کد خبر: ۵۴۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 09
شفاآنلاین-«سينتيا فيليپس» ۵۷ساله يک زن زحمتکش است که ۸ماه از زمان جراحي جايگزيني زانوي راست وي مي گذرد. او علاوه بر مديريت کردن باشگاه ورزشي و مربيگري شخصي، در پستخانه نيز کار مي کند. بلند کردن و جابه جا کردن بسته ها بخشي از کارش است. اگرچه شکايتي ندارد ولي هميشه حواسش به زانوي مصنوعي اش است.
به گزارش شفا آنلاین،با ديدن شرايط وي، اين سوال برايم مطرح شد که جراحي جايگزيني زانو براي چه افرادي مناسب است و اين افراد به چه مراقبت هايي نيازمند هستند.

عمل به همه توصيه نمي شود

دکتراستيون تازلو، جراح ارتوپد مي گويد، بيماران تنها زماني به فکر جراحي باشند که واقعا به عمل جراحي نياز باشد. عمل جايگزيني زانو براي افرادي مناسب است که دچار آسيب جدي شده باشند و در انجام کارهاي روزانه مانند راه رفتن، بالا رفتن از پله  و ... محدوديت شديدي داشته باشند. در اين افراد دارو درماني، ورزش و ... جواب نمي دهد و اين بيماران دچار درد شديدي هستند که غيرقابل تحمل است و قادر به صاف کردن پاهايشان به طور طبيعي نيستند. بيشتر بيماران داراي پاهاي پرانتزي يا دچار ناهنجاري کاهش فاصله زانوها هستند.

اقدامات قبل از جراحي

اين بيماران بايد به مدت ۶هفته قبل از عمل، به ايروبيک سبک بپردازند تا بدن پس از عمل سريع تر بهبود پيدا کند. افرادي که آرتريت دارند، مي توانند حداقل روزي نيم ساعت پياده روي کنند و زمان بازگشت به منزل از آتل مخصوص، مسکن و کمپرس يخ روي زانو استفاده کنند. شنا و دوچرخه سواري نيز موثر است. قندخون بيماران مبتلا به ديابت بايد کنترل شود. در غير اين صورت با خطر بالاتر عفونت و کندي روند بهبود زخم رو به رو خواهند شد. افرادي که اضافه وزن دارند و شاخص توده بدني شان ۴۰ يا بالاتر است در معرض خطر بالاي لختگي خون مربوط به جراحي قرار دارند. شاخص توده بدني زير ۴۰، حد تعيين شده براي بيماران است. افرادي که شاخص توده بدني شان بالاتر از ۴۰ است، نبايد عمل شوند. افراد سيگاري حتما بايد ۲ تا ۳ماه قبل از عمل، سيگار کشيدن را کنار بگذارند و پس از عمل نيز تا چند ماه از استعمال سيگار بپرهيزند.

درد در زمان ريکاوري واقعي است

بزرگ ترين مشکل براي بيماران دردي است که پس از عمل با آن مواجه مي شوند. ۲ تا ۴هفته اول بسيار سخت است.

بازپروري زانو، ضروري است

بايد دانست جراحي به تنهايي باعث بهبودي نمي شود و تلاش فرد در اين زمينه بسيار مهم است.

بازپروري لازمه موفقيت اين عمل است. اغلب بيماران بايد تحت فيزيوتراپي به مدت ۶ تا ۸ هفته قرار گيرند، سپس ورزش هاي عادي را از سر بگيرند.

بازگشت به محل کار

بدون در نظر گرفتن نوع شغل، زمان استراحت براي عمل جايگزيني زانو ۹ هفته است.

پس از يک سال

پس از يک سال، فرد حداکثر جواب عمل را به دست مي آورد اما بايد بداند که هرگز احساس داشتن يک زانوي طبيعي را نخواهد داشت. با اين حال بيشتر بيماران از نتيجه عمل اعلام رضايت مي کنند چراکه مي توانند به راحتي در منزل راه بروند، تنيس بازي کنند، پياده روي کنند و ... البته گاهي پس از راه رفتن در مسافت طولاني، احساس سفتي در اطراف زانو پيدا مي کنند و دچار خستگي مفرط مي شوند. طي ۶ماه اول، قسمت زانو هنوز گرم يا متورم است. يک سال بعد، ظاهر زانو بايد شبيه يک زانوي طبيعي با يک اسکار (جاي زخم) باشد. بعد از يک سال، نتايج عمل در ۹۹درصد از بيماران موفقيت آميز است.

خراسان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: