وی ادامه داد: نگهداری و ذخیره نمودن نمک یددار به مدت طولانی (بیش از 6 ماه) موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می‌شود،‌ که برای حفظ آن لازم است نمک را دور از نور و رطوبت و در ظرف دربسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه‌های رنگی و تیره نگهداری کرد.
همچنین برای حفظ ید در حداکثر مقدار آن بهتر است جهت اضافه کردن آن به غذا در زمان طبخ، در انتهای پخت به غذا افزوده شود.

عبداللهی به افرادی که سابقه بیماری‌های گوارشی، کلیوی و کبدی دارند، توصیه داشت: نمک تصفیه نشده به علت داشتن ناخالصی در این افراد و حتی مصرف مداوم آن در افراد سالم نیز منجر به بروز ناراحتی‌های گوارشی، کبدی و کاهش جذب آهن در بدن می‌گردد.

نکته قابل توجه این است که افراد بایستی از مصرف نمک دریا که فاقد ید کافی و دارای ناخالصی است، خودداری کنند. همواره به وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت روی بسته‌بندی نمک یددار تصفیه شده توجه شود.

وی در پایان اشاره داشت: بایستی عبارت "نمک یددار تصفیه شده" بر روی بسته‌بندی نمک درج شده باشد و از خرید هر گونه نمک با عنوان "صادراتی صنعتی" و یا "نمک دریا" خودداری نمایید.




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: