کد خبر: ۵۶۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - 2015March 26
شفاآنلاین-سال جديد، همواره با آرزوي خوب شروع مي‌شود و مهم‌ترين آرزوي هرکسي از پير و جوان گرفته تا خردسال و سالمند‌، سلامت است اما براي اينکه سال سالمي داشته باشيم و سال جديد را با سلامت شروع کنيم، چه بايد کرد؟

به گزارش شفاآنلاین،اين سوالي است که مسئولان مختلف بهداشتي در گفت‌وگو با هفته نامه سلامت به آن پاسخ داده‌اند و توصيه‌هايي داشته‌اند که اگر هر کدامشان رعايت شوند، آمار بسياري از بيماري‌ها در کشور کاهش پيدا مي‌کند.


از پشت رايانه‌ها بلند شويد

دکتر حسين ملک‌افضلي

استاد ممتاز بهداشت دانشگاه علوم پزشکي تهران، عضو پيوسته فرهنگستان علوم پزشکي و رئيس پژوهشکده سلامت خانواده

شيوه زندگي مي‌تواند روي سلامت ما تاثير بگذارد. اگر در سال جديد همه تلاش‌ کنند شيوه زندگي‌شان را به‌گونه‌اي تغيير بدهند که سلامتشان تامين شود، آمار بيماري‌هاي قلبي و عروقي، سرطان‌ها، سوانح و بيماري‌هاي رواني کاهش پيدا مي‌کند. براي اينکه شيوه زندگي را اصلاح کنيم بايد به چند نکته توجه کنيم؛ اول، تغذيه بايد به اندازه و با رعايت تعادل موادغذايي باشد که در سنين مختلف تفاوت دارد. دوم، بايد فعاليت بدني و تحرک فيزيکي داشته باشيم. در حال حاضر بيشتر نوجوانان و جوانان با اتومبيل به مدرسه و دانشگاه مي‌روند و بعد در منزل پشت رايانه و تبلت مي‌نشينند و هيچ تحرکي ندارند در حالي که هرکس با توجه به شرايط زندگي‌اش مي‌تواند فعاليت فيزيکي را در برنامه زندگي‌اش بگنجاند. من الان 75 سال دارم و 37 سال است که از ساعت 5 تا 6 صبح پارک مي‌روم و ورزش مي‌کنم، حتي زماني که معاون وزير بودم و مشغله زيادي داشتم،‌ باز هم اين عادت را ترک نکردم. سومين موردي که بايد در سال جديد به آن توجه کنيم اين است که مواد مخدر، سيگار و الکل را بايد از زندگي حذف کرد. الکل به تنهايي مي‌تواند عامل چند بيماري باشد. معضل بعدي قليان است. ‌معمولا خانواده‌ها دور هم جمع مي‌شوند و به همديگر قليان تعارف مي‌کنند و هرکس يک پک مي‌زند، بعد هم پيتزا سفارش مي‌دهند و بعد از شام هم پاي تلويزيون مي‌نشينند. اين برنامه نشان مي‌دهد نه تحرک بدني کافي داريم، نه غذاي مناسب مي‌خوريم. از دخانيات هم استفاده مي‌کنيم، بنابراين در سال جديد بايد شيوه زندگي‌مان را اصلاح کنيم. مقابله با استرس‌هاي روزانه نيز از اهميت زيادي برخوردار است. آخرين موضوعي که توصيه مي‌کنم به آن توجه کنيد، بحث سلامت معنوي و رعايت حقوق ديگران است. انسان موجودي ضعيف است و چون شناخت کاملي نسبت به دنيا ندارد، نياز دارد در ضمير ناخودآگاه خود، به يک نيروي ماورايي اعتقاد داشته باشد. تحقيقات نشان داده اعتقاد به خدا، انرژي و قدرت دفاعي بدن را بالا مي‌برد و به انسان کمک مي‌کند تحمل و توانش را بالا ببرد. يک بحث مهم در بهداشت مطرح است با عنوان توسعه و تکامل و رشد در سال‌هاي اول زندگي، مغز انسان از 3 تا 8 سالگي در حال رشد است و بايد در همين سن کودکي، کودکان را با حقوق ديگران و احترام گذاشتن به حقوق ديگران آشنا کنيم تا در بزرگسالي ارزش‌هاي انساني در وجود آنها نهادينه شده باشد.

مصرف قند، نمک و چربي را کاهش دهيد

دکترناصر کلانتري

قائم‌مقام معاون بهداشتي و رئيس مرکز مديريت شبکه وزارت بهداشت

اگر مي‌‌خواهيد سال سالمي را شروع کنيد، بيشترين توجه خود را به غذاي خود معطوف کنيد. 3 عامل اصلي بيماري‌هاي مزمن غيرواگير، عبارتند از: قند، نمک و چربي. آنها را صرفا در حد موردنياز بدن مصرف کنيد و نه بيشتر.

در حال حاضر فشارخون بالا، ديابت و سکته‌هاي مغزي و قلبي افزايش پيدا کرده؛ فشارخون بالا هم با مصرف نمک ارتباط دارد، ديابت با مصرف قند و نمک زياد مرتبط است و سکته‌ها به‌دليل رسوب چربي به‌خصوص چربي اشباع در رگ‌ها بروز مي‌کند. از طرف ديگر، چربي و قند بالا عاملي براي چاقي است و متاسفانه در 90 درصد سرطان‌ها رد پاي چاقي را مي‌بينيم.

دور سيگار و الکل خط بکشيد

دکتر احمد کوشا

رئيس مرکز مديريت بيماري‌هاي غيرواگير وزارت بهداشت

براي داشتن سالي پر از سلامت بايد از همان آغاز سال شيوه زندگي سلامت‌محور را براي خود انتخاب کنيد و براي اينکه اين اتفاق بيفتد، بايد غذاي سالم بخوريد. غذاي سالم يعني غذايي که براساس هرم غذايي انتخاب شده باشد که 2 اصل هرم غذايي تعادل و تنوع است. به بيان ديگر، رژيم‌غذايي را بايد طوري انتخاب کنيم که از هر 5 گروه اصلي غذايي يعني ميوه و سبزي، نان و غلات، گوشت و پروتئين و لبنيات در آن به ميزان نياز بدن مصرف شود. در سال جديد سعي کنيد مصرف نمک روزانه را نصف و از فست‌فودها کمتر استفاده کنيد. فعاليت‌هاي روزانه خود را طوري تنظيم کنيد که بيشترين فعاليت فيزيکي را داشته باشيد. اگر اين کار برايتان ميسر نيست، هفته‌اي 3 بار هر بار حداقل نيم ساعت ورزش کنيد. از همه اينها مهم‌تر ترک سيگار و الکل است،‌ چون ترک سيگار مي‌تواند از ابتلا به بسياري از بيماري‌ها پيشگيري کند. همچنين برخي علائم غيرطبيعي در بدن خود را جدي بگيريد و حتما به پزشک مراجعه کنيد، مثلا اگر در دستگاه گوارش يا پوستتان، علائم غيرطبيعي مانند خونريزي مشاهده کرديد، حتما با پزشک مشورت کنيد.

از سلامت آب و غذايي که مي‌خوريد مطمئن شويد

دکتر محمدمهدي گويا

رئيس مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت

اوايل سال، معمولا با سفرهاي نوروزي همراه است. براي اينکه سال خود را با سلامت آغاز کنيد، در همان ابتداي سفر مراقب آب آشاميدني و غذايي که مي‌خوريد، باشيد و حتي‌المقدور با حيوانات تماس نداشته باشيد. علاوه بر اين، رفتارهاي اجتماعي سالم و رفتار جنسي سالم به زندگي سالم منجر مي‌شود. مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير نيز همواره در مورد بيماري‌هاي مختلف اطلاع‌رساني مي‌کند، بنابراين به آنها توجه کنيد.

تک‌فرزند نمانيد

دکتر محمداسماعيل مطلق

رئيس اداره سلامت خانواده، جمعيت و مدارس وزارت بهداشت

سالي پر از سلامت با رعايت تغذيه سالم و بومي، فعاليت فيزيکي و ترک دخانيات به دست مي‌آيد. در کنار آن بارداري سالم و برنامه‌ريزي‌شده و پيشگيري از تک‌فرزندي را به زوج‌هاي جوان توصيه مي‌کنم. کم کردن فاصله فرزندآوري به گونه‌اي که فرزند اول کمتر از 3 سال و فرزندان بعدي کمتر از 5 سال باشد، ضروري است. خودمراقبتي در دوران بارداري نيز اهميت زيادي دارد و باعث کاهش بيماري‌هاي زمينه‌اي در بارداري و در جنين خواهد شد و کاهش مرگ‌ومير مادران باردار را به دنبال خواهد داشت.


سلامت




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: