کد خبر: ۵۶۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۱ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۴ - 2015March 27
شفاآنلاین :یکی از سین های سفره نوروزی سنجد است، سنجد را بر این باور بر سفره می‌نهند تا هرکس با خویشتن پیمان کند در سال‌ نو هر‌کاری را سنجیده انجام دهد.سخن سیر قناعت و مناعت است و به انسان این سخن را بازمی‌گوید که انسان قانع از نفس برتر از انسان قانع به ثروت است

به گزارش شفاآنلاین، هفت‌سین سفره‌ای است که ایرانیان هنگام نوروز می‌آرایند. چیدن سفره هفت سین برای ایرانیان سنتی قدیمی است؛ یکی از سین های سفره هفت سین «سنجد» است.

سنجد نماد حیات، حرکت و بالندگی است. سنجد، سین سنجش امور و ستایش خرد است، سنجد را بر این باور بر سفره می‌نهند تا هرکس با خویشتن پیمان کند در سال‌ نو هر‌کاری را سنجیده انجام دهد.

 قرار دادن سنجد بر سفره هفت سین، نشانه گرایش به خرد است و احترام به تفکر و ترویج خردمندی است؛ زیرا نخستین آفریده خداوند فرد است و این بهترین و برترین پدیده پروردگار است.


خواص درمانی سنجد

سنجد در سفرهفت سین
سنجد جزو معدود گیاهانی است که تمام بخش‌های آن از جمله چوب، برگ، میوه و ریشه، قابل استفاده هستند. سنجد میوه گیاهی به نام elaeagnus angustifolia است که بیشتر در آسیای غربی و میانه، ایران، افغانستان، قزاقستان و ترکیه کشت می‌شود و به تازگی کشت آن در شمال آمریکا رواج پیدا کرده است.

گیاه سنجد درختچه‌هایی خاردار به طول تقریبی 5.7 متر هستند که در اوایل تابستان میوه می‌دهند. سنجد خواص دارویی فوق‌العاده‌ای دارد که در این گزارش به برخی از این خواص اشاره شده است.

پودر سنجد در درمان آرتروز و درد مفاصل، به ویژه در ناحیه زانو موثر است.

روغن سنجد و میوه آن یک معجون بی‌نظیر در درمان انواع سرماخوردگی محسوب می‌شود و علایم برونشیت را کاهش می‌دهد.

سنجد حاوی ویتامین‌های a، c ، e و دیگر ترکیبات زیستی فعال است و در درمان سرطان موثر است.


 

سیر نماد صحت و سلامتی

«سیر» نماد صحت و سلامتی است. سیر به علت اینکه سرشار از آنتی اکسیدان است، خاصیت ضد سرطانی دارد. سیر بهترین تقویت کننده پیاز مغز و روی سلول های مغز نیز تاثیر دارد.

سیر نماد سیرچشمی است؛ زیرا جهان از گرسنه‌‌چشمان حریص ویران گشته است. سخن سیر قناعت و مناعت است و به انسان این سخن را بازمی‌گوید که انسان قانع از نفس کریمش برتر از انسان قانع به دارندگی و ثروت است. زیرا روزگار برای ما روشن ساخته که توانگری به ثروت زیاد نیست، به بی‌‌نیازی دل است.

 

خواص درمانی سیر

تحقیقات پزشکی نشان داده که سیر می‌تواند بسیاری از انواع باکتری‌ها، برخی ویروس‌ها، عفونت‌های قارچی و حتی انگل‌های روده‌ای را از بین ببرد. سیر همچنین به‌طور سنتی جهت درمان سرماخوردگی، سیاه‌سرفه و آسم ناشی از برونشیت مصرف می‌شود.

سیر سفره هفت سین

بهترین راه مصرف سیر، استفاده از دانه خشک‌شده آن به‌میزان ۲ تا چهار گرم به‌صورت سه بار در روز است. کار‌شناسان گیاهان دارویی در سراسر جهان، این گیاه را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین داروهای گیاهی دانسته و مصرف آن را برای حفظ سلامتی افراد و بالابردن ایمنی بدن توصیه می‌کنند.

سیر، اولین بار در آسیای مرکزی کشت شده است و قرن‌ها است که به‌عنوان ادویه، سبزی و گیاه دارویی در مناطق مدیترانه‌ای تا آسیای مرکزی استفاده می‌شود. مصرف خارجی آن باعث تحریک و سوزش پوست بدن شده و ممکن است باعث ایجاد التهاب و تاول شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: