کد خبر: ۵۴۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 10
وزیر بهداشت در مراسم بزرگداشت روز شهید:
شفاآنلاین-وزیر بهداشت با بیان اینکه شهدا به گروه یا صنفی خاص متعلق نیستند گفت:ضرورت دارد که فرهنگ ایثار را به نسل های دوم و سوم منتقل کنیم.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر سید حسن هاشمی در مراسم بزرگداشت روز شهید که در وزارت بهداشت در حال برگزاریست، گفت: واقعیت این است که ما آنطور که باید نتوانستیم فرهنگ ایثار را به نسلهای دوم و سوم منتقل کنیم.

وی با اشاره به حضور کمرنگ نسل جوان در مراسم تجلیل شهدا اظهار کرد: در جشنواره‌ای که در خصوص تجلیل شهدا در یکی از دانشگاه‌ها برگزار شد، اکثرا خانواده‌های شهدایی که باید از آنها تجلیل می‌شد حضور داشتند و تعداد معدودی دانشجو حضور داشت.

هاشمی تاکید کرد: شهدای ما همه قهرمانان ملی و متعلق به همه کشور هستند و نمی‌توانیم آنها را برای یک گروه یا صنف خاص مصادره کنیم زیرا اینها متعلق به همه مردم هستند. زمانیکه به تصاویر شهیدانی مثل باکری، خرازی، باقری، بهشتی و... نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که اینها خودشان یک ملت بودند و محصور کردن آنها به یک گروه ظلم به آنهاست.

وی در همین راستا افزود: باید در دانشگاه‌های علوم پزشکی همه و دانشجویان و اساتید جوان در مراسم بزرگداشت شهیدان شور و شوق داشته باشند. همه باید پای انقلاب باشند. بهای انقلاب ما در گرو و ضمانت تقدیر و تعهد به شهدا، جانبازان و ایثارگران است، اگر آنها نبودند جمهوری اسلامی هم نبود و تداوم پیدا نمی‌کرد.

هاشمی با بیان اینکه قدرشناسی تنها در نصب بیلبورد و برگزاری مراسم نیست گفت: قدرشناسی باید عملی باشد. شهدا نیز مانند فرزندان ما در دانشگاهها بودند که در کوره انقلاب ساخته شدند و از افراد عادی به افراد آسمانی تبدیل شدند.

وی تصریح کرد:هاله تقدس دور شهدا نکشیم تا نسل امروز را از آنها دور نکنیم. باید این قالب ها را بشکنیم. فاصله بسیاری از جوانان به شهدا کمتر از ماست. باید با چشم دل به آنها نگاه کرد نه با چشم ظاهر. باید رفتارها را تغییر داد تا افراد را مجبور به دورویی و نفاق نکنیم که جلوی ما به یک شکل برخورد کنند و در جمع خودشان به شکلی دیگر.

وزیر بهداشت خطاب به مدیران وزارت بهداشت گفت: مسیولیت شما خیلی سنگین است هرچند که همه شما خود جزو ایثارگران و خانواده شهدا هستید اما به اعتبار مسئولیتی که دارید باید سال ٩۴ را به شکلی دیگر آغاز کنیم. باید به گونه‌ای باشد که مدیران در جمع‌های دانشجویی حضور یابند و دانشجو محور باشد، نباید کاری کنیم که همه چیز دولتی باشد.

هاشمی ادامه داد: در زمان انقلاب در برگزاری اعیاد مذهبی جوانان سر از پا نمی‌شناختند، اگر مراسمی بود به صورت خودجوش بود و اینطور نبود که مثلا روابط عمومی وزارت بهداشت کاری انجام دهد. این کارها زمانی جاودانه است که خودجوش و در نهاد فرزندان این کشور باشد.

هاشمی همچنین اظهار کرد: جوانان باید مراسم تجلیل از سرداران دیروز را از خودشان بدانند باید به نحوی عمل کنیم که ما مدیران در مراسم دانشجویان شرکت کنیم یعنی فضا و شرایط را فراهم کنیم و جوانان و دانشجویان پیش قراول باشند. در عین حال این مراسم ها نباید خیلی حزن آلود باشند چراکه از عزیزترین افراد و خانواده‌ها شان تقدیر می‌کنیم.

وزیر بهداشت همچنین گفت: ما در کشور از چیزهای با ارزشی که داریم، تقدیر نمی‌کنیم. به همین خاطر جوانان ما شناختی از شهدا ندارند. وزارت بهداشت باید از تکریم شهدا و ایثارگران حمایت کند و دانشگاه‌ها موظف هستند که این کار را انجام دهند. کسی در وزارت بهداشت به چشم هزینه به این کارها نگاه نمی‌کند، بنابراین در این مسیر نباید از چیزی فروگذار کنیم.

هاشمی با بیان اینکه شهدا و خانواده‌هایشان با خدا معامله کردند و باید انگیزه‌های معنوی داشته باشند، گفت: من به عنوان عضوی از دولت می‌گویم که اگر بخواهیم ایثارگری را در این زمان خاص در کشور استمرار ببخشیم، شکل آن فرق می‌کند. ایثارگری دیروز حضور در جبهه‌های نبرد بود اما امروز و در این وزارتخانه کار، کار و کار است و همچنین مبازه با فساد و آسیب‌های اجتماعی. باید گفت که بیشترین آزار فساد در جامعه متوجه خانواده‌های شهدا و ایثارگران است.

وی تاکید کرد: آنچه که ضرورت دارد، توجه به ابعاد فرهنگی جامعه است که باید در رفتارما متجلی شود و نه در بیان ما. مردم از رفتار مسوولان الگوبرداری می‌کنند. حرف‌ها تابلوهایی است که در گنجه‌ها می‌ماند و فراموش می‌شود، اما آنچه که می‌ماند، رفتار ماست.

وزیر بهداشت در پایان با اشاره به ایثارگری پزشکان، امدادگران و پرستاران در هشت سال دفاع مقدس، اظهار کرد: امیدوارم که با کارهایی که در وزارت بهداشت انجام می‌دهیم، شرمنده مردم و خانواده شهدا نباشیم.

  در این مراسم همچنین مشاور امور شاهد و ایثارگران وزارت بهداشت از افتتاح سامانه جامع اطلاعات شاهد و ایثارگر که سایتی شامل اطلاعات ایثارگران است، خبر داد و این سامانه در همین مراسم، افتتاح شد.

همچنین در این مراسم که با حضور همسر ریاست جمهوری و همسر وزیر بهداشت و حجت‌الاسلام شهیدی، رییس بنیاد شهید برگزار شد، حجت‌الاسلام شهیدی گفت: باید بکوشیم تا شهدا را زنده نگه داریم و طبق گفته ریاست جمهور باید فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه باقی بماند.

شهیدی همچنین اظهارکرد: برخی از واژه‌ها در بین مردم از قداست خاصی برخوردار است و مردم برای این واژه‌ها احترام و ارزش خاصی قائل هستند. واژه‌ای که از بعد از انقلاب در بین مردم ما رنگ بیشتری گرفت و ارزش بیشتری پیدا کرد، واژه "شهید" است. شهید یعنی کسی که در راه خدا و برای حفظ کلام خدا و اعتقاداتش حرکت می‌کند و به شهادت می‌رسد. بنابراین شهید در جامعه ما ارزش بالایی دارد و در قرآن خدا او را زنده اعلام می‌کند.

وی با اشاره به ارزش بالای شهید در احکام دینی اسلام گفت: اگر امروز در جامعه ما برای شهدا احترام قائل هستند، این دستور دینی و قرآنی ماست. شهدا فداکاری کردند و این فداکاری قابل جبران نیست. ایستادگی دیروز آنها عزت امروز ما و تعالی فردای ماست و همه اینها در گروی فداکاری و ایثار، ایثارگران بوده است.

شهیدی با بیان اینکه 22 اسفندماه را با نام روز شهید نامگذاری کردیم و این تاریخ در تقویم کشور درج شد، گفت: از سال گذشته این روز را پررنگ‌تر کردیم تا فرهنگ ایثار و شهادت در کشور باقی بماند.

وی همچنین گفت: حدود 86 خانواده شهید داریم که 5 شهید تقدیم انقلاب کردند و چنین کارهایی قابل جبران نیست، اما امیدواریم که عزت دنیا و آخرت برای ایثارگران، شهدا و خانواده‌های آنها باشد.

  در پایان این مراسم از خانواده‌های شهدا توسط وزیر بهداشت تجلیل به عمل آمد.

ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: