کد خبر: ۵۵۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۵ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 16
شفا آنلاين-بدن به انواع ويتامين ها و مواد معدني نياز دارد. به بيان ديگر سلامت بدن در گرو تأمين ۱۳ نوع ويتامين و ۱۹ نوع ماده کاني است اما شايد اين سوال برايتان مطرح شود که تفاوت ميان ويتامين ها و مواد کاني چيست؟
*ترکيب ها در مقابل عنصرها:

ويتامين ها و مواد کاني، هر دو ماده مغذي طبيعي است که مي توانيد در منابع غذايي مختلف آنها را پيدا کنيد اما ويتامين ها جزو ترکيب هاي شيميايي است و مواد کاني جزو عنصرهاي شيميايي.

ويتامين ها از عنصرهاي مختلف تشکيل شده مانند کلسيم، منيزيم و آهن، ماده کاني نيز عنصرهاي منفرد است.

*عملکردهاي متفاوت:

ويتامين ها در مديريت واکنش شيميايي بدن نقش دارد.

اين امر شامل چگونگي استفاده بدن از غذا براي تأمين انرژي و حفظ و تنظيم بافت بدن است. مواد کاني نيز در توليد هورمون ها، حفظ منظم ضربان قلب و توليد استخوان نقش دارد. ويتامين ها و مواد کاني هر يک نقش خاصي دارند. بنابراين، مصرف تنها ويتامين ها يا مواد کاني براي حمايت از عملکردهاي حياتي بدن کافي نيست. لازم است که به اندازه کافي ويتامين و ماده کاني مصرف شود. مصرف کم يا زياد از هر يک از اين مواد مي تواند بيماري مانند ديابت، بيماري قلبي عروقي، پوکي استخوان، کم خوني، گواتر، راشيتيسم و بري بري ايجاد کند.

*ارگانيک در مقابل غيرارگانيک:

ويتامين ها و مواد کاني از لحاظ منشأ نيز متفاوت هستند.

ويتامين ارگانيک است و منبع گياهي و حيواني دارد در حالي که مواد کاني غيرارگانيک است و از خاک و آب به دست مي آيد.

*نياز متفاوت بدن:

بدن به ۱۳ نوع ويتامين نياز دارد. اين ويتامين هاعبارتند از ويتامين K,E,D,C,B12,B6,B3,B2,B1,A، بيوتين، اسيد فوليک و اسيد پانتوتنيک.

برخي از اين ويتامين ها محلول در چربي است و بدن مي تواند آن را ذخيره کند. اين ويتامين هاي محلول در چربي شامل ويتامين هاي D,A و K است.

ويتامين هاي ديگر محلول در آب است و قابل ذخيره در بدن نيست. ويتامين هاي محلول در آب شامل ويتامين هاي C,B12,B6,B3,B2,B1 و اسيد فوليک است. بدن به برخي مواد کاني نياز بيشتري دارد. مواد کاني مهم مانند کلسيم، منگنز، منيزيم، فسفر، پتاسيم، سلفور، کلورين و سديم با دوز بالا لازم است اما ديگر مواد کاني مانند آهن، يد، مس، فلورين، سلانيم، کروميم و روي در دوز پايين مورد نياز بدن است.

ميزان ماده کاني مورد نياز بستگي به سن، جنسيت و واکنش بدن دارد؛ بنابراين نياز به ماده کاني در هر فرد متفاوت است.

*ويتامين برخلاف ماده کاني آسيب پذير است:

ويتامين ها برخلاف مواد کاني در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت يا ماده شيميايي به آساني از بين مي رود. بنابراين، در نحوه پخت و نگهداري از غذاهاي غني از ويتامين بايد مراقب بود.

براي تأمين ويتامين ها و مواد کاني مورد نياز بدن لازم است يک برنامه غذايي متعادل حفظ شود. ويتامين ها و مواد کاني را مي توان از منابع طبيعي مانند غلات سبوس دار، گوشت، ماهي، ميوه، انواع سبزي، تخمه، مغز ميوه و تخم مرغ يا از منابع غني سازي شده مانند مکمل ها يا غذاهاي غني سازي شده به دست آورد.




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: