کد خبر: ۵۵۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۴ - 2015March 23
شفا آنلاین:علیرغم اینکه اغلب والدین در خصوص سرماخوردگی نوزادان کاملا مطلع هستند کمتر مادری از علائم گرمازدگی در نوزاد خود آگاهی دارد.
به گزارش شفا آنلاین - دکتر اکبر کوشانفر متخصص کودکان گفت: معمولا گرمازدگی در شیرخواران سریعتر از بزرگسالان می‌تواند ایجاد شود در واقع زمانی که دمای محیط بسیار بالاست و هوا به قدر کافی جابه جا و تهویه نمی‌شود مرکز سیستم تنظیم درجه حرارت بدن در مغز از کار می‌افتد و به طور خودکار افزایش جریان خون به سمت پوست و گشاد شدن عروق سطحی منجر به تعریق می‌شود.

وی افزود: اگر درجه حرارت هوا خیلی بالا باشد بدن قادر به خنک کردن پوست از طریق تعریق نخواهد بود، به خصوص مواقعی که مقداری از مایعات بدن دفع شده باشد به همین دلیل نوزادان به دلیل وزن کم و کم بودن مایعات بدنشان بیشتر در معرض گرمازدگی هستند.

کوشانفر با بیان اینکه در زمانی که نوزاد دچار گرمازدگی شده ابتدا باید لباس‌های شیرخوار را از تن او در آورد، عنوان کرد: نوزاد را به فضایی خنک ببرید و بدنش را با آب ولرم یا حوله مرطوب خنک شستشو دهید البته آب نباید سرد باشد چرا که باعث انقباض عضلات می‌شود و تنفس را برایش سخت می‌کند.

وی تأکید کرد: به او مایعات خنک بدهید و در صورتی که هوشیار نیست هرچه سریعتر او را به پزشک برسانید.

وی برای پیشگیری از گرمازدگی در کودکان توصیه کرد: هنگام بیرون بردن نوزاد در فصل گرما حتما بر سرش کلاه بگذارید، لباس او حتما باید نخی باشد همراه خود در بیرون از منزل آب داشته باشید و اگر هوا گرم بود مرتب پیشانی، موها و گردن او را مرطوب کنید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: