کد خبر: ۵۴۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۷ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 13
شفاآنلاین :محققان انگلیسی موفق شدند، از نانو لوله‌های طلا برای شناسایی و از بین بردن سلول‌های سرطانی در موش استفاده کنند.

به گزارش شفاآنلاین، «سانجی یی» یکی از محققان طرح استفاده ازنانو لوله‌های طلا برای درمان سرطان از دانشگاه لیدز گفت: بسیاری از تومورهای سرطانی بعد از انجام عمل جراحی دوباره رشد می‌کنند، معمولا از شیمی درمانی یا رادیو درمانی بعد از عمل جراحی برای ممانعت از رشد سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود اما این روش‌ها عموماً عوارض جانبی جدی برای بیمار به همراه دارند.

وی بیان کرد: نانو لوله‌های طلا، ساختارهای لوله‌ای شکلی هستند که دارای پتانسیل بالایی در تشخیص و درمان بیماری‌ها دارند.

محققان این پروژه می‌گویند: استفاده از یک روش جدید که در آن طول نانو لوله‌های کربنی کنترل می‌شود، کلید اصلی این پروژه است، با کنترل طول نانو لوله، محققان می‌توانند نانو لوله‌های طلا با ابعاد مناسب تولید کنند که قادر به جذب پرتوهای مادون قرمز نزدیک باشد.

«استیو ایوانز» یکی دیگر از محققان این طرح افزود: بافت‌های انسان در برابر برخی فرکانس‌ها شفاف است، به همین دلیل است که با تابش نور شعله آتش به بدن، بخشی از دست شما قرمز دیده می‌شود، زمانی که نانو لوله‌های طلا درون بدن به حرکت درمی‌آیند، اگر پرتوی با فرکانس مناسب به بدن تابیده شود، نانو لوله‌ها می‌توانند این پرتوها را جذب کنند، این انرژی به گرما تبدیل می‌شود.

وی بیان کرد: اگر از لیزر پالسی برای این کار استفاده شود می‌توان دمای بافت‌های اطراف نانو لوله‌ها را به قدری افزایش داد که موجب از بین رفتن سلول‌های سرطانی شود.

این گروه تحقیقاتی موفق شدند این روش را به گونه‌ای کنترل کنند که بتوان از آن برای تصویربرداری و از بین بردن سلول سرطانی استفاده کرد. برای مشاهده نانو لوله‌های طلا، محققان ازتوموگرافی نوری صوتی چند طیفی (MSOT) استفاده کردند، آن‌ها این نانو لوله‌ها را از طریق دهان وارد بدن موش کرده و در نهایت با این روش از آن‌ها تصویربرداری کردند.

نانو لوله‌ها در نهایت از طریق مدفوع از بدن موش خارج شدند، در نتیجه مشکل سمی بودن برای بدن نیز برطرف خواهد شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: