کد خبر: ۵۶۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۴ - 2015March 25
متخصص دستگاه برون ده قلب و ریه مصنوعی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین خبرداد:
شفا آنلاین- متخصص دستگاه برون ده قلب و ریه مصنوعی گفت: در ایران به دلیل این که تا چند سال اخیر دهنده قلب خیلی کم بود این عمل های جراحی به کندی انجام می شد اما درحال حاضر با اطلاع رسانی رسانه ها و صدا و سیما رغبت مردم برای اهداء اعضا بیشتر شده است.

حسن احمدی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار کرد: تاکنون در ایران حدود 150 تا 200 پیوند قلب موفق انجام شده اما مشکل اصلی مربوط به هزینه های بالای بعد از پیوند قلب است. به گونه ای که هزینه داروهای این افراد حداقل زیر 600 هزار تومان نمی شود و بیمه ها هم در این زمینه حمایت کافی ندارند اما هزینه خود پیوند فعلأ رایگان است

چه افرادی کاندیدای پیوند قلب هستند؟

وی در پاسخ به این سوال شفا آنلاین که چه افرادی کاندیدای انجام پیوند قلب هستند، اظهار کرد: برخی از افراد بر اثر سکته های متعدد و عدم مراجعه به موقع به پزشک یا نداشتن امکانات برای مراجعه، قلبشان عضله قدرت انقباضی و انبساطی را از دست می دهد و قدرتی ندارد. در واقع قدرت انقباظی نرمال حدود 60 درصد است که در این بیماران به 10 تا 15 درصد نیز می رسد و با دارو و بکارگیری وسایل پزشکی هیچ تأثیری بر آنها ندارد. زیرا عضله قلب تقریبأ مرده و از کار افتاده است و دراین شرایط باید قلب دیگری نیز جایگزین شود.

این پرفیوژنیست در پاسخ به سوال دیگر شفا آنلاین مبنی بر شرایط افراد پیوند قلبی خاطرنشان کرد: به طور معمول این افراد می توانند یکسال بعد ازعمل زندگی طبیعی و ساده ای داشته باشند اما نه این که بخواهند کارهای سنگین انجام دهند.

وی با اشاره به این که تجهیزات ما در زمینه پیوند قلب کامل و در حد استانداردهای بین الملل است در عین حال تصریح کرد: تعداد جراحانی که پیوند قلب انجام می دهند بین 7 تا 10 نفر هستند اما چون این جراحی یک کار فوق تخصصی است فکر می کنم درایران در 2 تا 3 مرکزعمل های پیوند انجام می شود که البته به دلیل کم بودن تعداد دهنده و گیرنده تعداد این مراکز کم نیست.

احمدی تاکید کرد: مردم برای گسترش این نوع پیوندهای حیاتی باید همکاری کنند.زیرا زمانی که جوانی بر اثر مرگ مغزی دچار تصادف می شود و جوان دیگری در کشورش نیاز به این قلب دارد بهتر است که عمر دوباره ای به فرد بیمارداده شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: