کد خبر: ۵۴۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 13
شفا آنلاین: تحقیق جدیدی نشان داده است که جویدن آدامس بدون قند، میزان دریافت کالری و میل به مصرف خوراکی‏ها شیرین را کاهش جویدن آدامس بدون قند، اشتها را نیز کنترل می‏کند.جویدن آدامس بدون قند، اشتها را نیز کنترل می‏کند.
به گزارش شفا آنلاین - تحقیق جدیدی نشان داده است که جویدن آدامس بدون قند، میزان دریافت کالری و میل به مصرف خوراکی‏ها شیرین را کاهش می‏دهد.

جویدن آدامس بدون قند، اشتها را نیز کنترل می‏کند.

افراد شرکت کننده در این تحقیق، 115 مرد و زن 18 تا 54 ساله بودند که همگی پیش از آن مرتبا آدامس می‌جویدند.

در این تحقیق از شرکت‌کنندگان خواسته شده بود که در دوره زمانی بین ناهار و عصرانه هر ساعت، 15 دقیقه آدامس بدون قند بجوند. در یک بعدازظهر دیگر، افراد در این زمان آدامس نمی‌جویدند.

نتایج اولیه این تحقیق شامل موارد زیر بود:

* جویدن آدامس بدون قند، میزان دریافت انرژی از طریق مصرف میان وعده‏های بعد از ظهر را تا 40 کالری کم می‏کند، به خصوص میزان دریافت انرژی از طریق مصرف خوراکی‏های شیرین تا 60 کالری، کاهش می‏یابد.

* با جویدن آدامس، میل به خوردن غذا و خوراکی‏های شیرین بین وعده ناهار و عصرانه کاهش می‏یابد و کمتر احساس گرسنگی می شود.

* با جویدن آدامس، میزان انرژی مورد نیاز بدن بین ناهار و عصرانه، حفظ می‏شود (یعنی نیازی به دریافت انرژی اضافه نیست) و احساس کسلی و خواب آلودگی کمتر می‏شود.

نتایج این بررسی در 19 آوریل (30 فروردین 88) در کنفرانس "زیست‌شناسی تجربی 2009" در نیواورلئانز آمریکا اعلام شد.

در کل، نتایج این تحقیق، نقش آدامس را در کاهش دریافت انرژی از طریق عصرانه و کنترل اشتها و کاهش میل به خوردن میان وعده‏ها ثابت کرد.

متخصیصن تغذیه معتقدند حتی اعمال تغییرات ناچیز در کالری دریافتی می‏تواند تاثیرات مهمی برای کنترل وزن در طولانی مدت داشته باشد.

این تحقیق نشان می‏دهد جویدن آدامس بدون قند، راهی آسان و کاربردی، برای کاهش مصرف میان وعده‏ها و خوراکی‏های شیرین است.

هزینه این بررسی را انستیتو علمی Wrigley تامین کرده است که بخشی از شرکتی است که آدامس تولید می‌کند.

امروزه اغلب از شيرين کننده هاي مصنوعي از قبيل ساخارين، آسپارتام، آس سولفام و سيکلامات جهت طعم دار کردن آدامس ها استفاده مي شود. مقدار موجود چنين شيرين کننده هايي در موادي از قبيل برخي مواد شيرين از جمله ، نوشابه هاي رژيمي و آدامس ها آنقدر نيست که از حد مجاز بيشتر شود و بنابراين خطري مصرف کنندگان را تهديد نمي کند.
در سال 1991 (حدود 13 سال)، تشکيلات دارويي ( فارماکوپه ) اروپا، طرح استفاده از آدامسي را داد که به کمک آن بيماري هاي دهاني و يا بيماري هاي ساير نقاط بدن به کمک موادي که از راه دهان و يا سيستم گوارشي جذب مي شوند قابل درمان هستند. با جاي دادن مواد دارويي در ترکيبات محلول در آب و يا در ترکيبات محلول در چربي، مي توان اين داروها را خيلي سريع (در عرض 15-10 دقيقه) پس از شروع جويدن آدامس و يا به کندي (طي ساعت ها) به بدن فرد رساند. از اين داروها مي توان فلوراید ( براي درمان و کاهش پوسیدهگیهای دندانی )، کلرهگزيدين (که يک ضد عفوني کننده موضعي است)، نيکوتين ( براي کاهش کشيدن سيگار با دريافت نيکوتين سيگار از طريق جويدن آدامس)، آسپيرين (ضد درد و التهاب)، ديمن هيدرينات (براي بيماريهاي رواني – هيجاني)، ديفن هيدرامين (داروي ضد حساسيت)، نيترات ميسلامدازول (درمانگر بيماري قارچي کانديدياز يعني همان برفک دهاني)، آنتي اسيدها (در تسکين و درمان ناراحتي معده)، و کافئين (به عنوان کاهش دهند خواب) را نام برد . جويدن آدامس به ويژه براي کودکان به عنوان روشي براي دريافت داروها بيشتر مورد توجه است.


فنتول

فنتول که يک ماده شيميايي افزودني است و بعضاً به آدامس ها افزوده مي شود با تأثير بر پرزهاي چشايي و سلول هاي بويايي، احساس خنکي خوشايندي را در مصرف کننده ايجاد کرده و از تشنگي فرد مي کاهد. حتي استفاده از آدامس به جاي بزاق مصنوعي در درمان خشکیدهان ناشي از برخي سرطان ها موفقيت آميز بوده و بيشتر مورد استقبال بيماران قرار گرفته است.
بايد توجه داشته باشيم که جويدن آدامس نبايد بر دريافت غذايي تاثير بگذارد و يا با کاهش حس تشنگي ( به طور کاذب ) ما را از مصرف مايعات باز دارد.
نکات منفي درمورد آدامس که دربرخي مطالعات علمي به آنها اشاره شده است عبارتند از:
1- استفاده از برخي خمير دندان ها و برخي آدامس ها بيش از خرابي داندان ها ، موجب انتقال و حفظ باکتري هايي مي شوند که عفونت ايجاد شده توسط آن باکتري ها در بدن، نهايتاً موجب ايجاد و يا تشديد بیماری های قلبی مي شود.
2- جويدن برخي آدامس ها ، موجب افت فشار خون مينيمم و افزايش ضربان قلب در بیماران قلبی شده، و احتمال خطر را در آنان افزايش مي دهد.
3- گاهاً جويدن آدامس هاي شيرين شده با برخي شيرين کننده ها موجب بروز واکنشهای حساسیتی در برخي افراد مي گردد. ضمناً محققان اعلام کرده اند که جويدن آدامس در بعضي افراد حساس و مستعد، موجب تحريک دستگاه گوارش مي شود. به علاوه مطالعه ي ديگر،مؤيد بالا رفتن احتمال خطر سرطان زبان درکساني بود که آدامس هاي با طعم دارچینزياد جويده بودند.
4- مصرف آدامس هاي حاوي کافئين (ماده تسکين دهنده موجود در قهوه) ممکن است به قدري بر خواب افراد اثر کند که موجب بیخوابی آنان شود.
علاوه بر ضررهايي که عده اي از محققان براي جويدن آدامس ذکر مي کنند، مواردي از پَريد ن آدامس به ريه افراد و خطرات عديده ي براي آن ذکر شده است. برخي از محققان بيان کرده اند که جويدن آدامس براي کساني که قرار است بيهوشي قبل جراحي داشته باشند بسيار خطرناک است وهمين کار ممکن است باعث مسدود شدن ريه شود. بنابراين افرادي که قرار است جراحي لوزه داشته باشند، بايد از جويدن آدامس در روز جراحي خودداري کنند. همچنين جويدن آدامس قبل از جراحي گوارشي با افزايش ترشحات گوارشي ، احتمال خطر را افزايش مي دهد
نکات مثبت درمورد آدامس، که دربرخي مطالعات علمي به آنها اشاره شده است عبارتند از:
-1 بهبودحافظه ی عملي و افزايش توان يادگيري کوتاه مدت و بلند مدت. نکته ي قابل توجه ديگر اين که برخي از محققان اعلام داشته اند که ، جويدن آدامس بخش جلوي شبکه ي کورتکس مغزي را فعال تر کرده و موجب پردازش بهتر اطلاعات مغز انسان مي شود.
-2 محققان معتقد هستند که نه تنها عضلات دهاني، بلکه فعاليت عضله ي زبان نيز، هنگام جويدن آدامس افزايش مي يابد و به دفع مواد سمي گروهي ازعضلات بدن کمک مي کند.
-3 نتايج بعضي ديگر از تحقيقات، نشانگر تأثير مثبت جويدن آدامس در کاهش موارد ريفلاکس بوده است. ضمناً جويدن آدامس در حين پياده روي، از بازگشت اسيد معده به مري جلوگيري مي کند.
-4 به نظر برخي ازمحققان ، استفاده از آدامس موجب کاهش احتمال خون ريزي لثه و تشکيل پلاک هاي دنداني مي شود.
-5 جويدن آدامسي که حاويگزیلتون و يا سوربيتول ( انواعي از قندها که داراي بنيان هاي الکلي شيميايي با جذب کند بوده و از آنها براي ساخت مرباي دیابتی ها استفاده مي شود) باشد، نه تنها به رشد باکتري ها کمک نکرده و باعث افزايش پوسيدگي دندان ها نمي شود، بلکه به کاهش پوسيدگي نيز کمک مي کند. اثر جويدن آدامس هاي گزيليتول و فلورايد، حتي از محلول هاي کلرهگزيدين و آمين فلورايد هم بهتر بود، گرچه استفاده از مسواک و خميردندان در جلوگيري از پوسيدگي دندان تأثير بهتري داشت.
مطالعاتي حتي بر روي سالمندان هم انجام شد و نتيجه اين بود که، جويدن آدامس در سالمندان ساکن خانه هاي سالمندان، موجب بهبود سلامت دهان و دندان آنها مي شود.
-6 برخي محققان بر اين باورند که، گزيليتول در جلوگيري از اوتيت مياني ( گوش درد) در افرادي که به دفعات از آدامس هاي حاوي اين ماده جويده باشند،موثر است.

آدامس جویدن: قسمتی از رژیم غذایی شما!

آدامس جویدن می تواند به کنترل اشتهای شما کمک نماید. در یک مطالعه که در دانشگاه "کالدونیان گلاسگو" انگلیس انجام شد، نشان داد کسانی که در بین وعده های غذایی شان آدامس می جویدند، در وعده های غذایی یا میان وعده های بعدی، غذای کمتری خوردند.

حال این سوال پیش می آید: چه جادویی در پشت این مطلب نهفته است؟

این مساله می تواند به دلایل مختلفی باشد:

* یک عقیده این است که آدامس جویدن موجب می شود تا نیاز به جویدن چیزهای دیگر مثل غذا از بین برود. شما هنگامی که آدامس می جوید، هیچ چیز دیگری را ناخواسته و بدون فکر نمی خورید.
آدامس جویدن می تواند به کنترل اشتهای شما کمک نماید.

* نظر دیگر این است که طعم و مزه آدامس میل و رغبت شما را به طعم و مزه دیگری در دهانتان از بین می برد. این موضوع در آدامس های نعنایی بیشتر صدق می کند. تصورش را بکنید؛ یک آدامس نعنایی را در دهانتان می گذارید و می جوید، سپس یک لیوان آب پرتقال می خورید. ( چه احساسی دارید؟)

جویدن یک بسته آدامس بدون قند چیزی حدود 5 تا 10 کالری به شما می دهد، در صورتی که جویدن یک ساعت آن باعث سوزاندن 10 کالری می شود!

به هر حال، بعضی تحقیقات اشاره می کنند خوردن زیاد آدامس می تواند برای دندان ها یا ماهیچه های آرواره و یا هر دو مضر و زیان آور باشد، پس با دندان پزشک تان در این مورد مشورت نمایید.

با این حال آدامس بدون قند می تواند به کاهش پلاک دندانی و یا کرم خوردگی های دندانی کمک نماید.

اگر شما جزء آن دسته افراد هستید که تلاش و کوشش زیادی می کنید تا بعد از وعده غذایی اصلی چیزی نخورید یا برای جلوگیری از خوردن میان وعده های شیرین هنگام خواب تقلای زیادی می کنید، بیایید جویدن یک آدامس بدون قند را امتحان نمایید.
این امر به شما کمک می کند تا:

* متوجه شوید وعده غذایی تان به پایان رسیده.

* از خوردن سرپایی یا ناخنک زدن های شما جلوگیری می کند.

* تمایل و اشتهای زیادتان به مواد شیرین را کاهش می دهد.

خوردن یک آبنبات کوچک نعنایی و یا مسواک زدن دندان ها بعد از یک وعده غذایی هم می تواند همین کمک را به سادگی انجام دهد.

شما هم می توانید امتحان کنید و ببینید که خوردن آدامس می تواند به کنترل اشتهای تان کمک نماید و میل و خواسته تان به خوردن بعضی غذاها را کاهش دهد یا خیر.

برچسب ها: آدامس ، کالری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: