کد خبر: ۵۴۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 08
شفاآنلاین-یک متخصص پزشکی اجتماعی با اشاره به اینکه آشپزی شایع‌ترین فعالیت عامل سوختگی است،خاطر نشان کرد: 84 درصدسوختگی های کودکان در محیط خانه رخ می دهد که در 80 درصد موارد، این حوادث هنگامی که تحت مراقبت والدین نیستند، اتفاق می افتد.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر محسن صابری اسفیدواجانی  با اشاره به اینکه سوختگی یکی از شایع ترین آسیب های اجتماعی و یک مشکل سلامت عمومی است، گفت: سوختگی چهارمین علت تروما بعد از حوادث ترافیکی، سقوط و خشونت بین فردی است که حدود 90 درصد آن در کشورهای با درآمد متوسط و پایین رخ می دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه منطقه آسیای جنوب شرقی، 50 درصد مرگ و میرهای حاصل از سوختگی را به خود اختصاص می دهد، افزود: تعداد مرگ و میر ناشی از سوختگی در هر سال حدود 265 هزار نفر تخمین زده شده است که عمده افراد مربوط به کشورهای با درآمد متوسط و پایین است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، با اشاره به اینکه آشپزی شایعترین فعالیت عامل سوختگی است، خاطر نشان کرد: 84 درصدسوختگی های کودکان در محیط خانه رخ می دهد که در 80 درصد موارد هنگامی که تحت مراقبت والدین نیستند، اتفاق می افتد بنابراین محیط خانه از جمله مکان های با بروز سوختگی رای کودکان است.

صابری اسفیدواجانی میزان بروز تخمینی سوختگی مرتبط با آتش را 1.1 به ازای 100 هزار نفر دانست و تصریح کرد: با توجه به مطالعات اپیدمیولوژیکی سوختگی در جهان بیشترین میزان بروز در آسیای جنوب شرقی و کمترین میزان آن در آمریکا است که نیاز به مراقبت پزشکی حاصل از سوختگی در حوزه اقیانوس آرام غربی بیست برابر آمریکا شناخته شده است.

وی با بیان اینکه سوختگی یازدهمین عامل مرگ و میر در کودکان 1 تا 9 سال است، تاکید کرد: مرگ و میر کودکان شیرخوار در کشورهای با درآمد متوسط و پایین، 7 برابر بیشتر از کشورهای با درآمد بالا است که سوختگی در پسران زیر 5 سال ساکن کشورهای با درآمد متوسط و پایین منطقه EMRO، پنج برابر افراد مشابه در اروپا است.

این متخصص پزشکی اجتماعی در پایان با اشاره به اینکه سوختگی در سالمندان اغلب در حمام و سپس در آشپزخانه رخ می دهد، یادآور شد: با توجه به میزان بروز سوختگی در کشورهای با درآمد پایین و متوسط که 1.3 به ازای 100 هزار نفر است، سوختگی بالغین در هر دو محیط خانه و بیرون از خانه یا محل کار به یک اندازه رخ می دهد که رعایت ارکان پیشگیری از سوختگی در زندگی امروزه افراد از اهمیت بسزایی برخوردار است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: