کد خبر: ۵۴۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۶ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 09
پدرعلم نفرولوژی ایران تاکید کرد:
شفاآنلاین :تحقیقات جهانی نشان می‌دهد، بیماری مزمن کلیه و بیماری‌های غیر مزمن دیگر در سال 2015 میلادی زندگی بیش از 36 میلیون نفر از مردم دنیا را با خطر جدی مواجه خواهد کرد از این رو شناسایی زودهنگام و پیشگیری، نخستین گام حیاتی برای کاهش آمار مبتلایان به بیماری‌های مزمن کلیه بویژه نارسایی کلیه است.
به گزارش شفاآنلاین، افزایش آگاهی مردم درباره این بیماری از یک سو و افزایش توجه کشور‌ها در روز جهانی کلیه 21 اسفند(12 مارس) به سلامت کلیه‌ها می‌تواند مسیر عوارض و خطرات جدی بیماری‌های کلیوی را سد کند. آن‌طور که پروفسور بهروز برومند-پدرنفرولوژی ایران- متخصص بیماری های  کلیه و مجاری ادرار-نفرولوژیست -می‌گوید: شعار روز جهانی کلیه در سال 2015 میلادی «کلیه سالم برای همه» است و فلسفه این پیغام بدان معنا است که سلامت کلیه‌ها نیاز به انعکاس جهانی دارد.Image result for ‫بهروزبرومند‬‎

از منظر پروفسور برومند، شعار «کلیه سالم برای همه» توجه جامعه جهانی را به بیماری‌های کلیه جلب می‌کند، زیرا این بیماری ممکن است، بدون هیچ‌گونه علامتی در بدن نهفته باشد و به عبارتی نشانه‌های بیماری نارسایی کلیه گول زننده است.

 نارسایی کلیه به دلیل آنکه دردی در پهلو ایجاد نمی‌کند اغلب دیر تشخیص داده می‌شود. در واقع تلقی و شناخت اغلب افراد از نارسایی کلیه به معنای وجود درد در پهلو است. بنابراین وقتی بیمار دردی در پهلو احساس نکند و میزان ادرارش زیادتر از حد عادی باشد، تصور می‌کند کلیه‌های سالمی دارد. از این رو این افراد به همه نوع بیماری فکر می‌کنند جز بیماری کلیه‌ها. این همان علامت گول زننده است. نارسایی کلیه معمولاً بلافاصله بعد از خوردن غذای مانده یا هندوانه با علامت استفراغ خودش را نشان می‌دهد و زمانی تشخیص داده می‌شود که نتیجه آزمایش حاکی از میزان اوره و کراتین بسیار بالا باشد که به معنای عبور از مرز خطر و انجام دیالیز توسط بیمار است در حالی که همین بیمار نه دردی در پهلو داشته و نه حجم ادرارش کم می‌شود.

 این متخصص کلیه و مجاری ادرار با این توضیح بیان می‌کند: روزجهانی کلیه در سراسر جهان سعی می‌کند، مردم را نسبت به بیماری‌های کلیه بیشتر آشنا کند تا با دیدن نشانه‌ها و توجه به عوامل خطر سلامتی کلیه‌های شان را چکاپ کنند.Image result for ‫بیماری های کلیوی‬‎
به بیان پروفسور برومند، سنگ کلیه و عفونت‌های مجاری ادراری که اغلب با درد پهلو همراه هستند به هیچ عنوان بیمار را در معرض نارسایی کلیه قرار نمی‌دهند زیرا این دو بیماری با درد شروع می‌شوند و بیمار با مراجعه به پزشک درمان می‌شود. به عنوان مثال پزشک با تجویز آنتی بیوتیک مناسب عفونت مجاری ادراری و سوزش ادرار را درمان می‌کند اما مشکل اصلی در رابطه با آن دسته از بیماری‌های کلیوی است که درد و نشانه‌ای ندارند و زمانی فرد از بیماری‌اش آگاه می‌شود که کار به دیالیز کشیده می‌شود. همچنین یک تلقی اشتباه دیگر در مورد ابتلا به نارسایی کلیه زمانی است که از این بیماری با عنوان دیابت کلیه یاد می‌شود. به گفته این نفرولوژیست، دیابت کلیه که به دو شکل دیابت قندی و شیرین و دیابت بی‌مزه بروز می‌کند. (در دیابت شیرین، قند خون بالا رفته و حجم ادرار زیاد می‌شود و در دیابت بی‌مزه قند خون بالا نیست اما ادرار زیاد است و کلیه‌ها توان حجم ادرار را ندارند. )جزو بیماری‌های ارثی کلیه هستند که اغلب بدون علامت و نشانه هستند؛ بی‌سر و صدا بروز می‌کنند و زمانی فرد متوجه بیماری‌اش می‌شود که دیگر دیر شده و بیمار راهی جز انجام دیالیز ندارد.
پروفسور برومند توصیه می‌کند، افرادی که در خانواده شان، مادر، پدر، خواهر، برادر، عمو و دایی شان دیالیز می‌شوند و بیماری‌های کلیه زمینه ارثی و ژنتیکی دارد، باید از انجام آزمایش ادرار، اوره و کراتین خون غافل نشوند و مدام فشار خون شان را کنترل کنند. یک تلقی اشتباه هم وجود دارد، به عنوان مثال داشتن توان جسمی و اشتهای خوب و زیاد بودن ادرار در اغلب موارد حتی گمان ابتلا به بیماری کلیه را در ذهن فرد رد می‌کند. دکتر برومند به کسانی که زمینه بیماری‌های ارثی کلیه، در بستگان شان مشاهده می‌شود، توصیه می‌کند حتماً سلامتی کلیه‌هایشان را چکاپ کنند.
 
iran
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
0
0
با تشکر از استاد گرامی،که به مناسبت های مختلف اهمیت مراقبت از کلیه ها را یاد آوری می کنند،امیدوارم هم وطنان عزیز این اظهارات ایشان را جدی گرفته به آن عمل کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: