کد خبر: ۵۵۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۴ - 2015March 21
شفاآنلاین-افزایش قند خون فرد مشکلاتی در سیستم قلبی_ عروقی، کلیه ها، چشم و اعصاب ایجاد می‌کند.
به گزارش شفا آنلاین،گلوکز یک قند ساده موجود در خون است و لوزالمعده تولید 2 هورمون به نام‌های انسولین و گلوکاگون را برعهده دارد. انسولین و گلوکاگون نیز قند خون بدن فرد را تنظیم می‌کند.

زمانی که بدن به قند نیاز پیدا می‌کند، لوزالمعده تنظیم انسولین را انجام می‌دهد و انسولین نیز جذب قند را به سلول‌های مختلف بدن بر عهده می‌گیرد. سلول ها نیز به عنوان منبع انرژی به قند نیاز دارند و بعضی اوقات قند در عضلات یا کبد به شکل گلیکوژن ذخیره می‌شود، گلوکاگون نیز هورمونی دیگر و رقیب انسولین محسوب می‌گردد.

زمانی که مقدار قند خون در بدن کاهش پیدا می‌کند، گلوکاگون ترشح می‌شود. این ماده در زمان ورزش یا فعالیت بدنی شدید که عضلات به انرژی بیشتری نیاز دارند، ترشح می‌شود. همچنین در زمان کاهش انسولین، گلوکاگون، گلیکوژن را که نوع ذخیره شده گلوکز است، تجزیه می کند. کبد فرد قند را به جریان خون تحویل می‌دهد و در نتیجه مقدار گلوکز یا قند خون در حد طبیعی تنظیم می‌شود، سپس لوزالمعده میزان تولید گلوکاگون را کاهش می‌دهد و ترشح انسولین را آغاز می‌کند.

دیابت یک نوع اختلال در سوخت و ساز بدن است که در آن انسولین به میزان کافی برای استفاده بدن وجود ندارد و در نتیجه قند خون به درون سلول‌ها راه نمی‌یابد.

افزایش قند خون فرد در درازمدت مشکلاتی در سیستم قلبی_ عروقی، کلیه ها، چشم و اعصاب ایجاد می‌کند. برای انجام آزمایش قند خون فرد باید به مدت 8 تا 12 ساعت ناشتا باشد.

برای تشخیص بیماری دیابت آزمایش‌های مختلفی چون آزمایش قند خون ناشتا، چالش قند، تحمل قند، قند غیرناشتا و درصد هموگلوبین ای وان سی انجام می‌شود.
باشگاه خبرنگاران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: