کد خبر: ۵۶۱۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۵ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۴ - 2015March 25
شفاآنلاین-استادیار بخش عفونی مرکز پزشکی مسیح دانشوری گفت : بیماری سل ، شایعترین عامل کشنده بالغین (حتی بیشتر از ایدز ومالاریا) در دنیا به شمار می آید و تاکنون یک سوم جمعیت جهان به میکروب سل آلوده شده اند.

به گزارش شفاآنلاین،به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، دکتر افشین منیری، افزود: هر سال ، 10میلیون مورد جدید سل در جهان بروز می کند.


این متخصص بیماری های عفونی گفت: در زمان حاضر بیش از 20میلیون تن به بیماری سل مبتلا هستند و در هر چهار ثانیه یک تن به سل مبتلا می شود و در هر10 ثانیه یک تن از این بیماری جان خود را از دست می دهد.

وی گفت: هیچ بیماری دیگری همانند سل به اقتصاد جامعه لطمه نمی زند، بیماری سل دارای مرتبه هفتم جهانی بر اساس معیار DALY( شاخص فاصله سلامت که وضعیت سلامت یک جمعیت را با جمعیت ایده آلی که در آن هر فرد تا کهن سالی بدون بیماری زنده می ماند، مقایسه می کند) است.

این متخصص بیماری های عفونی در ادامه گفت: سل نوعی بیماری عفونی است که در اثر مجموعه مایکوباکتریوم های سلی (توبرکلوزیس و ندرتا بوویس و آفریکانوم ) ایجاد می شود.سل تمام اعضای بدن را مبتلا می کند ولی شایعترین نوع بیماری، سل ریوی است.

وی خاطر نشان کرد: راه انتقال عفونت سل همواره راه تنفسی است. بیماری سل به دو شکل سل ریوی ( که بیماری ،پارانشیم ریه را درگیر کرده است و 80 رصد ابتلا را شامل می شود) و سل خارج ریوی ( ابتلای سایر اعضای بدن غیر از ریه ها ) دیده می شود. راه انتقال عفونت همیشه راه تنفسی است و سل خارج ریوی بندرت قابل انتقال است .

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، درباره شدت بیماری سل اظهار داشت: شدت این بیماری بر اساس تعداد باسیل، وسعت بیماری، محل آناتومیک تعیین می شود.

استادیار بخش عفونی مرکز پزشکی دکتر مسیح دانشوری ادامه داد: بیماری سل حالتی است که در آن یک یا چند ارگان بدن، بیمار می شوند و ابـتلا را با بروز علایم و نشانه های بالینی متظاهر می کنند که دلیل این امر آن است کـه باسیل های سل موجود در بدن شروع به تکثیر و تعدادشان بـه حـدی می رسـد که بر دفاع بدن غلبه می کنند.

منیری مهمترین منبع عفونت بیماری سل را شخص مبتلا به سل ریوی کـه سرفه می کند ،دانست و گفت: این شخص معمولا دارای گسترده خلط مثبـت اسـت و سـرفه در چنـین فـردی سبب ایجاد ذرات کوچک عفونی می شود که این ذرات از ترشحات تنفسی با قطری معمولا کمتر از پنج میکرومتر و حاوی باسیل های سل تشکیل شده اند.

این عضو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین اظهارداشت : هرسـرفه قـادراست تا سه هزار ذره عفونی را تولید کند.

این پزشک بیماری های عفونی افزود:این ذرات عفونی همچنین می توانند از طریق صحبت کردن، عطسه، بیرون انداختن آب دهان و آواز خواندن در هوا منتشر شوند و مدت ها بصورت معلق در هوا باقی بمانند.

این عضو هیات علمی دانشگاه درخصوص از بین بردن باسیل های سل گفت: تابش مستقیم نور خورشید به مدت پنج دقیقه باسیل های سل را می کشد؛اما ایـن ارگانیسم ها می توانند مدت ها در تاریکی زنده بمانند.به همین دلیل است انتقال بیماری درمکان های بسته صورت می پذیرد.

منیری درباره چگونگی از بین رفتن میکروب سل گفت: میکروب سل در خلط کاملاً خشک شده و یا در گرد و غبار معلق پس از هشت تا 10 روز از بین می رود. این میکروب در خاک سرد و سایه دار حداقل 6 ماه زنده می ماند و در خلط در حال پوسیدن و تجزیه، هفته ها و ماه ها مقاومت دارد؛ لذا هوای اطاق آلوده به میکروب سل توسط بیمار، می تواند حتی در زمان غیاب بیمار نیز موجب انتقال بیماری شود.

وی افزود: عموما ذرات عفونی یاد شده به قـدری کوچک هستنـدکه از مکانیسم های دفاعی برونش ها و مجاری تنفسی عبور می کنند وبـه آلوئـل هـای ریوی یعنی محلی که درآن تکثیرباسیل ها و عفونت آغاز می شود ، راه می یابند.

این استادیار بخش عفونی مرکز پزشکی دکتر مسیح دانشوری در خصوص راه های جلوگیری از انتقال میکروب سل به اطرافیان بیمار هشدار داد که میکروب سل توسط بیمار از طریق سرفه، عطسه ، خنده و صحبت کردن در فضای اتاق پراکنده می شود.ضمن اینکه سل غیر ریوی (خارج ریوی)، از نظر انتقال میکروب سل و مسری بودن برای اطرافیان خود مشکلی ایجـــــاد نمی کند.

دکتر منیری ادامه داد: همچنین در سل ریوی، قدرت سرایت بیماری معمولاً پس از دو هفته از شروع درمان دارویی ضد سل ریوی از بین می رود.

این پزشک در مورد کاهش انتقال میکروب سل از بیمار به اطرافیان خاطرنشان ساخت : در اوایل شروع درمان سل توصیه می شود که در محیط های بسته کمتر صحبت، خنده، عطسه و یا سرفه شود؛ در چند هفته اول درمان دارویی باید همواره به ویژه در فضاهای بسته از ماسک بینی، دهانی چند لایه غیرکاغذی استفاده شود.

این متخصص بیماری های عفونی در ادامه توصیه کرد: اتاق بیمار باید رطوبت کمی داشته باشد و در عین حال آفتاب گیر و با تهویه مناسب هم باشد به گونه ای که هوا از داخل ساختمان به داخل اتاق و از داخل اتاق به فضای باز بیرون ساختمان در جریان باشد.

استادیار بخش عفونی مرکز پزشکی مسیح دانشوری، نور مستقیم آفتاب در کشتن میکروب سل را بسیار موثر دانست و خاطرنشان کرد: باید اتاق بیمار مبتلا طوری انتخاب شود که حداکثر زمان آفتاب گیری را داشته باشد.

وی در عین حال افزود: البسه، ظروف غذا، در و دیوار اتاق، نقشی در انتقال میکروب سل ندارند بنابراین نیازی به جدا سازی آن نیست و آنها را می توان بطور معمول نظافت و شستشو کرد؛ ولی توصیه می شود که از تکاندن البسه و ملحفه بیمار قبل از شستشو خودداری کنید و در صورت ریختن خلط بر روی سطوح اشیا و یا کف زمین باید کمی ماده ضدعفونی نظیر ساولن و یا مایع سفید کننده البسه (نظیر وایتکس) بر روی آن ریخته شود و آن را طبق معمول تمیز کرد.

منیری تاکید کرد:کودکان نسبت به عفونت سل ، حساس هستند،پس توصیه می شود از نزدیک شدن فرد مبتلا به آنها و یا ورود اطفال به داخل اتاق شخص مبتلا جدا جلوگیری شود.



ایرنا



سازمان جهانی بهداشت روز 24 مارس مصادف با چهارم فروردین ماه را بعنوان روز جهانی مبارزه با سل انتخاب کرده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: