کد خبر: ۵۵۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴:۰۰ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 20
شفاآنلاین :مدير كل دفتر مديريت بيمارستاني و تعالي خدمات باليني با بيان اينكه اصطلاح بازار سياه كليه در ايران صدق نمي كند، گفت: ایران جزو کشورهایی است که دارای بازار سفید پیوند کلیه در جهان است و علت این امر، روال شفاف و سالم اهدای عضو است.

به گزارش شفاآنلاین، دكتر سيد احمد تارا،بیان اینکه در كشور 27 الي 28 هزار بيمار دياليزي وجود دارد، افزود: ظرفيت پيوند كليه كشور در سال زير 2 هزار پيوند بوده، اين در حالي است كه اميدواريم  اين ميزان پيوند را با كنترل، نظارت و ساماندهي وضعيت بيماران تا سال 1394 به 3500 برسانيم.
وي ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته قصد داریم تا بیماران هم از ظرفیت پیوند کلیه از افراد زنده و هم افرادی که دچار مرگ مغزی شده اند استفاده کنند. به این منظور به دنبال استفاده از توان یک سازمان مردم نهاد در کشور هستیم؛ كه بر اساس این طرح هیچ بیمارستانی حق پیوند کلیه ندارد مگر انجمن حمایت از بیماران کلیوی مجوز آن را صادر کرده باشد.
مدیر کل دفتر امور بیمارستان های وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به اجراي برنامه هاي مدون و جامع در راستاي پيوند كليه، دياليز، شناسايي گروه هاي پرخطر و ... توسط وزارت بهداشت طي سال آينده، اظهاركرد: بسیاری از اعلامیه هایی که با عنوان فروش کلیه در سطح شهر نصب شده است با قصد کلاهبرداری از افراد نیازمند بر روی در و دیوار نصب می شود و بدین وسیله از افراد کلاهبرداری می کنند. از اين رو، بیمارانی که دچار نارسایی کلیه هستند به اعلامیه هایی که در سطح شهر مبنی بر فروش کلیه نصب شده توجه نکنند. بنابراين بهترين شكل نظارت بر دلالي كليه، اين است كه بيماران تنها از طريق انجمن حمايت از بيماران کلیوی اقدام به پيوند كنند.
مدير كل دفتر مديريت بيمارستاني و تعالي خدمات باليني در پايان خاطرنشان كرد: در بحث بيماريابي، بايد بر روي افراد در معرض بيماري كليوي تمركز كنيم و با شناسايي گروه هاي پرخطر همچون سالمندان، افراد ديابتي و فشار خون و اعضاي خانواده آن ها و كنترل وضعيت سلامتي آن ها اقدام به شناسايي بيماران كليوي كنيم تا بتوانيم از حاد شدن بيماري آن ها بكاهيم تا انشاء الله ديگر هيچ بيماري نيازمند پيوند كليه نباشد.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بهروز برومند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۹
0
0
بادرود و شادباش نوروزی یکبار دیگر یادآوری میکنم که با پیشرفت شگفت انگیز دانش پزشکی دیگر نیاز نداریم که به کلیه از دید یک کالا نگاه کنیم و باید به روشنی خرید و فروش اندام را از میان برداریم . باید بازار خرید فروش کلیه را بست . نباید دلخوش بود که بازار ما بازار سیاه نیست ! برای پیوند اندام هیچ بازاری پسندیده نیست نه سیاه و نه سپید آن امید که در سال نو مابتوانیم از بروز بیماری و نارسائی کلیه کاسته و همزمان پیوند اندام از مرگ مغزی را گسترش دهیم. راه های دیگر با اخلاق ایرانی همخوانی ندارد.اینکه در آلمان یا آمریکا و یا هر کشور دیگری نادرستی هائی در کار است نباید مارا دلخوش نماید که مااز بهتر شدن چشم بپوشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: