کد خبر: ۵۵۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۴ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 17
شفاآنلاین-نشست ویژه هسته ای ایران و اروپا در حالی از روز دوشنبه 25 اسفند آغاز شده که برخی رسانه ها و مقامات سیاسی با ابراز خوش بینی ، این نشست را پایه و اساسی برای توافق نهایی ایران و 1+5 و نگارش توافق نامه سیاسی توصیف کرده و برخی نیز با احتیاط دیپلماتیک نتایج ان را به پایان گفت وگو و ضرب الاجل تعیین شده منوط می دانند.
به گزارش شفا آنلاین،نشست ویژه هسته ای ایران و اروپا با حضور وزیران خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان، فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونان آنها دوشنبه در بروکسل آغازشد؛ نشستی که به دعوت و هماهنگی موگرینی برگزار شد و قرار است در لوزان ادامه یابد.

این نشست در حالی برگزار شد که پیش از آن، ظریف در دیدار با فیلیپ هاموند وزیرخارجه انگلیس، آخرین تحولات منطقه ای و روند مذاکرات هسته ای را بررسی کرد.

در این دیدار، طرفین بر تلاش مشترک کشورهای مذاکره کننده در جهت نزدیک کردن فاصله ها و دستیابی به توافق تأکید کردند.

ظریف و هاموند بر یافتن راه حل ها، توافق روی آنها و نهایت استفاده از فرصت مهم باقیمانده تأکید کردند.

وزیران خارجه ایران و انگلیس همچنین بر اهمیت افزایش رایزنی ها بین ایران و اتحادیه اروپا تأکید و آخرین وضع روابط دوجانبه در جهت جلو بردن روابط و حل مشکلات موجود را بررسی کردند.

این نشست ها به منظور رسیدن ایران و 1+5 به توافق نهایی به منظور رسیدن به مرحله نگارش توافقنامه مورد نظر برگزار می شود و برآیند اظهار نظرهای مقامات سیاسی و تحلیل رسانه ها درباره نتایج نشست های یاد شده از منظر مقامات و رسانه های دنیا، مثبت ارزیابی شده است.



*جدیت دیپلمات های ایرانی

ویلیام برنز مقام ارشد سابق وزارت خارجه آمریکا درباره مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 گفت: دیپلمات های ایرانی، جدی و حرفه ای هستند و با تمام وجود تلاش می کنند بهترین توافق ممکن را برای ایران رقم بزنند و از همان زمانی که توافق موقت ژنو در نوامبر سال 2013 (آذر ماه 1392) شکل گرفت، مصمم بودند که به طور جدی برای دستیابی به راه حل جامع گام بردارند.

این دیپلمات بازنشسته آمریکایی درباره چشم انداز آتی مذاکرات و امکان دستیابی به توافق تا پایان ماه مارس (11 فروردین ماه 1394)، گفت: رییس جمهوری (اوباما) و کری (وزیر خارجه آمریکا) و همچنین ایرانی ها بخوبی می دانند که به لحاظ زمان در شرایط ویژه ای قرار دارند اما هنوز مسایل مهم بسیاری باقی مانده که باید مورد بحث قرار گیرد. باید منتظر ماند و دید که چه روی خواهد داد.



*دستیابی به توافق هسته ای

جان کری وزیر امورخارجه آمریکا در گفت وگو با سی بی اس نیوز، بیشتر اختلافات بازدارنده از دستیابی به توافق هسته ای با ایران را سیاسی دانست تا فنی.

به گزارش آسوشیتدپرس از واشنگتن، کری که از اواخر روز جاری مذاکرات را در چارچوب گروه 5+1 با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در باره برنامه هسته ای این کشور در لوزان سوییس از سرمی گیرد، افزود: واضح است که اختلافاتی نیز به علت های فنی وجود دارند.

وی با تأکید بر پایبندی تهران به همه تعهدات خود در همه بخش های توافق حدود یک سال پیش، ابراز امیدواری کرد که دستیابی به این توافق در چند روز آتی امکان پذیر شود.

کری افزود: به طور کلی اکنون بیشتر اختلاف ها بر سر تصمیم های سیاسی است که باید به منظور اثبات مسالمت آمیز بودن این برنامه، گرفته شود.

مصاحبه کری یک روز پس از ارسال نامه هشدار آمیز دنی مک دونو رییس ستاد کاخ سفید به باب کروکر رییس کمیته روابط خارجی سنا در باره عدم مداخله در روند مذاکرات هسته ای با ایران، صورت گرفت.



*موگرینی و توافقات هسته ای

فدریکا موگرینی مسؤول سیاست خارجی اروپا در مورد چشم انداز یک توافق هسته ای پایدار با ایران ابراز خوشبینی کرده است.

خبرگزاری آلمان در گزارشی آورده است که موگرینی پس از مذاکرات شامگاه دوشنبه شب با همتاهای آمریکایی، ایرانی، آلمانی، فرانسوی و انگلیسی خود، نشست بروکسل را ثمر بخش خواند و گفت: این نشست در نهایت می تواند به پیشرفت بیشتر فرآیند مذاکرات هسته ای با ایران کمک کند.

وی بر عزم و اراده اش و همچنین دیگر وزیران خارجه سه کشور اتحادیه اروپا به همراه آمریکا برای حصول یک توافق نهایی با ایران پس از دوازده سال مذاکرات هسته ای با تهران صحه گذاشت.



*فرصت منحصر بفرد توافق

فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان نیز به دنبال نشست ویژه دوساعته در بروکسل در مورد مذاکرات هسته ای با ایران، بر ایجاد ' فرصت منحصر بفرد ' برای نیل به یک توافق در مورد برنامه هسته ای تهران تأکید کرد.

مایر پس از ملاقات و گفت وگو با همتاهای آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی و ایرانی خود گفته است: گروه سه به علاوه سه (متشکل از سه عضو اتحادیه اروپا و سه غیر اروپایی) از فرصت منحصر بفردی برای حل دائمی مسأله هسته ای برخوردار است. ما نباید با بی دقتی این فرصت را از دست بدهیم.

وی افزود: ما در طول روزها و هفته های آتی از هیچ تلاشی برای رسیدن به یک توافق دائمی فروگذار نخواهیم کرد.

وزیر خارجه آلمان بر این نکته صحه گذاشت که مذاکرات وارد 'مرحله سرنوشت سازی' شده و افزود: پارامترهای فنی برای حل اختلاف هسته ای روی میز قرار دارد.

خبرگزاری آلمان از دیپلمات هایی که از آنان نام نبرده، نقل کرد که آنها احتمال پیشرفت در مذاکرات هسته ای با ایران را تا پایان هفته مردود نمی دانند.



*مذاکرات هسته ای و رسانه های هندی

رسانه های هندی با انتشار خبر دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در لوزان سوییس، نوشتند که دو طرف برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات در فرصت باقیمانده، بر تلاش خود افزودند.

روزنامه تایمز او ایندیا نوشت: با وجود مخالفت کنگره، ایران و آمریکا در حال تلاش برای دست یافتن به توافق هستند.

به نوشته این روزنامه، واشنگتن و تهران تلاش می کنند با نزدیک شدن به ضرب الاجل، شانس دست یافتن به توافق را بیشتر کنند.

این روزنامه در ادامه نوشت: جان کری روز یکشنبه وارد سوئیس شد تا مذاکرات هسته ای را با ظریف وزیر امور خارجه ایران ادامه دهد.

این روزنامه به نقل از یک دیپلمات نوشت: هرچند دو طرف نسبت به رسیدن به یک توافق جامع اظهار نظری نکرده اند اما در دور آخر مذاکرات، تفاوتهای جدیدی میان مذاکره کنندگان آشکار شده است.

روزنامه انگلیسی زبان ایشین ایج نیز روز دوشنبه به نقل از مک کنل رییس حزب جمهوری خواه آمریکا نوشت: باراک اوباما در حال رسیدن به یک توافقنامه بد با ایران است و کنگره با این توافق مخالفت خواهد کرد.

وی افزود: رییس جمهوری آمریکا نمی خواهد کنگره در مذاکرات هسته ای با ایران دخالتی داشته باشد و از این بابت ما نگران هستیم.

روزنامه هندوستان تایمز نیز به نقل از جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نوشت: موانع بر سر راه توافق هسته ای بین ایران بیشتر سیاسی است تا فنی.

این روزنامه در ادامه به نقل از جان کری افزوده است: تاکنون ایران همه اصول توافق کوتاه مدت هسته ای را که سال پیش به امضا رسید، عمل کرده است.

از سوی دیگر، جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران این بحث را رویه معمول دانست و تأکید کرد که توافق ایران و 1+5 باید به تصویب شورای امنیت سازمان ملل برسد تا هرگونه اقدام و تهدید کنگره مبنی بر اعمال تحریم جدید علیه ایران اقدامی غیر قانونی تلقی شود.



*توافق نیاز ضروری آمریکا، اروپا و خاورمیانه

پایگاه تحلیلی آتلانتیکو در مقاله ای، سه عامل وجود داعش، نیاز اروپا به گاز و نیز نبود امکان چشم پوشی از اقتصاد ایران را سه دلیل لزوم دستیابی به توافق هسته ای با تهران عنوان کرد و نوشت: خاورمیانه، اروپا و آمریکا همه نیازمند این توافق هستند.

اردوان امیر اصلانی حقوقدان و تحلیلگر ایرانی- فرانسوی در مقاله ای که با عنوان 'سه دلیل خوب برای امضای توافق هسته ای با ایران' در این پایگاه منتشر شد، آورده است: 'نبود توافق، نخست این مساله را در سرزمین های به خاک و خون کشیده شده عراق و سوریه مطرح خواهد کرد که جز ایران چه کشوری خواهد توانست به تاخت و تاز وحشیانه وهابیت تکفیری که هیچ نظر مخالف با هنجارهای اسلام حنبلی رادیکال تاب نمی آورد، پایان دهد؟

'آیا دولت های عربی و در رأس آنها اردن می توانند بدون همکاری ایرانیان و متحدانشان به عنوان نخستین اهداف داعش که انگیزه حیاتی برای مبارزه دارند با خشونت قرون وسطایی مدعی خلافت اسلامی مقابله کنند؟'

وی ادامه داد: استقلال انرژی اروپا در فضای جنگ سرد ناشی از سردی روابط این قاره با روسیه و شرکت گازپروم، مسأله دوم را مطرح می کند که جز ایران کدام کشور ذخیره گازی کافی را در اختیار دارد تا به اروپا در مورد تأمین انرژی اطمینان دهد؟

مقاله نویس با چند پرسش در مورد اقتصاد ایران و شیوه بازگشت آن به نظام مالی بین المللی به عنوان سومین مسأله ادامه داد: از منظر اقتصادی، فراموش کردن ایران همانند فراموش کردن چین امری ناممکن است.

سعودی ها و متحدان عربشان در خلیج فارس، دیپلماسی نقشه راه را به عنوان تنها ابزار دیپلماتیک زرادخانه هایشان به کار گرفته اند. فریادهای هشدار آنان هم بیهوده است و به نظر نمی رسد که دنیای عرب دل نگران مساله هسته ای ایران باشد.

خاورمیانه، اروپا و آمریکا به واقع همگی به توافق بر سر مسأله هسته ای ایران، نیازمند هستند.



*بررسی لغو تحریم های سازمان ملل

خبرگزاری رویترز در گزارشی از بررسی و رایزنی گروه 1+5 برای لغو تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران خبر داد و این موضوع را امتیازی به تهران دانست که در ازای آن امید به مصالحه ای از سوی طرف مقابل می رود.

این خبرگزاری از لوزان سوئیس محل برگزاری دور کنونی مذاکرات هسته ای نوشت: مقامات می گویند پس از اینکه اروپا و آمریکا تمایل خود را برای مصالحه به منظور تعلیق تحریم های شورای امنیت علیه ایران نشان دادند، به گامی مشابه توسط تهران امیدوارند.

مقامات غربی می گویند تحریم های سازمان ملل متحد بسرعت پس از رسیدن به توافق و تأیید آن در شورای امنیت این سازمان قابل لغو است.

افراد آگاه از روند مذاکرات نیز گفته اند؛ این امتیاز توسط آمریکا به ایران است، زیرا واشنگتن از مدت ها قبل اصرار داشته که تحریم های سازمان ملل متحد باید ادامه یابد اما تحریم های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا ممکن است بعد از رسیدن به توافق تعلیق شود.

یک مقام غربی که خواست نامش فاش نشود، گفت: این تغییری سریع و عمده در مواضع آمریکاست و امیدواریم ایرانی ها با دادن امتیازاتی توسط خود، از این امر استقبال کنند. تاکنون بیشتر امتیازات یک طرفه بوده است؛ با آنکه اخیراً شاهد پیشرفت جزیی بودیم.



نگارش پس از توافق

محمد جواد ظریف در دیدار فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: نگارش توافق هنگامی آغاز می شود که درباره راه حل ها گفت وگو و بر سر آنها به نظر واحد برسیم.

وی گفت: باید در باره راه حل ها صحبت و روی آنها توافق کرده و سپس نگارش را آغاز کنیم. روی هیچ موضوعی توافق نخواهد شد مگر آنکه درباره تمامی موضوعات توافق شود.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: ما همواره برنقش اروپا و توسعه همکاری ها با کشورهای اروپایی تأکید کرده ایم و دستیابی به توافق در موضوع هسته ای می تواند جهشی در این همکاری ها ایجاد کند.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: